حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

اطلاعیه 5


خطابی به دوستان بنیان اندیش


ضمن تشکر از صبر و حوصله  همراهان همیشگی این وبلاگ، فرصتی فراهم شده است تا درباره پروژه های پیش رو برای ادامه کار بنیان اندیشی مطالبی را به اطلاع شما برسانم.

در وصیت نامه ای که استاد قبل از فوت شان تنظیم کرده اند، غیر از نام بنده نام یکی دیگر از بچه های بنیان اندیش نیز ذکر شده است که بعد ازفوت استاد، برای شروع کار با ایشان تماس گرفتم. اما دوهفته ای طول کشید تا توانستم دیدارو گفتگویی با او داشته باشم، که دراین جلسه به علت مشغله فراوان شغلی و تحصیلی ازهمراهی با بنده در پیشبرد برنامه های بنیان اندیشی و درگیری های حقوقی مربوط به آن امتناع ورزیدند و حتی ازمن خواستند که نام شان را جایی مطرح نکنم. بنابراین مسئولیت کارهای مربوط به بنیان اندیشی را خود شخصا به عهده گرفته ام.

اگر به یاد داشته باشید حدود دو سال پیش استاد پروژه هایی را شروع کرده بودند که به علت درگیری با چند نفرازشاگردان و تصمیم بر توقف نوشتن یادداشت های تاریخ معاصر،  بلاتکلیف ماند که اینک همان برنامه ها دوباره از سر گرفته  شده است.

 اولین پروژه ایجاد سایتی بود که تمام مستندات بنیان اندیشی و دیگر آثار استاد و مصاحبه های شان در آن قرار داده شود. این سایت اکنون به آدرس:

Haghosabr.ir    و haghosabr.com

آماده بهره برداری است. البته قسمت های مختلفی را من خودم به آن اضافه کردم و بسیارگسترده ترازآن چیزی است که استاد مدنظر داشت. تشکری هم دارم از حامد بابت زحمتی که دراین دو ماه برای راه اندازی سایت کشیده است که بخشی از قابلیت های آن به قرار زیر است:

1-    هر یک از کاربران می توانند دراین سایت حساب کاربری داشته باشند و ازطریق آن در بخش های مختلف فعالیت کنند و درقالب این حساب با کاربران دیگر نیز در ارتباط باشند و به صندوق دریافتی یکدیگر پیام های خود را بفرستند. قبلا چنین امکانی نبود و بیشتر دوستان مجبور بودند از طریق بخش کامنت های وبلاگ استاد با هم در ارتباط باشند و ازهم آدرس ایمیل درخواست کنند.

2-    بخش اشتراک لینک این امکان را فراهم می کند تا کاربران بتوانند مطالب و مقالات و اخبار منتشر شده در وبسایت های دیگر را که در رابطه با بنیان اندیشی است، در این قسمت ارائه دهند. به طوری که بعد ها نیز قابل رجوع و استفاده باشد. در این سال ها می توانستیم یک آرشیو بسیار بزرگی از لینک های مفید را جمع آوری کنیم که به نوعی نمایانگر تاثیرات و بازخورد بنیان اندیشی و یا شروع تحقیقات مشابه درمحیط های دیگر بود، اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

3-    در بخش تالارهای گفتگوی انجمن سایت میتوانید مقالات و پروژه ها و تحقیقات خود را معرفی کنید و برای پربار شدن آن از دیگران نیز کمک بخواهید. این مسئله می تواند سرعت بسیاری ازفعالیت ها را افزایش دهد. تالارها این امکان را به کاربرانی می دهند که در فضای مجازی، وبسایت ویا وبلاگی برای انتشارمطالب خود ندارند و یا به دلیل کمبود زمان  برای معرفی آثار و تحقیقات تخصصی خود، بازدید کننده فراوانی نداشته اند.

4-     دربخش مقالات که شامل زیرمجموعه بسیاربزرگی است به ارائه تمامی یادداشت های منتشر شده از قلم ناریا خواهم پرداخت. فیلم های مستند و سخنرانی های قدیمی استاد قابلیت پخش به صورت آنلاین را دارا می باشند و دیگرنیازی به استفاده ازسرورهایی مانند YouTube نیست. در این بین قابلیت دانلود همه آن ها نیز فراهم آمده است.

5-    در بخش مقالات ویژه به انتشار یادداشت های ترجمه شده به زبان های انگلیسی وعربی وترکی خواهم پرداخت تا بتوانیم از پتانسیل علاقه مندان خارج از کشور نیز در جهت نشر این دانایی ها استفاده کنیم. 

6-    از طریق این سایت شما می توانید کتاب ها و دیگر فایل ها را سفارش داده و خریداری کنید و از طریق پست تحویل بگیرید.

7-    سامانه پیام کوتاه وبسایت این قابلیت را به کاربران می دهد که بدون عضویت در سایت از جریانات حساب کاربری خود اطلاع داشته باشند. بنابراین درج شماره تلفن کاربران در  بخش ثبت نام می تواند آنها را ازاین قابلیت برخوردار کند.

8-    اخبارو رویدادهای وبسایت از طریق شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر و گوگل پلاس نیزمنتشرخواهد شد. بنابراین علاقه مندان می توانند دوستان خود را برای عضویت در وبسایت دعوت کنند.

9-    سایت کنونی برای استفاده کاربران از طریق موبایل و تبلت نیز طراحی شده است. بنابر این می توانید به راحتی از طریق تلفن همراه خود نیز در بخش های مختلف سایت فعالیت کنید.

10-  به فراخور نیازقابلیت های دیگری نیزبه سایت اضافه خواهد شد تا کاربران با صرف زمان و انرژی کمی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را از آن اخذ کنند.


 

برنامه نیمه کاره بعدی پروژه ویکی ناریا است که آقای عابدی پیشنهاد آن را داده بودند. همان زمان استاد در منزل خود جلسه ای  برای شروع کار ویکی ناریا تشکیل دادند و صحبت های اولیه انجام شد. اما کارهرگز کلید نخورد. ویکی ناریا دایره المعارفی جامع از نظریات استاد پورپیراردرفضای مجازی است.

می دانید که استاد نقطه نظرات خود را درباره موضوعات مختلف تاریخی در بخش های متفاوتی از کتب خود مطرح نموده است. مثلا درباره «بیستون» یا «هخامنشیان» و... در مجلدات مختلف «تاملی دربنیان تاریخ ایران» به شکل پراکنده مستندات خود را عرضه کرده و نحوه ارائه مطالب به شکلی است که خواننده تازه وارد، گاها در نوشته های استاد احساس تناقض می کند. ویکی ناریا تمام این مطالب پراکنده را یک جا گردآوری می کند و برآیند نهایی بحث های استاد را دراختیار مخاطب قرار میدهد. مثلا اگر کاربری کلمه هخامنشیان را در قسمت جستجوی سایت تایپ کند، کل اسناد و نظریات استاد پورپیراردرباره موضوع هخامنشیان ونکته های کلیدی این مبحث بدون در نظر گرفتن آن نکات تعارض آمیز، دراختیارخواننده قرارداده خواهد شد که مطابق برنامه ریزی تا آخر فروردین 95 آماده بهره برداری می شود.


برنامه بعدی ترجمه پنج فیلم مستند بنیان اندیشی به زبان های انگلیسی – عربی – ترکی و اگر امکان داشته باشد اردو خواهد بود که ترجمه انگلیسی وعربی آن در حال انجام است و قصد دارم هر فیلم را به صورت زیرنویس چندزبانه دراختیار مردم قرار دهم.


مطلب بعدی مربوط به چاپ کتاب های قدیمی و جدید استاد است که اخبارآن دراختیار دوستان قرارخواهد گرفت. تنها تغییر انجام شده در کتاب آخرمجموعه تاملی در بنیان تاریخ ایران است که دو نسخه ویرایشی متفاوت ازآن چاپ شده است و صفحه بندی آن ایرادات بسیار دارد و حتی آخرین نسخه بازبینی شده توسط استاد هنوز پرازغلط های تایپی است. ضمن این که استاد برای حجیم نشدن مجلدات آن چند یادداشت وبسیاری ازپارگراف ها و تصاویررا ازکتاب حذف کرده است. مجبور شدم کل یادداشتهای «برآمدن مردم» را از نو وخط به خط ویرایش و صفحه بندی کنم و با اضافه کردن یادداشت های داستان حیات در سه جلد چاپ خواهد شد. ملاک کار من براساس آخرین تغییراتی است که استاد براین یادداشت ها اعمال نموده. اما قسمت های حذف شده را دوباره به متن کتاب برگرداندم. حیفم آمد حتی پارگرافی ازیادداشت های استاد چاپ نشده باقی بماند.


دوستانی که با بنده کارشخصی وخصوصی دارند، لطفا از طریق ایمیل آدرس های اعلام شده در سایت بنیان اندیشی تماس بگیرند نه با ایمیل استاد. ضمن این که درهرشرایطی آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادات شما درباره ادامه کار هستم.


 کتاب های قدیمی و جدید استاد به شکل پی دی اف بر روی سایت قرار داده شده است. استاد پورپیرار از یک تاریخی تصمیم گرفته بودند که دانلود این کتاب ها را به صورت پولی در سایت ناریا قرار دهند. دوستانی بعد از شنیدن ماجرای بیماری و بعد فوت استاد، از روی خیرخواهی پی دی اف این کتاب ها را به شکل مجانی و در فضای مجازی پخش کردند. از دوستان تقاضا دارم در آینده قبل از انجام هر کاری درراستای اشاعه مطالب بنیان اندیشی، به بنده اطلاع دهند.


پروژه های بعدی نیز به صورت اطلاعیه  به زمان مناسب با دوستان درمیان گذاشته خواهد شد.


                                                                                                                                     naina