حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

هوا خوری 25

نوعی توافق....

که همه را یه یک نسبت راضی و در عین حال ناراضی نگه داشته است.


 

نظرات 84 + ارسال نظر
علیرضا_1 پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 06:23 ب.ظ

با سلام
شاید عبارت دقیق تر ان معامله است .

آزاده | ق پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 06:56 ب.ظ

همیشه پای یک زن در میان است .
تو عکس یادگاری یه خانوم اشتون مو فندقی - هویجی - ایستاده از راست بود
این کاریکاتور یه زنش کمه

همینو فهمیدی؟

h پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 07:31 ب.ظ

با سلام خدمت استاد و دوستان
واقعا هم اینطوره
با این توافق به چند سال پیش تر برگشتیم؟؟؟؟؟؟؟
عالی بود.
سالم و سلامت باشید.

و پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 08:16 ب.ظ

با سلام:
http://www.sant.ox.ac.uk/mec/mecaphotos.html

aydın پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 08:25 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

با سلام

حضرات زیاد از عهد نامه «جعلی» ننگین ترکمچای حرف می زدند ولی ظاهرا نرمش قهرمانانه از ترکمچای هم جالب شد و غرور آفرین!!!.

با تشکر

و پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 08:28 ب.ظ

http://blogs.denverpost.com/captured/2013/10/03/iran-historic-photos/#

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 09:13 ب.ظ

http://vista.ir/news/11841539/%D8%B9%DA%A9%D8%B3_-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D8%8C-92-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4

مسعود سنجری پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 11:00 ب.ظ

بازنده ها در تصویر نیستند. به نظر نمی رسد این به اصطلاح توافق که خیلی کمدی انجام شد نتایج مطلوبی برای صحنه گردانان این نمایش داشته باشد. والله اعلم.

امیذوارم از آسیب زلزله در امان مانده باشید.

سرباز پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 11:21 ب.ظ

بسته پیشنهادی ظریف به کاترین اشتون:
کم با دل بی نوای من بازی کن / کم عشوه گری و ناز و طنازی کن / تحریم مرا ز هسته ی لبهایت / بردار و به بوسه ای غنی سازی کن

پاسخ کاترین اشتون به نامه ظریف:
یک بوسه آرام ولی ناز بگیر / ریشت بتراش و سینه ام گاز بگیر / اینجا سخن از اورانیوم است ولی / یک اشتون خوشگل غنی ساز بگیر !!

*توافق ژنو بر استاد عزیز و همه بنیان اندیشان گرامی مبارک*

صداش را در نیاورید. نامحرم است.

سلام محمدی پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 11:28 ب.ظ http://www.salammohammadi.com/

با سلام خدمت استاد و دوستان گرامی
ایده ای ممتاز ، که در کارتون ها( کاریکاتورهای موضوعی) دگر نایاب می نماید ، چراکه ایده ی کارتونیست ها برآمده از مباحث عرضه گشته ی چهار چوب منطقه ی جغرافیایی ، اعتقادی و سیاسی خویش و به وسع و عمق روزنامه ، مجله و ماهواره می باشند ، که شاهرگ تفکر در آن قطع گشته است .
استاد پورپیرار ، همچون مباحث دگراندیشانه ی تان ایده ای بنیانی و دگراندیشانه عرضه داشته اید .
با تشکر

jتشکر می کنم. استاد این حوزه شمایید.

مسعود سنجری پنج‌شنبه 7 آذر 1392 ساعت 11:59 ب.ظ

برادر بزرگ استاد پورپیرار
سلام علیکم

ممنون از الطفات تان بزرگوار. چیزی ندارم تا در این زلزله ها بر سرم خراب شود. با آنچه از شما آموختم دیگر از این حوادث تکان نمی خورم و تعجب نمی کنم. سلامت و سرافراز باشید.

والسلام علیکم
فی امان الله

[ بدون نام ] جمعه 8 آذر 1392 ساعت 12:36 ق.ظ

http://vista.ir/news/11842475/افشاگری-سفیر-روسیه-از-طرح-نجات-صدام

aydın جمعه 8 آذر 1392 ساعت 12:50 ق.ظ http://biryol-az.blogsky.com

اون طرف یه عده ای پس افتادن از خوشی بعد از توافق

http://oyrenci-sesi.info/yeni/5332

باز نشد.

abbas جمعه 8 آذر 1392 ساعت 04:59 ق.ظ

توافق بر علیه۰ا سلام۰قلم استاد پور پیرار۰ استاد غفوری و مستند ها و بنیان اندیشان

توافق بر سر صدور جواز ادامه قلدری و غارت بر زمین. راستی که دیگر گوش ما را آمریکا و انگلیس نمی برند غارتگر اصلی بقال سر کوچه است که بی رخمی را به تهایت رسانده و هر روزه اجحاف در فروش شیشه ای شیر را بدون واهمه افزایش می دهد. مارکس به این ها نام خورده بورژوازی داده بود که ظاهرا دولت ما خامی آن هاست.

یکی جمعه 8 آذر 1392 ساعت 04:46 ب.ظ

سلام.
واسه چی فکر میکنید غارتگر اصلی بقال و کسبه جز ء و خرده فروش هستش!؟
واسه جی دژد ان سیاسی کار و مزور با نقاب مسلمونی رو که در لایه لایه اقتصاد و تجارت و تولید در این خراب شده جاخوش کرده اند و خود رو وارث و نایبان حق و خدا میدانند و همه چیز رو به مردم تحمیل کرده اند نمیبینید و اون خرده بورژوای مارکس رو بعنوان گوش بر معرفی میکنید!؟
همه اینها بخاطر اون حرف مقدس شده و مقبول اجداد ایرانیها ست که بر اساس اون این کشور بوجود آمده است : مشرک باش و منتظر ماشیح یا مهدی باش که پیغمبر خاتم است و برای خرافات بافی عزاداری کن و علیه شخص اول مملکت حرفی نزن که او نان آور توست!!!
الله حی لایموت یکتاست و ما او را میپرستیم و هیچ شریکی برایش قایل نیستم د محمد پیام آور خدا بود و خاتم پیامبران ایت و هیچ مهدی و ماسیحی نخواهد آمد و ما بر هر سجده ای بر غیر الله تبری میجوییم .
این است راه رستگاری و نجات .

خوب بر منکرش لعنت. اما چه ربطی به یکه تازی کسبه خرده پا و بی رحم سنگر گرفته در نبش کوچه ها دارد؟

حسین جمعه 8 آذر 1392 ساعت 06:41 ب.ظ

سلام .

آیا واقعا" ایران راهی جزء توافق با هرچی که آنها می گفتند داشت؟

بلاخره ما همه شاهد این هستیم که اگه موافقتی صورت نگرفته بود ،امکان جنگ قریب الوقوع بود.هرچند که همین الان هم خیلی ها اعتقاد دارن احتمال جنگ به قوت خود باقی است.

مردم با حضور اندک و سیمای مبهوت خود در تجمع نماز جمعه نظر قاضیانه خود را بیان کردند.

aydın جمعه 8 آذر 1392 ساعت 06:50 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

http://ufolove.org/2010/11/12/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D9%90%D8%B1%D9%8E%D9%88%D9%8E%D9%87%D9%8E%D8%B1%D8%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA-%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%A7/

باز نشد.

غصه دار جمعه 8 آذر 1392 ساعت 08:23 ب.ظ

سلام استاد
از اول هم معلوم بود که چاقو دسته خودشو نمیبره!!!!
اگه ادامه میدادن؛ نقش ایران تو معادله درگیریهای خاور میانه ضعیف تر میشد..... بالاخره باید نفسی تازه میکرد تا یه طرف طنابی که گلوی امت اسلامو فشار میده؛ محکمتر بگیره....
جالب اینجاست که طرف دیگه طناب نه دست آمریکا واسرائیل؛ که دست عربستان و قطره!!!

h جمعه 8 آذر 1392 ساعت 10:58 ب.ظ

http://www.8pic.ir/images/18498631111539728740.jpg

آشنا جمعه 8 آذر 1392 ساعت 11:27 ب.ظ

اولی: تو رو خدا توافق نکنید, حالا چطوری این مردم رو در صحنه نگه داریم. صدام هم زنده نیست که باز یه چندسالی انقلاب رو بیمه کنیم. طالبان هم تموم شد.
دومی: خیالت راحت باشه, خدا غده سرطانی و شیطان بزرگ رو حفظ کنه. تا اونا رو داریم نیاز به هیچ شیره ی دیگه ای برای مالیدن سر مردم نداریم.

[ بدون نام ] جمعه 8 آذر 1392 ساعت 11:28 ب.ظ

سلام استاد. مردمی که نماز جمعه می آیند، معرف کل جامعه نیستند.

خوب نتیجه.

دارا جمعه 8 آذر 1392 ساعت 11:29 ب.ظ

https://hra-news.org/2/1389-01-27-05-24-07/17189-1.html

باز نشد.

محمد اوجال شنبه 9 آذر 1392 ساعت 02:07 ق.ظ

قسمتی از صفحه ای که آقای آیدین لینک آنرا گذاشته بودند و فیلتر بود:

bit.ly/IwwwVB

abbas شنبه 9 آذر 1392 ساعت 03:49 ق.ظ

http://www.ottomanlands.com/catalogue/-photography-john-henry-haynes/photographs-sites-anatolia

یاز نشد.

abbas شنبه 9 آذر 1392 ساعت 04:15 ق.ظ

http://via.lib.harvard.edu/via/deliver/deepLink?_collection=via&recordId=olvgroup12191

باز نشد.

عوام شنبه 9 آذر 1392 ساعت 09:48 ق.ظ

1- بنده یک شهروند بسیار عادی این کشورم و همیشه معتقد بوده ام و هرجا صحبتش بود گفتم که امکان ندارد آمریکا و قدرتهای جهانی اجازه بدهند ایران صاحب تکنولوژی ساخت بمب اتمی شود. این واقعیت حاکم بر جهان است.
2-حق یه چیز است و واقعیت های حاکم بر جهان چیز دیگری است.البته وقتی قدرتهای دیگر این توانایی را دارند منطقا سایر کشورها هم این حق را دارند ولی واقعیت این است که متاسفانه همیشه حق با کسی است که قدرت بیشتری دارد!
3- از سال 2002 که به عراق حمله شد استارت مسئله هسته ای ایران هم زده شد و از همان موقع شروع کردند به کارکردن بر روی افکار عمومی کشورهای خود و جهان تا درصورت نیاز به حمله افکار عمومی آمادگی آن را داشته باشند.
4-حال سوال بنده این است که آیا به کسانی که در این همه سال این همه هزینه بر کشور تحمیل کردند و راهی را رفتند که هرکس حتی 10 دقیقه در روز از اخبار جهان اطلاع می یافت می دانست که آخرش بنبست است می توان عنوان سیاستمدار اطلاق کرد؟! مشکل ممالک به اصطلاح جهان سوم همیشه همین بوده که هیچ چیز و هیچ کس سر جای خودش نیست! شخصا معتقدم بسیاری از اعضای دولت قبلی در طول عمرشان حتی یک بار اخبار و یک تحلیل خبری یک بنگاه خبری معروف مانند BBC یا غیره(فارغ از این که چه هدفی دارند) را گوش نداده بودند. کسانی بودند که یک شبه سیاستمدار شدند و یک شبه هم حذف شدند!!! حال مقصر کیست؟! قدرتهای جهانی یا بلاهت ما؟!

abbas شنبه 9 آذر 1392 ساعت 10:21 ق.ظ

collection=via recordId=olvgroup12191

5*1 شنبه 9 آذر 1392 ساعت 02:26 ب.ظ

حالا آخرش که چی ما در سنگر انرژی هسته ای حق مسلم ماست می ماندیم تا بقال و تاکسی و واکسی و مانتو فروش و روسپی و ... خرده بورژوا بشیم همه هم دم از سیاست و کیاست و زکاوت بزنیم. بگیم من که خوبم بقال سر کوچه خرده بورژواست.

بنیان اندیش شنبه 9 آذر 1392 ساعت 03:50 ب.ظ

«وقتی هیچ کتابی پرفروش نیست »:


آفتاب: پاییز همیشه فصل رونق بازار کتاب و کتاب‌فروشان بوده است، اما به نظر می‌رسد پاییز 92 هنوز نتوانسته غبار رکود را از جان کتاب‌فروشی‌های تهران پاک کند. تعدادی از کتاب‌فروش‌ها به‌قدری از شرایط فروش کتاب ناراضی‌اند که از معرفی حتا یک عنوان از کتاب‌های‌شان به عنوان کتاب پرفروش امتناع می‌کنند و می‌گویند، هیچ کتابی پرفروش نیست. کتاب‌فروش‌های دیگر هم اغلب تأکید می‌کنند که منظورشان از معرفی یک کتاب به عنوان پرفروش، نسبت به سایر کتاب‌هاست، وگرنه دیگر هیچ کتابی مثل سابق پرفروش نیست.

مسؤول کتاب‌فروشی طهوری با تأکید بر این‌که این کتاب‌فروشی هیچ کتاب پرفروشی ندارد، درباره علت این مسأله می‌گوید: مردم پول ندارند کتاب بخرند.

مسؤول کتاب‌فروشی نیل هم عنوان می‌کند: آن‌قدر بازارمان کساد است که اصلا پرفروش نداریم. در روزهای اخیر هم تعدادی از مردم فقط دنبال کتاب «فرار» آلیس مونرو بودند که آن را هم نداشتیم.





http://aftabnews.ir/fa/news/220199/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D9%87%DB%8C%DA%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

www شنبه 9 آذر 1392 ساعت 07:00 ب.ظ

http://www.parsine.com/fa/news/169403/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%DB%8C%DA%A9%D8%B5%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%D8%AA%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B4-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA

vasegh شنبه 9 آذر 1392 ساعت 09:02 ب.ظ

با سلام
http://diyalogham.blogsky.com

Jalal یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 01:06 ق.ظ

سلام
امروز خبر تغییر نام امامزاده "سید بیژن" به "سید محمد بی جن" توسط اداره اوقاف نور رو مشاهده کردید؟

حالا باید کارت ملی اش را هم عوض کنند.

abbas یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 04:27 ق.ظ

http://www.pinterest.com/pin/476677941779802725/

باز نشد.

نیسی یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 06:11 ق.ظ

السلام علیکم

حسن روحانی: در گفت و گوی تلفنی [ماه سپتامبر] که [با آقای اوباما] داشتیم، وی را فردی بسیار مؤدب و باهوش یافتیم

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1925372/%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D8%A7%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%85%D8%A7+%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A8+%D9%88+%D8%A8%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B4+%D8%A7%D8%B3%D8%AA+.html


از نتایج توافق ها گزارش سی ان ان : آیا ایران، آلمان خاومیانه می شود؟

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/archive/2013/november/27/article/-ed5566b41b.html

abbas یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 09:40 ق.ظ

http://www.nysun.com/opinion/ataturks-turkey-overturned/

سلام یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 10:38 ق.ظ

سلام استاد
مثل اینکه سایت مشکل پیدا کرده،صفحه ی فروشگاه سایت باز نمیشه!!!
لطفا رسیدگی کنید

قابل توجه استاد عابدی.

علیرضا_1 یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 01:37 ب.ظ

یک پشت پرده دیگر از توافق ژنو

http://www.asriran.com/fa/news/306551/%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%DA%98%D9%86%D9%88-%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%84

salehyk یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 06:13 ب.ظ

Reza M. Ghiasabadi
در اینکه بسیاری از امامزاده‌ها قلابی هستند و محصول خواب دیدن‌ها و زودباوری عوام، شکی نست. اما باید دانست که بسیاری از بناهای آرامگاهی نیز قلابی هستند و محصول خواب دیدن‌ها و زودباوری خواص و قشر تحصیلکرده. از آن جمله است: آرامگاه فردوسی از دوره رضاشاه، آرامگاه خیام از دوره محمدرضاشاه و آرامگاه شمس تبریزی از دوره جمهوری اسلامی.

نیسی یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 09:48 ب.ظ

جنبش باب؛ شورش دهقانی یا جنبش آزاداندیشی؟

http://www.bbc.co.uk/persian/blogs/2013/11/131127_l44_nazeran_babism_.shtml

آرمین اشراقی

استاد دانشگاه گوته آلمان


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/c/ce/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%A8%D8%A7%D8%A8.JPG

لینک مربوط به عکس منسوب به محمد علی باب

جنبش باب یکی از مهمترین جنبش‌های تاریخ معاصر، ولی در عین حال ناشناخته‌ترین آنها است.

گو اینکه آثار فراوانی در باره آن نوشته شده است، اما عده‌ای از این نویسندگان خواسته‌اند اثبات کنند که سید علی محمد ملقب به"باب" قائم آل محمد بوده، و عده‌ای دیگر با استناد به حدیث و روایت این ادعا را باطل نامیده‌اند. برخی از نویسندگان با تمایلات "چپ" جنبش باب را قیام دهقانی نامیده‌اند، عده ای هم بابیت را دست پخت روس و انگلیس معرفی می‌کنند.

ریشه‌های جنبش باب

آنچه مسلم است جنبش باب یک جنبش ایرانی و پاسخی به خواست های جامعه آن روز ایران بوده و از این رو توانست افرادی را از تمامی اقشار و اصناف جامعه و از مناطق مختلف کشور به خود جذب کند. در بین آنها تاجر، دهقان، درباری، روحانی، شهرنشین، روستائی، زن، مرد، جوان، سالمند ... بوده‌اند.

جنبش باب مرادف با اتمام هزاره اول پس از آغاز غیبت امام دوازدهم شیعیان بوده و بنابریان یکی از علت‌ها فرهنگ انتظار، ظهور ناجی و یا مهدی بوده است.

اما علت گستردگی جنبش را نمی‌توان صرفا در این مسئله دانست و این امر دلائل دیگری هم داشته است، از قبیل نارضایتی‌های مردم، خسارت سنگین جنگ ایران و روس، استبداد حکومتی، فشار ارباب مذهب بر زندگی خصوصی و عمومی مردم و ...

نظریات باب نسبت به دربار و روحانیت

گرچه ادعای باب به عنوان نائب امام و یا خود امام یک مسئله کلامی و مذهبی به نظر می‌رسد، ولی بار سیاسی سنگینی هم با خود داشته است.

علمای اصولی حکومت را تنها حق امام و نایبان او می‌دانند، و بنابرین ادعای باب به معنی دارا بودن حق حکومت سیاسی و مذهبی او بود.


ولی باب در نخستین اثرش بنام "قیوم الااسماء" به "پادشاه و فرزندانش" (یعنی دربار و دولت) گفت که من برای بر کنار کردن شاه از تخت سلطنت نیامده‌ام. او این مطلب را در نامه‌های دیگر که در طول چند سال به محمد شاه قاجار نوشت تکرار کرد.
گرچه باب پند و اندرزهای گوناگونی را به شاه داد و او را به جهت ظلم و بی‌عدالتی‌های خود و مامورینش مورد نکوهش قرار می‌داد ولی در عین حال هرگز مشروعیت حکومت را به عنوان آنچه که علمای شیعه "حکومت غاصب" می‌نامیده‌اند، رد نکرد.

اما با روحانیت به نحوه دیگری برخورد کرد. همان ادعای نیابت او به خودی خود مشروعیت روحانیت اصولی با اعتقاد به "نیابت عامه"‌اش را رد می کرد. به آن هم قناعت نکرده، ابزار قدرت را از دست روحانیت گرفت.

مثلا در میان احکام باب به مسائلی از این قبیل بر می‌خوریم: علما حق اجتهاد، تکفیر، فتوای قتل، رفتن بر منبر، نماز دست‌جمعی و خطبه نماز خواندن، خرید و فروش آب و خاک اماکن مقدسه ... را ندارند.

واکنش دولت و روحانیت به ادعای باب

گرچه بخش بزرگی از بابی‌های اولیه علما بودند ولی باب بیش از همه با مخالفت سرسخت روحانیون روبرو بوده است.

در همان چند ماه اول باب و پیروانش به فتوای برخی از علما به علت ارتداد به اعدام محکوم شدند. فتواهای متعدد دیگر نیز صادر شد اما با وجود اینکه باب در زندان حکومتی به سر می‌برده، اعدام نگردید و این گویا به علت حمایت برخی از دولت مردان قاجار از او بوده است.

مثلا منوچهر خان حاکم اصفهان به دستور محمد شاه شورش پیروان محمد باقر شفتی (با نفوذ ترین عالم زمان) را سرکوب کرده بود و خطر ناشی از علمای قدرت طلب را به خوبی می شناخته است. از این رو باب را در محدود کردن قدرت علما متحد خود می‌دانست.

حاجی میرزا آقاسی وزیر محمد شاه گر چه مانع ملاقات باب با محمد شاه شد، ولی از طرفی هم مایل به کشتن باب نبود. از این رو وی را پس از فوت منوچهر خان از چنگ علمای اصفهان که فتوای قتل او را داده بودند نجات داده و به زندان ماکو و سپس چهریق فرستاد.

چه بسا امثال این دولت مردان در نبرد بین دربار و روحانیت، باب را متحد خود می‌دانستند زیرا سید جوان می‌توانست مشروعیت دینی را که دربار قاجار به آن نیاز داشت فراهم کند، و از طرف دیگر چون خود به دنبال تشکیل حکومت نبود برای دولت خطری هم نداشت.

ولی به هر حال ملاقات بین باب و شاه انجام نگرفت و بابی‌ها هم موفق نشدند به دولت بفهمانند که به دنبال براندازی حکومت نیستند. و بالاخره دولت جنبش باب را سرکوب می‌کند و در مبارزه با روحانیون تنها می‌ماند.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/c/c0/%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AE%D8%A7%D9%86.jpg

لینک مربوط به عکس شمع آجین کردن سلیمان خان


مسئله جهاد و علت سرکوب بابی‌ها



ر کتب شیعه راجع به قائم روایت شده که او با شمشیری بران ظاهر می‌شود و غیر شیعیان را به قتل می‌رساند و انتقام ائمه را از حکام غاصب گرفته حکومت مشروع را تشکیل می‌دهد.

تعدادی از بابی‌ها تحت تاثیر چنین افکاری برای جنگ با دولت و براندازی آماده بوده اند. باب هم در آثار اولیه‌اش جهاد بر علیه کفار را (که در فقه شیعه تنها در اختیار امام و نائب او است) جائز و بدین طریق فرارسیدن عصر امام را اعلام کرد.

بابی‌ها هم به دستور باب در کربلا تجمع کردند و منتظر او شدند تا جنگ آخرالزمانی را آغاز کنند. اما باب اعلام کرد که آمدن به کربلا دیگر در صلاح نیست چون بیم آن می‌رود که موجب خون ریزی شود و بدین سبب تعداد زیادی از پیروان اولیه‌اش را از دست داد.

از این به بعد دیگر حکم جهاد در آثار باب مطرح نمی‌شود. اجازه جنگ بر علیه کفار را هم تنها با پادشاه می‌داند، نه با بابی‌ها و یا علما (که این را نیز می‌توان اشاره به فتوای مشهور سید محمد مجاهد و جنگ ایران و روس خواند). باب در کتاب "بیان" قتل نفس و حتی آزرده کردن هر فردی را شدیدن ممنوع می‌کند و جریمه سنگینی برای آن وضع می‌کند.

بنابرین باب در مرحله نخست نظر به انتظارات شیعیان مسئله جهاد را مطرح کرد، ولی تنها در زمانی که هنوز پیروانی نداشته است. مدتی بعد که تعداد قابل توجهی به امر او پیوسته و امکان جهاد فراهم آمده بود، دیگر آن را مطرح نکرد.

یکی از مهمترین ایراد ردیه نویسان اسلامی بر علیه باب آن بود که او جهاد نکرده و بنابراین نمی تواند مهدی موعود باشد. باب آنطوری که در آثار استدلالی‌اش می گوید بر آن بود که دلیل حقانیت مهدی، کلام او است و نه شمشیر.

در رستاخیزهای بابی‌ها در نقاط مختلف کشور آنطور که اسناد متعدد نشان می‌دهد طرح سازمان یافته‌ای با هدف براندازی دنبال نمی‌شده است. جنگ‌ها بیشتر به بابی‌ها تحمیل شد و چون باب در حبس و بزرگان بابی مانند بشروئی و بارفروشی، و حجت زنجانی هر کدام در شهری و در محاصره نیروهای دولتی بودند، جنبش فاقد رهبری مرکزی بود.

دفاع مستمر بابی‌ها و مقابله به مثل آنها با خشونت نیروهای دولتی موجب ترس و وحشت حکومت می‌شود. امیر کبیر برای برقراری آرامش دستور اعدام باب را صادر می‌کند و باب را در تبریز تیرباران می‌کنند.

گسترش جنبش باب و پیامد های آن

درباره تعداد بابی‌ها با نبودن هیچ آمار قابل اعتمادی حتی درباره تعداد جمعیت ایران آن روز هر اظهار نظری را باید بیشتر حدس و گمان دانست. ولی نشانه اهمیت جنبش نفوذ گسترده‌اش در مدت تنها چهار یا پنج سال در بین تمامی اقشار و صنوف جامعه است. گویا پیام باب به خواست های اقشار گوناگون جامعه پاسخ داد ( و بنابراین نمی توان صرفا از جنبش تجار، جنبش دهقانان و یا جنبش مذهبی سخن گفت.)

پس از قتل عام بابی‌ها بر اثر سوء قصد به ناصرالدین شاه آن جنبش هم چنان تاثیرگذار بوده است. گرچه در آثار باب مسائل سیاسی هرگز مطرح نشده و تمرکز بر روی مسائل کلامی و اخلاقی است، ولی در عین حال سنت شکنی‌ها و نو آوری‌هایش شوری در اذهان پیروانش ایجاد کرده بود.

باب بر خلاف اکثر روشنگران و اصلاح طلبان راه حل را در بازگشت به عصر طلائی و یا احیا کردن اصل و یا روح اسلام نمی‌دانست و هراس از نسخ شریعت اسلام هم نداشت. در شریعت جدید باب مسائل اجتماعی از قبیل تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت، لغو عملی حکم نجاست، تاسیس چاپخانه و سیستم اطلاع رسانی عمومی ... به چشم می‌خورد.

پس از سرکوب شدید بابی‌ها و قیام میرزا حسینعلی نوری اکثر بابی‌های باقی مانده به وی گرویدند. بهائی‌ها (که خیلی‌ها هنوز آنها را "بابی" می‌نامند) از راه مسالمت آمیز خواستند تغییر و تحولی را در اذهان مردم به وجود بیاورند. از جمله مسائلی که بهاءالله از سال ۱۸۷۰ میلادی مطرح کرد ایجاد مجلس و تاسیس قانون برای ایران بود.

عده دیگری هم از بابی‌ها جزو فعالان سیاسی و مشروطه خواه شدند و راه انقلاب را دنبال کردند ولی چون تقیه می‌کردند بابی بودن آنها در پرده ابهام است. نمونه آنها افرادی هستند چون یحیی دولت آبادی، جمال الدین واعظ، میرزا آقا خان کرمانی و ...

حداقل تا اوائل قرن ۲۰ میلادی "بابی" را مرادف با آزاداندیشی و ترقی خواهی می‌دانستند.

گفته‌‎هائی مانند: "روزنامه می‌خواند و یا: عینک می‌زند، پس بابی شده" در ادبیات آن دوره مشاهده می‌شود.

شیخ فضل الله نوری عالم مخالف سرسخت مشروطه در "لوایح" خود نه تنها اصل مشروطه، بلکه افکاری مانند ساختن کارخانجات و راه‌ها، آزادی‌خواهی و به ویژه تاسیس مدارس دخترانه را هم از تعالیم باب می‌داند و آنها را خلاف شرع انور میداند.

ولی جالب آنکه امروزه حتی در مملکتی که فضل الله نوری را از قهرمانان تاریخ خود به حساب می‌آورد، برخی تفکرات به روز باب اجراء می‌شود. از قبیل تحصیل دختران که امروزه زنان را نه تنها در دبستان و دانشگاه بلکه حتی در پست وزارت و وکالت هم می‌بینیم.

احترام دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 11:36 ق.ظ

بخوانیم و کمی خستگی در کنیم:
http://najeekurd1.wordpress.com/2010/09/04/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B5%D8%B1

باز نشد.

رهگذر دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 11:40 ق.ظ

افزایش ایدز در ایران
آمارهای جمع آوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی ایران نشان می دهد که انتقال جنسی بیماری ایدز، به صورت تصاعدی در حال افزایش است. تا سال ۱۳۸۹ ، فقط ۳۲۹ مورد یا کمتر از دو درصد جمعیت آلوده به اچ آی وی از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده به بیماری مبتلا شده بودند، اما گزارش اخیر مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت حاکی از آن است که در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ ده درصد از مبتلایان به طریق جنسی بیمار شده اند و این میزان در سال های ۹۱ و ۹۲ به بیش از ۳۰درصد افزایش یافته است.

رهگذر دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 11:47 ق.ظ

حضرت علی: تمت بنبینا حجته. با پیامبر ما حجت تمام شد (و دیگری حجتی نداریم) خطبه 90 نهج البلاغه خطبه اشباح

ننا دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 02:46 ب.ظ http://teresaath.blogsky.com

استاد متن سخنرانی شهید مطهری را در وبلاگم نصب کردم.
این سخنرانی برای هر کسی که بخواهد با نقش و جایگاه خود به عنوان مسلمان در دنیای امروز تعیین تکلیف کند بسیار مفید و قابل استفاده است

از زحمتی که می کشید یسبار ممنونم. گویی این سخنرانی موضوع روز است و شعار عاشورا بودن هر روز و کربلا بودن هر زمین، مفهوم سیاسی روشن تری می گیرد و برای گروهی مانیفست است.

یه نفر دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 04:34 ب.ظ

سلام

مثل اینکه هر چی قضیه اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی رو بیشتر هم بزنی گندش بیشتر در می یاد . با پرونده جدید واقعا اختلاس بزرگ می ره زیر سایه

بدهی ۱۰۰۰۰ میلیارد تومانی «بابک زنجانی» به سیستم بانکی:

http://www.entekhab.ir/fa/news/139355

http://www.parsine.com/fa/news/170281/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%AA%D8%AD%D8%AA-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D9%83%D9%8A%D8%B3%D8%AA-

http://khabarkhoon.com/Post/%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%A3%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%A7%D8%A8%DA%A9_%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C

یه نفر دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 04:42 ب.ظ

اصلاح می کنم مبلغ اختلاس جدید ۳۰۰۰۰ میلیارد دلار یعنی ۱۰ برابر مبلغ اختلاس بزرگ ۳۰۰۰ میلیارد دلاریست.

[ بدون نام ] دوشنبه 11 آذر 1392 ساعت 10:01 ب.ظ

سلام
استاد به نظر شما اگر استاد مطهری در قید حیات بودند با نظریات شما موافق و همگام می شدند؟ به نظر می آید که ایشان در مسئله یهود کاملا هم عقیده با شما بودند و فقط مجعولاتی مانند حوادث صدر اسلام و متعلقات آن در صحبت هایشان اضافه می نماید!

او در دورانی معین یک مبارز اجتماعی آزاد اندیش بود.

abbas سه‌شنبه 12 آذر 1392 ساعت 03:28 ق.ظ

http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/september/22/newsid_4242000/4242336.stm

یاز نشد.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 12 آذر 1392 ساعت 07:19 ق.ظ

http://www.iranicaonline.org/articles/judeo-persian-communities-v-qajar-period

باز نشد.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 12 آذر 1392 ساعت 07:30 ق.ظ

http://www.worldisround.com/articles/255726/photo64.html

باز نشد.

نیسی سه‌شنبه 12 آذر 1392 ساعت 04:21 ب.ظ

السلام علیکم


آیه های ۹ تا ۱۳ سفر تکوین و آیه های ۲۳ تا آخر این باب به "ختنه" اختصاص داده شده اند. خداوند در این باب از سفر تکوین می گوید، عمل "ختنه" میثاقی بین او و قوم اسرائیل است. یهودیت و "ختنه" دو پدیده جدائی ناپذیر هستند و هیچ انسان "ختنه" نشده ای شایسته یهودی بودن نیست. یهودی ها باور دارند، آتش دوزخ به افراد "ختنه" شده کارگر نخواهد افتاد. بنابراین عمل "ختنه" برای یهودیان از سایر احکام و اصول و وظایف دینی اهمیت بیشتری دارد

http://www.roozonline.com/persian/opinion/opinion-article/archive/2013/december/02/article/-34ecb0839b.html

در این زمان هیچ تورات ارژینالی که ارتباطی با نازل شده از سوی خداوند داشته باشد، قابل شناسایی نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد