حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

شیپور پیروزی، هوا خوری 28



شیپور پیروزی


یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"
مکان: کتابخانه دانشگاه "لیدن" هلند - زمان احتمالی نگارش: بین سال‌‌های 646 تا 770


سال ها پیش همراه عرضه دلایل محکم و تصاویری از دست نوشته های قرآنی و غیر قرآنی گوناگون، به خط بومی و کهن عرب، برای نخستین بار در جهان، ضمن مقدمه کتاب «پاپیروس ها» نوشته بودم:

«بدین ترتیب مدعی می شوم که ظهور کمال و بلوغ در خط عرب، حتی برای نگارش قرآن هم، که اصلی ترین متن برای مسلمانان است، مقدم بر قرن هفتم و هشتم هجری صورت نبسته، چه رسد به ده ها هزار کتاب، که مثلا ابن ندیم تالیف و تحریر آنها را به قرون اولیه هجری کشانده است!! بدین ترتیب آیا نیازمند بازبینی اسناد موجود در باب هستی و هویت و نیز تعمق و تفکر در موضوع تاریخ و فرهنگ اسلام نیستیم»؟! (مقدمه ناشر، پاپیروس ها، ص 15)

حالا روزنامه مشرق در شماره 29 آذر 93، تحقیقات بر روی قرآن های قدیمی به وسیله گروهی به نام «کورپس کورانیکوم» را اطلاع داده که سراسر تایید برداشت های بنیان اندیشانه پیشین من در همین زمینه و از جمله اشاره ای در مقدمه کتاب «پاپیروس ها» و تفصیلی است که در یادداشت های مرتبط با خط و قلم آورده و نتیجه گرفته بودم که جز لت نوشته های قرآنی و اسناد اجتماعی و خصوصی و تجاری و خانوادگی و برگه های رسید کالا و پول، به خط بومی و بی نقطه و اعراب عرب، که کاربرد محلی داشته، هیچ برگ نوشته دیگری، حاوی روایت و حدیث و فلسفه و سیره و تاریخ و طبابت و نجوم و فتوح و غیره، دورتر از چند قرن اخیر نیافته ایم.

گروه بین‌الملل مشرق- پروژه تحقیقاتی "کورپس کورانیکوم" (Corpus Coranicum) در سال 2007 و به همت "آنگلیکا نویورت"، "میشائیل مارکس" و "نیکلای سینایی" در آکادمی علوم "برلین-براندنبورگ" آلمان آغاز شد. براساس خط‌ مشی‌های این آکادمی، گروه تحقیقاتی می‌باید ظرف مدت 18 سال، بررسی‌های پژوهشی خود را روی تاریخ قرآن تکمیل کند. محورهای تحقیقاتی آن‌ها شامل ثبت و ضبط شواهد تاریخی قرآن (دست‌ نوشته یا قرائت‌های مختلف)، جمع‌آوری متون تاریخی همزمان با عهد عتیق، و تفسیر ادبی و بر اساس ترتیب زمانی قرآن می‌شود. یکی از اهداف محققین پروژه این است که متون دینی و ادبی قبل و بعد از قرآن را با متن قرآن مقایسه کنند و از این راه پی ببرند که آیا قرآن کتابی منحصر به فرد و معجزه‌ای الهی است؟ کار این گروه براساس اصول علمی صورت می‌گیرد. به طوری که شواهد تاریخی دست‌ نوشته‌ها و قرائت‌های گوناگون قرآن در دو پیکره زبانی جداگانه نگهداری می‌شود. محققین پروژه پس از بررسی‌های جامع به این نتیجه رسیدند: "دست نوشته‌های موجود از زمان صدر اسلام، تنها در ده سال گذشته مورد بررسی دقیق قرار گرفته‌اند. از این رو، ضرورت مطالعه این بخش از تاریخ احساس می‌شود."                                                 

                                                                                                                                                             
حالا دم خروس این سعی جدید برافراشته شد. باز هم یهودیان برای حفظ تتمه آبروی ریخته شده از مراکز فرهنگی وابسته به کلیسا و کنیسه در تحقیقات تاملی در بنیان تاریخ ایران و اسلام و مصادره تحقیقات عمیق و جدید انجام شده در این باره، دکان دیگری از قبیل مراکز و موسسات ایران و اسلام شناسی پر سابقه ولی جدیدا بی آبرو شذه را برای لوث و تغییر مسیر مسئله خط و کتابت و زبان در شرق میانه گشوده اند و به دنبال کشف متون مقدم و قرائت های گوناگون قرآن اند. نکته جان دار قضیه آن جا در جنبش است که روزنامه مربوطه مطلب بیان شده در بیخ گوش خود را نشنیده گرفته و برای خوش آمد یهود خبرنگار بین المللی خود را برای مصاحبه تا آن سر دنیا بسیج کرده است. این اظهار معلومات که در عین اعتراف به سلامت و قدمت قرآن، می خواهند در مطابقت با دیگر متون همزمان با آن، که می دانیم نوشته نمی شده، 18 سال بعد مثلا به مسلمین خبر دهند که قرآن اولیه و اصلی را به خط  عبری یافته اند.


یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"
مکان: کتابخانه دانشگاه "لیدن" هلند - زمان احتمالی نگارش: بین سال‌های 650 تا 718

«کار این گروه براساس اصول علمی صورت می‌گیرد. به طوری که شواهد تاریخی دست‌ نوشته‌ها و قرائت‌های گوناگون قرآن در دو پیکره زبانی جداگانه نگهداری می‌شود. محققین پروژه پس از بررسی‌های جامع به این نتیجه رسیدند: دست‌ نوشته‌های موجود از زمان صدر اسلام، تنها در ده سال گذشته مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند.. از این رو، ضرورت مطالعه این بخش از تاریخ احساس می‌شود.

مورخ نتوانست چه گونگی دست یابی این مرکز قرآن شناسی به قرائت های گوناکون قرآن را در متونی دریابد که اعراب و نقطه ندارند و درعین جال به این اعتراف توجه می دهد که می گویند رمز گشایی از نسخه های کهن قرآن در غرب اخیرا آغاز شده و حال آن که من در سال1387 و در مقدمه کتاب پاپیروس ها و پیش از ان در یادداشت های ایران شناسی بدون دروغ اورده بودم:

«اگر در جهان عرب نیز نوع نگارش حروف به وجهی است که در نمونه های این پاپیروس ها می بینیم، آیا چگونه ایرانیان این همه تاریخ و تفسیر و سیره و مغازی و فتوح نوشته اند و به راستی اگر عرب در قرن هشتم و آن هم در مرکز مصر و در میان صاحبان فن و فرهنگ نگhرش، هنوز برای کاف و قاف و نون و واو و یا و عین و غین خود اسلوب واحد و امروزین نگارش را نداشته و برای شناسایی و تفکیک الفبای خود هنوز نقطه به کار نمی برده پس فارسیان که کپی بردار وام دار خط و حرف نویسی عرب اند، چه گونه در قرن چهارم هجری شاهنامه نوشته و می خوانده اند؟. 



یکی از قرآن‌های مورد بررسی در پروژه "کورپس کورانیکوم"
مکان: کتابخانه دولتی برلین - زمان احتمالی : بین قرن‌های هفتم تا هشتم


از آن‌جا که شما روی نسخه‌های خطی قرآن هم کار می‌کنید، آیا تا کنون به نسخه‌ای متفاوت از قرآن‌های چاپی امروزی برخورد کرده‌اید؟

متون مربوط به دو قرن اول پس از نزول قرآن، ابهامات بسیاری برای ما داشت. خواندن متن قرآن به علت آن‌که صداهای فتحه و کسره و ضمه و حتی نقطه را نمی‌نوشتند، دشوار بود و می‌شد به چندین شکل این متن را خواند. اما نکته شگفت‌انگیز این‌که، به رغم نبودن نقطه و اعراب در این نسخه‌ها، پس از بررسی‌های بیش‌تر روشن شد که خوانش همه آن‌ها یکی بوده و تفاوت محسوسی میان این خوانش و نسخه‌های کنونی قرآن وجود ندارد.

این اعتراف کارساز و صریج بر یگانگی و بی تغییر بودن متن قرآن بینی مبلغان مجعول شناس کتاب خدا را بر حاک می مالد و معلوم می کند که جهد در راه کشف قرآن های مغایر، کوبیدن آب در هاون و کوبیدن مشت بر سندان است.

«کتاب حاضر، 260 قطعه پاپیروس مصری را می شناساند که تقریبا تمام گنجینه پاپیروس های یافت شده از قرون نخست اسلامی را شامل می شود. در میان این یادگارهای گران بها،گرچه مطالب فراوانی است که به فهم درست تر از اوضاع اجتماعی و تاریخ اسلام نیز کمک می کند، اما قصد من از طرح مسئله در این مبحث نه بررسی اجتماعی- تاریخی، که کنجکاوی فنی است. حقیقت مسلم و بی تردید این که گذر از مقدماتی برای رفع خامی از خط عرب، تدوین قواعد صرف و نحو، نقطه و علامت گذاری بر حروف، تا حدی که بتوان قرآن را برای ده ها ملت متنوع غیرعرب از صورت محفوظات به مکتوبات بین الاسلامی قابل قرائت بدل کند، تنها با تلاش طاقت فرسا و طولانی ممکن شده و قرون متمادی زمان برده است. این مطلبی است که نمونه های به جای مانده از خط عرب در قرون نخست اسلامی و از جمله پاپیروس ها، نه فقط تاکید می کند، بل زمان این بلوغ را ، لااقل تا قرن هفتم هجری به درازا می کشاند.غالب این اوراق پاپیروسی در این کتاب تاریخ تدوین ندارد. نمونه های تاریخ دار آن بر دو دسته است: یا برابر اعلام های مصطلح امروز، بدون ذکر واحد سده، مثلا به صورت سال چهل و هشتم امده، که مگر از طریق تطبیق خط، به طور دقیق معلوم نیست که سال چهل و هشتم از چه قرنی بوده و یا به تاریخ کامل ماه و سال و روز اشاره دارد، که دورترین آن متعلق به روز شنبه ای از ماه شوال سال 104 هجری است». (پاپیروس ها، مقدمه ناشر)
.در مجموع چنین می نماید که معده فرهگی صاحبان اندیشه و امکانات رسانه ای در ایران به خام خواری اغذیه وارداتی از مطبخ کلیسا و کنیسه معتاد شده است.
نظرات 41 + ارسال نظر
بنده خدا جمعه 19 دی 1393 ساعت 07:53 ب.ظ

سلام استاد. نتیجه و دستاوردهای کنفرانس وحدت اسلامی را در لینک زیر میبینیم!
http://baharnews.ir/vdcbfzb0.rhbs8piuur.html

پس از مدت ها مقداری خندیدم. تنها راه وحدت پذیرش نبود کتابی به جز قرآن در جهان اسلام است.

[ بدون نام ] جمعه 19 دی 1393 ساعت 08:00 ب.ظ

استاد عزیز سلام
در باره منشا انسان و اینکه فرمودید اسکیموها دارای اشتراک حداقلی با دیگر گونه های انسان می باشند، یعنی شما هم اختلاف های انسان ها را ناشی از تفاوت مبدا خلقتشان میدانید یا اینکه جغرافیا سبب ایجاد تفاوتهای عمیق در انسان ها شده اند.؟
ممنون

کتاب هخامنشیان مرا بخوانید متوجه مراتب امر خواهیذ شد.

یکی جمعه 19 دی 1393 ساعت 09:33 ب.ظ

سلام و تبریک به شما آقای پورپیرار و نیز همه پیروان حقیقت.

آقای بنده خدا. این عکس نشون میده همه اون شرکت کنندگان منادیان حقیقی تفرقه اسلامی و مدعوین مشرکین کنیسه و کلیسایند .

پاینده باد قرآن مبارک.

ننا جمعه 19 دی 1393 ساعت 10:43 ب.ظ http://teresaath.blogsky.com

تعیین تکلیف

بنیان اندیش جمعه 19 دی 1393 ساعت 11:26 ب.ظ http://pajhoohesh.blogs.com

نکته جان دار قضیه آن جا در جنبش است که روزنامه مربوطه مطلب بیان شده در بیخ گوش خود را نشنیده گرفته و برای خوش آمد یهود خبرنگار بین المللی خود را برای مصاحبه تا آن سر دنیا بسیج کرده است. این اظهار معلومات که در عین اعتراف به سلامت و قدمت قرآن، می خواهند در مطابقت با دیگر متون همزمان با آن، که می دانیم نوشته نمی شده، 18 سال بعد مثلا به مسلمین خبر دهند که قرآن اولیه و اصلی را به خط عبری یافته اند.

در مجموع چنین می نماید که معده فرهگی صاحبان اندیشه و امکانات رسانه ای در ایران به خام خواری اغذیه وارداتی از مطبخ کلیسا و کنیسه معتاد شده است.

***************************************

استاد درست است و خاک بر سرشان ، از صدر تا ذیل

[ بدون نام ] جمعه 19 دی 1393 ساعت 11:26 ب.ظ

سلام استاد .
یعنی قرآن بعد از وفات پیامبر اکرم به وسیله حافظان نگهداری شده؟

بحث بر سر نقش و نوع خط عرب است. نه نوشته نشدن قرآن هایی به صورت لت.

Aydın جمعه 19 دی 1393 ساعت 11:44 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

با سلام

استاد بهترین هدیه جشن وحدت همین یادداشت شماست. پیروز و برقرار باشید.

با تشکر

[ بدون نام ] شنبه 20 دی 1393 ساعت 03:07 ق.ظ

نظریه ی خلقت انسانها در مکانهایی متفاوت نزدیک یک قرن است که نظری مردود و ناممکن بین جمیع انسان شناسان دانسته شده. هر کتاب مبتدی و پیشرفته ای در مورد تکامل انسان به این موضوع اشاره ای دارد مگر چاپهای بسیار قدیمی و مال عهد بوق.

بی نام شنبه 20 دی 1393 ساعت 08:23 ق.ظ

با توجه به اقدامات اخیر فرانسه در حمایت از فلسطینیان در بر قراری حق مراجعه به دادگاه بین الملل و بر آشفتگی اسرائیل حرام زاده دیگر جای هیچ شکی نیست که حوادث اخیر در فرانسه بهایی است که فرانسه به جهت این جانبداری می پردازد واین اولین بار نیست که دم خروس یهود با وجود هزار ترفند احتیاطی از یقه اسکی داعش بیرون آمده مگر عقل علیل در کاسه سر داشته باشیم که داعش را ساخته و پرداخته یهودیت کثیف ندانیم.اگر بنا بر بعضی تمایلات نه حتی توجیهات داعش را خونخواه صدام فرض کنیم نتیجه ای جز این بر صدام مترتب نخواهد شد که صدام خود مهره خاصی برای یهودیت بوده که قاتلان و دشمنانش در عراق و سوریه در حال تحمل مجازات کرده خود هستند.

داماد شنبه 20 دی 1393 ساعت 12:04 ب.ظ

جناب بی نام
تلاش ناکام دولت خودگردان در بدست آوردن کمترین حقوق برای ملت فلسطین در مجامع بین المللی که همیشه با همراهی و سوت و کف بعضی دول هماهنگ با یهود جنایتکار همراه است در بیش از 20 سال اخیر میخ آهنین بر سنگ زدن و نتیجه ای جز سرشکستگی بیشتر برای ملت فلسطین به همراه نداشته است.
بردن عباس و دار و دسته خودگردان به لب چشمه و تشنه باز گرداندن آنان حربه ای که با هماهنگی یهود و توسط کشورهای موذی اجرا می شود فقط به جهت تحلیل و به انحراف بردن قوه ی مبارزه فلسطینیهاست و در بیش از 20 سال گذشته هیچ فایده ی محسوسی برای ملت فلسطین در بر نداشته است
کرانه باختری هنوز در اشغال است شهرک سازی ادامه دارد نقض گسترده حقوق فلسطینیان در اراضی اشغالی پابرجاست زندانهای اسرائیل مملو از مبارزان فلسطینی است وزیر مبارزه با شهرک سازی عباس زیر ضربات قنداق تفنگ اسرائیلی ها جان می دهد و عباس همچنان مراقب حفظ تظمینی است که به اسرائیل داده که از سمت فلسطینی ها در کرانه باختری حتی یک سنگ هم به سمت سربازان اسرائیلی پرتاب نخواهد شد.
روش تشکیلات خودگردان دور باطل و بازی در زمین یهود برای عقیم کردن مبارزات ملت فلسطین است و اگر نبود مقاومت مردم غزه در تمامم دنیا کسی برای حقوق فلسطینی ها تره هم خورد نمی کرد و صدتا چون عباس هم کاری از پیش نمی توانستند بردن.
ربط دادن خیزش عناصر جهادی در فرانسه بر علیه جنایات صلیبی و یهودی در حق مسلمین به توطئه اسرائیل برای انتقام کشی از حرکات بی ثمر عباس و حمایت فرانسه از وی بسیار بی معنی و دور از واقعیت است.

مسعود سنجری شنبه 20 دی 1393 ساعت 01:13 ب.ظ

جناب بی نام گرامی
سلام علیکم

منظور استاد این نبوده که داعش به خونخواهی صدام آمده بلکه آنچه را با نام داعش در عراق معرفی کرده اند در حقیقت مبارزه بعثی ها با کسانی است که توسط امریکا به حکومت عراق گماشته شده اند. گروههایی نظیر "جیش المجاهدین" "رجال طریق النقشبندی" و دیگر نظایر آنها در عراق با اشغالگران و دست نشاندگانشان درگیر هستند و داعش در حقیقت ماسکی است که هر دو طرف برای زدن طرف مقابل از آن بهره گرفته اند. هر چند تاریخ مصرف ماسک داعش در این منطقه رو به پایان هست.
سلامت و موفق باشید

[ بدون نام ] شنبه 20 دی 1393 ساعت 06:13 ب.ظ

سلام. استاد آیا در عربستان و و مکه هم شاهد جعلیات در آثار و ابنیه بمنظور ساخت تاریخ براى جهان اسلام هستیم? مثلا قبر پیامبر و دیگر بزرگان اسلام قابل بحث است و می توان شواهد از افراد صدر اسلام بدست آورد. مانند شخصى مثل عمر?

Aydın شنبه 20 دی 1393 ساعت 09:19 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

کشتی نوح
https://www.youtube.com/watch?v=02ToakR6efY

یکی شنبه 20 دی 1393 ساعت 10:00 ب.ظ

اینم یه جور همنوایی در سرود اتحاد اسلامیه !

http://www.tabnak.ir/fa/news/464375/برای-مرگ-پادشاه-عربستان-باید-توهین-کرد-و-جشن-گرفت

واقعا وقاحت و بیشعوری رو در این کشور مدعی اسلام یهودیها از حد گذرانده اند...

یکی شنبه 20 دی 1393 ساعت 10:07 ب.ظ

http://khabarpu.com/h.php?t=177-x-kpgwoavro-otvtx-xbxuoartrr-x423329oudauxawvoxwvixauocajxloalja-bxrobxaxui_n_bxoba-aouxvk

موفق الربیعی، مشاور سابق امنیت ملی نخست‌وزیر عراق که از دفتر خود در شمال بغداد، در نزدیکی همان زندانی که صدام در آن هفت سال پیش اعدام شد با خبرگزاری فرانسه مصاحبه می‌کرد گفت: «یک جنایت‌کار؟ صحیح. یک قاتل؟ صحیح. یک سلاخ؟ صحیح. اما او تا پایان قوی ماند.»

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌نویسد، الربیعی که خود به هنگام به‌دار آویختن صدام حضور داشت می‌گوید، اثری از ندامت و ضعف در رئیس جمهور معدوم عراق ندیده است. الربیعی می‌گوید: «من صدام را دم در تحویل گرفتم. هیچ کس با ما وارد نشد.... هیچ خارجی‌ای و هیچ آمریکایی‌ای.» او می‌افزاید: «او ژاکتی با پیراهن سفید به تن داشت، عادی و آرام. من هیچ نشانه‌ای از ترس در او ندیدم.»

مشاور پیشین نخست‌وزیر عراق متذکر می‌شود: «البته بسیاری از مردم می‌خواهند، من بگویم که او داشت از حال می‌رفت یا اینکه دارو مصرف کرده بود، اما این‌ها [توضیحات من] حقایقی هستند برای تاریخ. من هیچ‌ابراز تأسفی از او نشنیدم، هیچ تفاضایی برای این که خدا او را ببخشد یا تقاضایی برای عفو از او شنیده نشد.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: صدام حسین که بیش از دو دهه مملو از سرکوب‌های بیرحمانه، جنگ‌های فلاکت‌بار و تحریم‌های تنبیهی بین‌المللی بر عراق حکومت راند سرانجام بعد از اینکه به دلیل جنایت علیه بشریت در سال ۱۹۸۲ و قتل عام ۱۴۸ نفر از شیعیان روستای الدجیل محکوم شد به دار آویخته شد. او از ژوئیه سال ۱۹۷۹ تا مارس ۲۰۰۳ و حمله نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکا به عراق رئیس جمهور این کشور بود. در دسامبر همان سال نیروهای آمریکایی صدام را در در گودالی در نزدیکی یک خانه روستایی در زادگاهش، تکریت پیدا کردند.

سه سال بعد او اعدام شد، در سی‌ام دسامبر سال ۲۰۰۶. موفق الربیعی‌‌، مشاور پیشین نخست‌وزیر عراق با واکاوی در خاطراتش ادامه می‌دهد: «وقتی او را آوردم دستبند به دستش زده بودند و قرآنی در دست داشت... او را به اتاق اجرای حکم آوردم، جایی که قرار بود فهرست کیفرخواست‌اش خوانده شود، صدام مرتبا می‌گفت: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، زنده باد فلسطین، مرگ بر مغان پارسی.»

الربیعی عنوان می‌کند: صدام سپس به اتاقی که باید در آنجا جان می‌داد آورده شد. در آن جا بود که «ایستاد، به دریچه‌های اعدام نگاه کرد، بعد سراپایم را برانداز کرد... و گفت: دکتر این برای مردان است.» درست قبل از اعدام او چند نفر شعار دادند: «زنده باد محمدباقر صدر...مقتدا مقتدا.» تا یادی از فقیه شیعه‌ای که به دست صدام کشته شده بود و همچنین شناخته‌شده‌ترین چهره از بازماندگان خانواده او و دشمن صدام کرده باشند. صدام جواب داد: «این مردانگی است؟»

موفق الربیعی می‌گوید: خود اهرم دریچه‌های اعدام را کشیده است، اما اهرم عمل نکرد. بعد فردی دیگر که نامش برده نشد اهرم را برای دومین بار کشید، اهرم عمل کرد و صدام به دار آویخته شد.
صدام حسین کمی پیش از اعدام خود شروع به خواندن "اشهد" کرد اما به گفته الربیعی، اعدام او قبل از اینکه "اشهد"ش به پایان برسد انجام شد. الربیعی می‌گوید: بعد به پایین رفته است تا جسد صدام را ببیند. جسد با هلی‌کوپتری آمریکایی از زندان محل اجرای حکم به مقر نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق حمل شد. به گفته الربیعی، اطراف هلی‌کوپتر را مردم احاطه کرده بودند، جسد صدام را بر کف هلی‌کوپتر گذاشتند و درهای هلی‌کوپتر نیز در طول پرواز باز ماند.

او می‌گوید: «به‌روشنی به خاطر دارم، زمانی که هلی‌کوپتر به سمت بغداد پرواز کرد خورشید هم درخشیدن گرفت.» مشاور سابق نخست‌وزیر عراق عنوان می‌کند که در آن زمان احساس "غریبی" داشته است. او می‌گوید، صدام جنایات زیادی انجام داد و سزاوار هزاران بار اعدام بود اما در هر صورت احساس او "غریب" است.

به گفته او، اعدام صدام بعد از کنفرانس ویدئویی المالکی و جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام گرفت. بوش از نخست‌وزیر پرسید: «شما می‌خواهید با این جنایت‌کار چه کنید؟» مالکی جواب داد: «به دارش می‌آویزیم.» بوش در پاسخ انگشت شستش را بالا برد و با این علامت موافقت خود را اعلام کرد.

[ بدون نام ] یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 12:38 ق.ظ

http://www.seratnews.ir/fa/news/219995/تصاویر-بیمارستان-کنسولگری-و-قبرستان-انگلیسی-ها

abbas یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 05:45 ق.ظ

http://www.landcivi.com/new_page_234.htm

کافی است سراغ برگی از کتاب ها و نه سنگ قبر و دیوار نبشته ها را بگیریم تا دست خالی بمانند.

abbas یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 08:30 ق.ظ

The foreign leaders expected to attend the rally include UK Prime Minister David Cameron, German Chancellor Angela Merkel, Palestinian leader Mahmoud Abbas and Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu.


France attacks: World leaders gather for mass Paris rally

بی نام یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 12:55 ب.ظ

جناب داماد
علیرغم عدم هم خطی کلامی کلیشه خوبی بود منتها دمده ومتناسب دهه 50 شمسی .شاید برای مبارزان اونموقع حرف های تازه ای بوده باشد ولی برای مبارزان حال حاضر یک منفعل ساز مجرب است.
داماد عزیز کسی که از خواب سی ,چهل ساله بیدار میشه اول یه آبی به سرو روش می زنه واگر حصری هم داره از حصر خودشو رها می کنه بعد در آرامش جسمی و چشمانی باز وبیدار شروع به صحبت می کنه که میادا جمع متوجه بشه طرف از قضیه پرته.

بی نام یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 01:14 ب.ظ

جناب آقای مهندس سنجری عزیز-سلام علیکم

چسباندن صدام به داعش یا بلعکس دروغ سازی در تاریخ است.در مهره بودن داعش وبیرون آمدن این گروه از دل اطلاعات اخذ شده از زندانیان گوانتانامو توسط سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل وسیا و ام آی سیکس شکی نیست.این گروه و گروه های استشهادی دیگر بازوی اجرایی یهود در جنگ علیه اسلام ومسلمانند.
بر قرار باشی برادر.

بنیان اندیش یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 02:43 ب.ظ

با توجه به اقدامات اخیر فرانسه در حمایت از فلسطینیان در بر قراری حق مراجعه به دادگاه بین الملل و بر آشفتگی اسرائیل حرام زاده دیگر جای هیچ شکی نیست که حوادث اخیر در فرانسه بهایی است که فرانسه به جهت این جانبداری می پردازد

-------------------------------

سلام

جناب آقای بی نام

این تحلیل شما کاملا اشتباه است . حمایت فرانسه از فلسطین تنها به خاطر ترفند معروف «پلیس بد» - «پلیس خوب» ای است که یهود به فرانسه سپرده بود تا تابلو نشود که تمام کشورهای غربی زیر سلطه یهود هستند و هر بار این نقش ها عوض می شود.


استاد تحویل بگیرید :


http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%B7_(%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%B1)


نمونه‌ای از هیروگلیف مصری بر روی قطعه‌ای از پاپیروس

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Papyrus_Ani_curs_hiero.jpg/511px-Papyrus_Ani_curs_hiero.jpg




قدمیترین نمونه خط هیراتیک که یک متن پزشکی است. مربوط به ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Edwin_Smith_Papyrus_v2.jpg/783px-Edwin_Smith_Papyrus_v2.jpg


یعنی بعد از دیدن کم بود از شدت خنده از صندلیم معلق بزنم.

ممکن است معلوم کنید آن خط به اصطلاح هیراتیک و غیره را چه گونه خوانده اند؟

بنیان اندیش یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 05:47 ب.ظ

سلام استاد عزیز

والا من مسئول سایت ویکیپدیا نیستم مطلب رو فقط برای خنده آوردم . از غیر ممکن بودن خواندن تمام زبان های باستانی که مدیون روشن گری شما هستیم بگذریم در مورد این خط هیراتیک که می گن مربوط به ۷۰۰ قبل از میلاد مسیح هست خنده دار تر تر و تازگی پاپیروس نوشته هست وقتی انسان این پاپیروس های ژیگول ۲۷۰۰ ساله را با پاپیروس های درب و داغون اسلامی که قدمت ۱۰۰۰ ساله دارند مقایسه می کند واقعا خنده دار است .

یا اون پاپیروس ژیگول مربوط به هیروگلیف مصری .

این مطلب را آوردم تا بگم این کشور و مسئولانش خیلی به شما دین دارند و مدیونند و الا با این مغز فندقی ها که ما داریم تا ۲۰۰ سال دیگر مثل بز اخفش این لاطائلات کثیف یهود را تائید می کردند.

به راستی چه راه و میان بری برای رسوا کردن یهود بهتراز مطالب شما ؟

حتی یک هزارم هزینه های نظامی و امنیتی ای که این ها خرج می کنند نداره .

وای به احوالشان در آن دنیا به خاطر این خیانتی که دارند به مردم می کنند.

ممنون از تعارفات تان. اما مهم تر از همه امکان ابطال اسناد و مکتوبات مذاهب اسلامی است که خود به خود وحدت آفرین است.

یکی یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 06:08 ب.ظ

http://www.bibaknews.com/چند-رسانه‌ای/عکس-خبری/419478-گزارش-تصویری-گذر-تاریخ-از-تهران-و-اصفهان

[ بدون نام ] یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 06:32 ب.ظ

سلام
استاد نظرتان در مورد علی مطهری چیست؟آیا او را می توان یک روشنفکر نامید؟
در سایت زیر نطق ایشان در مجلس است که باعث ایجاد تشنج در مجلس شده است؟

http://alef.ir/vdcjiie8ouqeiaz.fsfu.html?255758

پدر ایشان هم در بین روحانیون یک روشن فکر بود.

آزاده قنبری یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 07:08 ب.ظ

بی نام
با توجه به اقدامات اخیر فرانسه در حمایت از فلسطینیان در بر قراری حق مراجعه به دادگاه بین الملل و بر آشفتگی اسرائیل حرام زاده دیگر جای هیچ شکی نیست که حوادث اخیر در فرانسه بهایی است که فرانسه به جهت این جانبداری می پردازد .
اگر بنا بر بعضی تمایلات نه حتی توجیهات داعش را خونخواه صدام فرض کنیم نتیجه ای جز این بر صدام مترتب نخواهد شد که صدام خود مهره خاصی برای یهودیت بوده که قاتلان و دشمنانش در عراق و سوریه در حال تحمل مجازات کرده خود هستند.
داماد عزیز کسی که از خواب سی ,چهل ساله بیدار میشه اول یه آبی به سرو روش می زنه واگر حصری هم داره از حصر خودشو رها می کنه بعد در آرامش جسمی و چشمانی باز وبیدار شروع به صحبت می کنه که میادا جمع متوجه بشه طرف از قضیه پرته.

search
step By step
وحی آرام آرام عجله نکن پیامبر خدا
یادم افتاد به داستان " بی نام " صمد بهرنگ و پهلودستی به پهلو دستی . که هی از هر دری صحبت می کنند . ببین این به درت می خوره در مورد همون صدام ؟ مهره یهود !!! آخه دیدیم بعد از سی و خورده ای تو هم تازه بی نام شدی و جویای حقیقت و سه نظر مختلف

American Sephardi FederaL . Saddam Hussein’s Pomegranate Juice Ink Torah Scroll, Mobilizing Persian Jewish American

آزاده قنبری یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 07:34 ب.ظ

ناصر ممکن است معلوم کنید آن خط به اصطلاح هیراتیک و غیره را چه گونه خوانده اند؟

ترکیده سبو لایق سنگه . این هم تکیه کلام مادربزرگم بود - خدابیامرزدش- دوروبرش هرکس که بد می آورد ، این تکیه کلام را ، که جایی ثبت ندیدم تحویل می گرفت - داستان صلوات هزاراتفاق می افتد . ناصر پورپیرار .
تو که دست و روت زودتر از همه شستی و بیدار شدی بگو مادربزگت کدوم دوره رو تجربه کرد عهد ناصری و یا پالانچی جزو مهاجرین به این فلات خالی از جمعییت بود یا بومی .

بجای ترکیدن از خنده معلق زدن باید بفهمیم چرا از هیروگلیف مدرن کیبورد روی دیوارهای اهرام استفاده کردند و میخ زدند . و مثلا خارج از حصر نتونستند و اونها تونستند ؟
شلوغ می شه داعش و اصلا خود صدام با یهود سکوت و خفگی همراهی با یهود
پهلو دستی به پهلو دستی ... هوی مشدی غضنفر .

داستان قرآن هلندی شبیه به همان فیلم (V for Vendetta (2006
قرآن در جعبه شیشه یهودی انگلیسی به یهودی لهستانی میگه خط ها زیبا هستند . البته با پیشگیری از پیش بینی اعتراضات در همان دهه هشتاد خودمان که همه بیدار شدند و آبی به روشون زدند .

عیسو یکشنبه 21 دی 1393 ساعت 10:26 ب.ظ

خوب است که از آن فرانسویها و رءسای کشورهای شرکت کننده در آن راهپیمایی باشکوه! امروز پاریس سئوال گیرند که چرا انکار هولوکاست و یا هر اظهار نظر نوینی که که خارج از علایق آنها باشد در کشورهای متمدن و منادی آزادی بیان جرم دانسته میشود و خاطی را زندانی و از زندگی اخراج میکنند! تعجبم آن است که چرا روسای کشورهای اسلامی و روشنفکرانشان از این فرصت پیش آمده استفاده نمینمایند و موضوع آزادی بیان در مورد هلوکاست و ممنوعیت انکار کشتار ارامنه بدست ترکیه در فرانسه را بیان نمی فرمایند؟ مسلمانهای ابله فرانسه بجای چاپلوسی و همنوایی با قصاب مردم افریقا و عامل فلاکت کشورهای شان میتوانستند موازی راهپیمایی فرانسوی های نجس راهپیمایی کنند و شعار دهند من دیوید اورینگ هستم من تیری میسان هستم من داریوس راتاجزاک هستم من ... من چارلی حقه باز نیستم . افتخار هر مسلمان و آزاده ایست که نزد دادگاه عدل الاهی مقام این سه شهید فرانسه را داشته باشد. روحشان شاد

[ بدون نام ] دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 09:02 ق.ظ

جمهوری فرانسه از قدیم به عنوان جمهوری یهودیان در اروپا شناخته می شده و تسلط زبان فرانسه بر این کشور درست مانند زبان فارسی در ایران بعد از پهلوی ها با سرکوب سایر اقلیتها صورت گرفته و هم اکنون هم در جریان است(گزارش گزارشگر خبری صدا و سیما از سرکوب آزادی خواهانه مردمان یک جزیره و اخراج این گزارشگر از فرانسه که یادتان هست؟!).این که حالا جمهوری یهودی فرانسه برای فلسطینی ها دایه مهربانتر از مادر شده و عده ای هم باور دارند مایه شگفتی است!
واقیت این است که همانهایی که در قرن بیستم اسرائیل و ارمنستان را در دل سرزمین های اسلامی منطقه و با بهانه سرزمین های دروغین آبا و اجدادی و تاریخهای جعلی درست کردند اکنون می خواهند کشور فلسطین را درست کنند و خواهند کرد! هدف عباس و طرفداران این تز این است تا از طریق مشروعیت بخشیدن به کشور فلسطین مانع تجاوزات و شهرکسازی های بیشتر صهیونیستها تحت پوشش مذاکرات صلح بشوند چون در آنصورت اسرائیل کشوری عضو سازمان ملل خواهد بود که به یک عضو دیگر این سازمان تجاوز کرده و این نقض منشور سازمان ملل است!
داعشی ها مردند آنها به خونخواهی صدامی می جنگند که با دسیسه مشرکین و به دستور مشرکین اهل کتاب شهید شده است! فهم این موضوع خیلی سخت است؟!از منظر قرآن کریم اگر مسلمانی سهوا یا عمدا به دست مسلمانی دیگر کشته شود شهید محسوب نمی شود بلکه اگر سهوی در کار بوده قاتل باید رقبه ای را فک کند یا 60 روز روزه بدارد و اولیای مقتول خونبها بگیرند اگر عمد در کار بوده قاتل باید قصاص شود. شهید فقط به مسلمانی اتلاق می شود که به دست کافر و یا مشرک و آن هم در راه اعتقادش کشته شده باشد و نه مثلا در حین دزدی و یا تجاوز به مال و جان کافری!
اما در مورد عملیاتهای پاریس؛ چرا کسی از خود نمی پرسد که چه کسی غربی ها را حاکم جهان معرفی کرده تا هرجا که نیاز ببینند از عراق ولیبی و ایران و مالی و ویتنام و ... گرفته تا کرات دیگر لشکرکشی کنند؟! اصلا به آنها چه ربطی دارد که در ایران، عراق و مالی و ... چه کسی حکومت می کند؟!چگونه است که وقتی آنها با بمبهای ویرانگر خود مردمی را چندصد تا و چندین هزارتا(بمباران هیروشیما و ناکازاکی که در هر شهر گویا در یک چشم بر هم زدنی 80 هزار نفر جزغاله شده اند!) در سرزمین هایی که هزاران کیلومتر دورتر از خاک خود است را به خاک و خون می کشند ایرادی وارد نیست ولی اگر از دماغ یک غربی متجاوز خون آمد طرف تروریست و چه و چه هست؟!ریشه این گونه حوادث تنها و تنها در تکبر و زیاده خواهی غربی هاست ولی وقتی به تبلیغات رسانه های غربی گوش می دهید می بینید که طوری تبلیغ می کنند که گویی این جان به لب رسیده ها آدمهایی منزوی، با مشکلات روحی و روانی و یا در بهترین حالت به دلیل تبعیض های اقتصادی دست به این واکنشها می زنند؟!آنها صورت مسئله را پاک می کنند و یک عده عوام هم به راحتی گول این تبلیغات را می خورند!
در قضیه پاریس و ان راهپیماییدیدید که رهبران مشرکین چگونه با هم هماهنگ عمل می کنند.حیف از سران ممالک مسلمان که هیچ دو نفرشان نمی توانند یک تصمیم مشترک بگیرند که هیچ بلکه سایه همدیگر راه هم به تیر می دوزند!
ضمنا احتمالا درست مانند حادثه جعلی یازده سپتامبر بعد از این حوادث پاریس بهانه ای تراشیده اند تا در اینده ای نزدیک حمله ای گسترده علیه داعش انجام دهند!

اگر مسئولین مربوطه در جهان اسلام از شمال آفریقا تا مالزی و اندونزی نسبت به مستند طوفان نوح بی تفاوت ماندند، پس یهودیان مراکز اصلی و فرهنگی دول اسلامی را اشغال کرده اند.

یکی دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 09:05 ق.ظ

http://www.tabnak.ir/fa/news/466013/یک-اسکلت-تاریخ-تهران-را-تغییر-داد

من متوجه نشدم این تاریخ هزاره پنجم قبل از میلاد رو از کجای جیبشون درآوردند؟!
به نظر میرسه یهودی جماعت همه رو مثل خودش لمپن و مغز الاغ خورده فرض میکنه !!!

عیسو دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 01:05 ب.ظ

اگر یهودیت حضوری پررنگ در مراکز اصلی قدرت در کشورهای اسلامی دارد چگونه میشود توقع داشت بتوان از طریق راههای مرسوم سیاسی و تبلیغاتی مردمان جهان حکومتهایشان را از این متجاوزان پس گیرند با ظهور هر نسل جدیدی از غیر یهودیها ما شاهد ضعف در نگرششان نسبت به اوضاعیم هرگز غیر یهودیهای پراکنده و حتی اگر باهوش هم باشند مادام که به صورت مخفی اقدام به سازمانی قدرتمند و جهانی (مشابه انچه که نازیهای باقی مانده بعد از جنگ میخواستند صورت دهند ولی به دلایلی نتواستند )برای مقابله با یهودیت نکنند هر مبارزه ای محکوم به شکست است حتی اگر تمام کشورهای اسلامی متحد شوند آنگاه باز راه حلی دیگدر برای یهودیت باقی خاهد ماند یک تهاجم نظامی تمام عیار! مشابه آنچه که با آلمان صورت دادند 90 درصد آلمان متحد شدند و رهبر یهودی ستیزشان را اطاعت کردند اما شکست خورده و سرافکنده گردیدند آنهم در زمانی که ارتش های یهودی سلاح هسته ای نداشتند تصور کنید مسلمانها بتوانند کاری غیر ممکن کنند و دست یهودیان را از سرزمینهایشان کوتاه نمایند و تمام 50 کشور اسلامی متحد شوند آنگاه وضعیت مسلمانان مشابه آلمان دهه سی خواهد بود باید منتظر یک یازده سپتامبر اتمی باشند بگزار یک شهر بزرگ آمریکا نابود شود اما تمام جهان اسلام و مکه و هر جنبنده ای در خاورمیانه نیست گردد.یهودیت شکست ناپذیر بنظر میرسد.مادام که سازمانی مخفی و هوشمند و گسترده مشابه خود یهودیان غیر یهودیان تشکیل ندهند تصور رهایی یک خیال است که بعید میدانم اراده و آگاهی لازم برای این کار فعلا در جهان وجود داشته باشد غیر یهودی مادام که نخواهد از تاریخ درس بگیرد باید برده یهودی باشد مسئله وجود یک کشور کوچک در خاورمیانه نیست موضوع قومی با اهدافی متعالی است. غیر یهودیهای کم هوش قهرمانهایشان را خود نابود میکنند صدام نماینده اعراب و هیتلر نماینده سفیدها دو نمونه پررنگ انند.

[ بدون نام ] دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 02:21 ب.ظ

اگر مسئولین مربوطه در جهان اسلام از شمال آفریقا تا مالزی و اندونزی نسبت به مستند طوفان نوح بی تفاوت ماندند، پس یهودیان مراکز اصلی و فرهنگی دول اسلامی را اشغال کرده اند.
پورپیرار مظلوم مگر به این حقیقت شک دارید؟!

مسعود سنجری دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 04:15 ب.ظ

اینکه فرانسه بزرگترین حامی یهودیان بوده صحیح. حتی دو برادر که بر سر یک سفره بزرگ شده باشند هم ممکن است دچار اختلاف بشوند. اینگونه نیست که بعد از این همه حمایت کورکورانه از اسرائیل و یهود ، فرانسویان بپدیرند که اگر در جایی سیاست فرانسه به مذاق اسرائیل خوش نیامد بیاد در پاریس یک چنین سیلی به صورت فرانسه بزند. برای همین بزودی مشخص خواهد شد که رفتار فرانسه در مقابل این ضربه سخت چه خواهد بود. عقب خواهد نشست یا همین سیاست فعلی را تاکید خواهد کرد. اگر اقدامات امنیتی را شدت ببخشند یعنی راه خلاف انتظار اسرائیل را حداقل در این مرحله در پیش گرفته اند. دنیا بتدریج راه خود از را از یهود جدا می کند و نفوذ یهود تدریجا رو به کاهش هست و برای همین در مقابل دوست و دشمن دست به خشونت می زند.

نیسی دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 05:11 ب.ظ

السلام علیکم

تصاویر یادداشت اخیر را نتوانستم مشاهده کنم، یعنی اصلا باز نشدند

---------------------------------------------------

قدمت سکونت در تهران به 7هزار سال پیش رسید

http://www.irna.ir/fa/News/81459646/

مشکلی پیدا نکردم. از دیگر کاربران نیز بپرسید.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 12:15 ق.ظ

سلام استاد
استاد همانگونه که خود بهتر از بنده می دانید عبادت در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و خداوند زمان هایی را به انسان به منظور عبادت ذات مقدس خود اختصاص داده است. به نظر می آید کوشش هایی جهت دور کردن انسان از عبادت خداوند در اسلام صورت گرفته است. از کودکی در ذهنمان ریخته اند که برخی موارد مانند باد شکم و خون و خواب و ادرار و ... باعث باطل شدن وضو که قبل از امر نماز واجب است می شود. آیا می توان این مسائل را واقعا یک توطئه یهودانه دانست یا آن ها هم ریشه در سنت های به هم پیوسته مسلمانان مانند ادای نماز داردند؟

بی نام سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 10:07 ق.ظ

دنیای سیاه وسفید عجیبی است که حتی مدعیان بنیان اندیشی را گریزی از آن نیست .آیا تعلیمات بدیع استاددر برداشت از قرآن قویم این بوده که تا کلامی از مبارزه با یهود می شود نا خودگاه از گذر گاه جبروت یهوه وارد کارزار مبارزه شویم.در کجای برداشت بنیان اندیشان از قرآن قویم قطر بازو را ارجح بر عقل وشعور کرده که نیمه نصفه شده تعمدی حکمی "قاتلوهم حتی لا تکون فتنه" مجوزی برای ارضای خوی دد منشی قاتلان و آدمکشان می شود. دوران کارلوس ها به سر آمده امروز یهود سازمان چریکی به نام اسلام می سازد یهود متوجه شده که دیگر شعار آنتی سامیست عیار معکوس دارد.احتجاج موثری بود که باید احیا شود با استفاده از چپ خوانی قرآن و بد اندیشی به اصطلاح روشنفکران انقلابی در حال جان بخشیدن به این احتجاج است .استاد به ما آموخت که تعالی قرآن اندلوس را مسلمان کرد نه لشکر کشی طارق.ایران آتش پرست را تعالی قرآن مسلمان کرد نه شمشیر عرب.بنگر که تند روی سید قطب چگونه امروز پیوند با رپیستها خورده و جلادان سربر تا دیروز رپیست شیطان پرست به نام اسلام چگونه مراسم قربانی انسان به راه انداخته اند.حالا هی به ادبیات یهود اظهار فضل کن.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 11:58 ق.ظ

جناب بى نام در زمان ظهور اسلام , ایرانى نبوده است که بخواهد توسط شمشیر مسلمین اسلام را بپذیرد و آتش پرستى را کنار بگذارد!!!!!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 02:26 ب.ظ http://alef.ir/vdchx-nik23nmvd.tft2.html?256034

بی نام چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 12:03 ب.ظ

بهتر است مطالب استاد را دقیق تر بخوانید.منظور از ایران همان یهودیان ساکن در تک وتوک قلاع پراکنده ای در این سرزمین است که به تدریج مسلمان شدند واین شله قلمکار فعلی را که از التقاط دو دین یهود واسلام متولد شد ومتاسفانه قرعه نام گذاری به نام اسلام رقم خورد.نکنه شما منکر احداث اولین مسجد در قرن هفتم هجری در این سرزمین هستید.اگر منکر نیستید پس قبول کنید که این مسجد برای نبودها وتوسط نبودها احداث نشده

یزدی چهارشنبه 29 بهمن 1393 ساعت 11:53 ق.ظ

سلام استاد بزرگ . وبگردی می کردم و در وبلاگ منحنی ذهن متعلق به خانم فریبا حاجی زاده مقاله ای در باره نقش خانواده خواندم که قریب 5 سال پیش مطالب آن را عینا و با توضیات مفصل و روشنگر از زبان شما شنیده بودم. الحمدلله کسی حرف تازه ای ندارد الا این که از شما دزدیده باشد خدا نگهدارتان

nmr چهارشنبه 20 اسفند 1393 ساعت 12:58 ب.ظ

جناب یزدی همه می دانیم که تیزبینی و درایت استاد منحصربفرد است. و می دانیم جز استاد، هیچکس دیگری حرف تازه ای ندارد. ولی شما و چند نفر دیگر،بهتر نیست به جای کاشتن تخم نفاق و دو دسته گی،بگویید برای استاد چه کار کرده اید یا حاضرید بکنید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد