حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

داستان حیات 12

تاکنون تعریف جامع و کاملی برای واژه غریزه نخوانده و آن چه در این باب از نظر گذرانده ام آشکارا از سرگردانی صاحبان نظر در توضیح و تعریف غریزه خبر می دهند و معلوم می کنند گفتار در باب غریزه، که جاذب خرد باشد، به کاوشی اساسی و عمیق، به قصد دست یابی به تعریفی کوتاه و عقل پذیر نیازمند است .
 
حیات زمینی تمام موجودات، به تامین و تدارکات زیر وابسته است تا هستی و حیات و بقای انواع را میسر و امنیت نسبی برای حضور در ترکیب هر نوع را تامین کند.
1. مسکن.
2. غذا.
3.تولید مثل و بالاخره
4. دفاع.



از لانه سازی بر شاخه های درخت تا تصرف کنام و خزیدن به درون حفره های طبیعی و یا دست ساز در بلندی ها و زیر زمین و به کار بردن بی شمار شیوه مبتدی و یا ممتاز دیگر انواع موجودات را درون پناهگاهی مناسب جای می دهد که میلیون و میلیون ها سال تکرار، روش تامین لانه را متناسب با امکانات اطراف، توان یک یا مجموعه ای از ابزارهای حیات این یا آن موجود، نهادینه می کند. مثلا بوزینه ها و انواع دیگری از میمون ها هنگام راه رفتن و یا دویدن، به صورت هماهنگ از دست و پای خود کار می کشند.
شکار و تامین غذا، بسته به وفور و فراوانی و یا نزول و کم یابی، ابزار و یا ابزارهای مورد نیاز صید را در هرگروه جانوری به تلاشی وا می دارد، که میلیون ها سال تجربه موفق، به صورت دانشی مادرزاد در مغز هر جانور ثبت کرده است.

و بر همین روال است تولید مثل و دفاع که هر یک ابزار معینی از ادوات حیات جان داران غیر آدمی را به کار می گیرد و میلیون و میلیون ها بار تجربه توام با موفقیت، نقش ابزار مربوط به اجرای هر یک از مراتب بالا را در مغز جانور حک و از دستور عمل دوباره بی نیاز می کند و سرانجام برای غریزه تعریفی جامع و جدید ساخته می شود.
غریزه حالتی در مغز جانوران است که بر اثر بی شمار تکرار موفق، ابزارهای حیات هر نوع را، در حد اکثر توان اجرایی هر ابزار می بندد و خودکار می کند.


غریزه قابل آموزش و انتقال نیست. اگر تخم یک قناری را با گرم نگهداشتن در دستگاه بدون دخالت انواع آن به قناری دیگری مبدل و از همنوعان خود دور نگهدارید و مصنوعا تغذیه کنید، باز هم در زمان لازم با آوای طبیعی هر قناری دیگر جفت یابی می کند. اگر در باغ وحشی از طریق بلندگو صدای ریزش باران را در هوایی کاملا آفتابی پخش کنید، میمون ها یکدیگر را در آغوش می کشند و به پناهگاه می گریزند و اگر در اتاقی تخم مرغی را در اختیار روباه سیری قرار دهید، تخم مرغ را به گوشه اتاق می برد و با کشیدن پنجه ها بر کف سیمانی اتاق، گمان می کند در حال دفن و ذخیره کردن تخم مرغ است. (ادامه دارد)


نظرات 24 + ارسال نظر
فرشاد دوشنبه 17 فروردین 1394 ساعت 11:34 ب.ظ

سلام و خسته نباشید،استاد دیدگاه شما در مورد نظریه داروین که در ارتباط با تکامل و حیات حیوانات میباشد، چیست؟ در اصل این نظریه صحیح است؟

حوصله کنید.

Aydın سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 12:32 ق.ظ http://biryol-az.blogsky.com

با سلام

بی شک منتظر ماندن برای دانستن سرانجام این تحقیقات از نان شب هم واجب است گرچه عده ای تنها به فکر نان هستند و بنده پی بردن به حقیقت را در مجموعه نفس کشیدن و ضربان قلب می دانم زیرا حیات انسانی بدون دانستن و کسب تجربه ای جدید مانند غریزه همان موجودات است که فرمودید.

با تشکر

خدا نگهدارتان باد.

مفلح اسماعیلی سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 09:06 ق.ظ

باسلام به استاد
نظرشما راجع به روزهای مختلفی که بنام تولد وزن ومادر وپدر بوجود اورده اند وکادووتبریک ردبدل میشود چیست وایا جنبه اسلامی وقرانی دارد یاخیر هرچند سوال بامقالاتی که ارایه میفرمایید ارتباط ندارد ایا این میتواند یک شگرد یهود یان باشد اگر مختصر توضیحی بفرمایید متشکر میشوم

سعید سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 10:27 ق.ظ

با سلام
اگر مغز را به عنوان مرکز تصمصیم گیری در بدن فرض کنیم و فرآیند تصمیم گیری را منتج از ارتباطات بین نورونها بدانیم در این صورت سوالی که مطرح میشود این است که عنصر تصمیم گیرنده در داخل نورونها چیست؟ یعنی چه چیزی داخل نورون تصمیم میگیرد که برای ورودی ولتاژ مفروضی در حالتهای یکسان ، در زمانهای مختلف ، ولتاژهای متفاوتی صادر کند؟
اگر غریزه را کامل شدن عملکرد و واکنش موجودات در طی میلیونها بار تکرار بدانیم ، سوال اساسی این است که مثلا در یک بازه صد ساله و قبل از نهادینه شدن شیوه شکار در مغز موجودات ، امکان ادامه حیات چگونه میسر میشد؟ جانوران که عمر ده هزار ساله ندارند.
مغز همانند سایر اعضا بدن ، عضوی است که همانند خلقت اولیه بوده و تکامل نیافته است. مغز یک آنتن فرستنده و گیرنده است و کارش ارتباط دادن نفس و یا ذهن با بدن است و این ذهن است که بدون نیاز به عوامل مادی و در ارتباط با عالم شهود ، برخی اطلاعات را در طول زمان از مبدا خلقت دریافت و در اختیار موجودات و بالخصوص انسانها قرار میدهد.
این دیدگاه که مغز مرکز تصمیم گیری و یادگیری در موجودات زنده و بالاخص انسانهاست ، یک دیدگاه تماما مادی است و با یافته های جدید بسرعت در حال زوال است.

حوصله کنید.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 11:22 ق.ظ

استاد مرقوم فرمودید: دلیل حذف، دوری و بیگانگی و بردا شت غلط از اصل مطلب بود.
خوب این را شما می دانید . خوانندگانی که احتمالا پرسش و پاسخها را دنبال میکنند که نمیدانند من چه گفتم. فوقش اگر دیدید نظر من نادرست است ، آنرا بدون پاسخ بگذارید . اما بقیه خوانندگان هم حق دارند بفهمند مثلا بنده چقدر بیسواد یا از موضوع پرت هستم یا چقدر از بنیان اندیشی فاصله دارم و ... اما شما با حذف نظراتی کاملا محترمانه و معمولی اجازه قضاوت را از سایرین میگیرید و امکان مداخله سایر خوانندگان را از بین میبرید .

البته من نمی خواهم وقت شما را بگیرم یا موجب اذیت شما باشم . فقط نظرم را گفتم

من مامور شناساندن شما به دیگران نیستم و اختیار این وبلاگ هم به دست شما نیست.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 01:12 ب.ظ

سلام استاد گرامی
آیا خود شما قبلا یهودی بودید؟

اغلب مهاجرین اولیه به ایران یهودی بوده اند.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 02:00 ب.ظ

وزه متروپولیتن نیویورک، روی سایت خودش به صورت آنلاین و رایگان، امکان دانلود پی دی اف 422 جلد کتاب در زمینۀ هنر را فراهم آورده.

http://www.metmuseum.org/research/metpublications/titles-with-full-text-online?searchtype=F

خواننده همیشگی سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 02:31 ب.ظ

استاد از آن متن من که چند ماه قبل به دستتان رساندم هم استفاده ای خواهد شد، اصلاً چیزی از آن به یاد دارید؟ چون مختصری هم در باب حکمت آفرینش حیوانات در آن متن نوشته بودم.

چیزی به دست من نرسیده ولی حاضرم تمام نوشته هایم را به نام شما ثبت کنم.

هیوا چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 01:28 ق.ظ

با عرض سلام

بنده در سال ۸۴ سؤالی را از خدمت شما پرسیدم و در جواب فرمودید که بعدا ورود به بحث میکنم، سوال بنده این بود که اگر ایران بعد از پوریم مسکون نبوده است چگونگی ورود اسلام به ماورای نهر چگونه بوده است. حالا با مطرح شدن مباحث مهاجرتهای سازمان یافته مرکب از ناطقان به زبانهای یدیش، که لابد یهودی بوده اند، و در پاسخ به کامنت اخیر، عمده مهاجران را یهودی دانسته اید، همان سؤال قبلی اما به نحوی دیگر قابل طرح است که اگر عمده مهاجران وارده به ایران، یهودی بوده اند، چگونه است که عمده ساکنان فعلی ایران و حوزه پوریم، مسلمانند.
این تغییر دین چگونه حاصل شده است؟ آیا برای ایجاد تفرقه در دین و با نیت حمل بار مذاهب مسلمان شده اند؟

موارد بسیاری از جمله پذیرش صادقانه تا مواردی که شما می گویید در کار بوده است.

عیسو چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 09:06 ق.ظ

استاد این موضوع را خیلی زیبا و تا نهایت ممکن خلاصه، کامل، و قابل فهم برای عموم توضیح دادید، انصافا ارزشتان از وجود یک کشور بزرگ هم ارزنده تر برای نسل انسان است.
چند سال پیش در یک کتاب درسی روانشناسی مطلبی را دیدم که شاید گفتن آن برای دوستان جالب و تاحدی مرتبط به این یادداشتها باشد.
از پنجاه سال پیش آزمایشاتی صورت گرفت که ثابت میکرد انواع شرطی سازی ها قابل انتقال از طریق توارث است حتی از طریق تزریق مغز خمیرشده ی حیوانی به حیوانی دیگر و شگفت آورتر پیوند عضوی غیر از مغز از جانور شرطی شده به جانوری دیگر ( در این مورد اخیر موضوع آزمایش کرم خاکی بود)این آزمایشات به بهانه هایی متوقف گشت ( حداقل در محیط های دانشگاهی و علنی دنبال نشد) اما در این دو سه سال گذشته از اخبار شنیدم که دوباره این آزمایشات رسانه ای شده هنوز هیچ توضیحی برای این پدیده عجیب و خارق العاده نیست و گویا کشف رابطه علت و معلولی آن را باید حواله به یک قرن آینده کرد درکل این نتایج نشان از آن دارد پیچیدگی و فهم کارکرد ارگانیکهای زیستی بسیار فراتر از آن چیزیست که ما ادمیان تصور مینماییم.

پاولف حیات شناس مشهور روس از نخستین کاشفان عکس العمل های شرطی مغز بود. در آزمایشات او تربیت با طبیعت مخلوط شده بود.

رحمانی چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 10:06 ق.ظ

سلام خدمت استاد خستگی ناپذیر

استاد این تعریف در عین کوتاه بودن ،درست و جامع هست ؟!
غریزه یعنی::

واکنش هر آبجکت به پیام های دریافتی از آبجکتهای دیگر بر مبنای تجربه

این آبجکت می تواند پلک باشد دست باشد چشم باشد بدن باشد یا سلول بدن باشد سنگ باشد گیاه باشد درخت باشد ووو

با تشکر فراوان

استاد خستگی ناپذیر
تفکر آبجکتیو بعد از سالها حلاجی در ذهنم کمی پخته تر شده خواستید می توانم دوباره از صفر برای بقیه توضیح دهم
طی کامنت های متوالی

هر جور شما بفرمایین
البته کامنت نگذاشتن دلیل دوری از مطالب شما نیست
شاید گرفتاری شاید........
اما در حد توان در اشاعه حقیقت در تلاشم، اما فشار و بار روانی زیادی را باید تحمل کرد به ویژه در جامعه به شدت آلوده به افکار نژادپرستانه ایران ،(چه جهالت مذهبی چه حماقت نژادپرستی) که البته به ظاهر همه منکر این صفت بسیار زشت هستند، اما چون از اول زندگی با تناقض بزرگ شده ایم متاسفانه مغزمان به گونه ای علیل رشد کرده و تناقضات را تشخیص نمی دهد... و الی آخر ...
وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا

دشواری راه از مشخصات پی گیری حقیقت است.

رحمان چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 10:37 ق.ظ

سلام استاد باتوجه به نظر شما درباره یهودی بودن ایرانیان منظور ترکان و فارسان
آیا ما هم نجس محسوب می شویم و یا چون به دین اسلام گرویدیم دیگر یهودی نیستیم

بطور کلی ما الان یهودی هستیم یا مسلمان

آیا اسراییل می تواند ادعا کند چون اکثر ایرانیان یهودیند پس ایران سرزمین آنهاست

آیا چون پدران ما به دروغ و فریب مسلمان شدند در صورتیکه نود درصد پدران ما یهودی هستند آیا ما مسلمان محسوب می شویم یا یهودی

آیا نیاز است ماز از دین پدرانمان توبه کنیم و دوباره با این حقیقت که ما یهودی بودیم دوباره به دین اسلام بپیوندیم

استاد با توجه به نزدیکی برخی رسوم شیعه ایرانی به دین یهود که در اثر تحریفات یهودیان به دین ما افزوده شده است آیا نیاز است ما در برخی آداب و رسوم مان تجدید نظر کنیم

استاد لطف و بزرگواری کنید در این زمینه یک توضیح کامل بنویسید ما خیلی سردرگم هستیم میدانم سرتان شلوغ است ولی بک بار برای همیشه

روشنگریهای شما مثل پیامبران نشانگر راه است و خداوند شما را در کنار آنها قرار دهد

باید به خودتان رجوع کنید. قرآن منظم آنانی که در دین پدران خود توقف می کنند را، کودن می داند. به یادداشت های داستان حیات مراجعه کنید.

[ بدون نام ] چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 01:01 ب.ظ

دارم به این فکر می کنم چه کسی بهتر از جناب استاد پورپیرار می توانست نکات مربوط در قرآن را با چنین ظرافتی باز کرده و علوم طبیعی را توجیه پذیر بفرماید ؟ هیچکس.

رامین تنباکوچی چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 02:44 ب.ظ

استاد با اینکه تا بحال بر حسب تصادف اصلا روی خوشی به من نشان ندادید و یا پیامهایم بی جواب مانده یا در فیسبوکتان بلاک شدم اما شما را نابغه دوران می دانم


امیدوارم سالها زنده باشید تا از علم و نبوغ و جرات و جسارت شمای نو اندیشه و به عنوان یک روشنفکر واقعی استفاده کنیم

این جا خصومت شخصی اعمال نمی شود و ممنون.

[ بدون نام ] چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 05:37 ب.ظ

سبحان الله .
تا اینجا معانی انسان و بشر و بنی آدم روشن شد.
میماند کلمه الناس .
آیا این را هم میفرمایید؟

اگر خداوند یاری کند و اجل مهلت دهد.

سید مرتضی چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 08:38 ب.ظ

استاد یه موضوعی که ذهن من و شاید بعضی افراد رو دگیر کرده اینه که توصیفات بهشت در قرآن جذابیتی که برای مردم عربستان زمان رسول الله داشته شاید برای انسان امروزی بهمان اندازه جذابیت نداشته باشه میخواستم نظر شما رو هم بدونم

مثلا اگر فرشتگان شما را به ورود در بهشت قرآنی دعوت کنند، پیشنهادشان را رد می کنید؟

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 12:28 ب.ظ

سلام
استاد آنطور که متوجه شدم معانی آدم و بشر و انسان بنا به مرتبه اجتماعی و یقین نسبت به خداوند و حقیقت است که شکل می گیرد!
این چگون می تواند با داستان حیات مرتبط باشد؟!!

شما هم حوصله کنید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 12:31 ب.ظ

http://www.tabnak.ir/fa/news/488807/%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF

این مطلب را در ابتدای پیدایش داعش و در پاسخ به یک کامنت گذار بیان کرده بودم.

نام پنج‌شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام استاد.
سوالی که پیش می آید وجود روح است. آیا میمون ها روح دارند؟ یا بهتر بگویم آیا اجداد اولیه انسانها روح داشتند؟ و اصولا روح را در بشر،انسان و بنی آدم چگونه می بینید؟

حوصله کنید.

عیسو پنج‌شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 05:01 ب.ظ

آنچه که در زیر میآورم محصول مطالعات سطحی م از روانشناسی و علوم اعصاب است امیدورارم توانسته باشم این شبه بهشت و جهنمی که لزوما برای افراد بی اعتماد نسبت به قدرت و وعدهای خداوند و علم پیش میآید را رفع کند.عمده عصب شناسان میگویند برای هر انگیزش و هیجانی چه اصلی مثل تلذذ ناشی از تغذیه ، تولید مثل و ... و چه فرعی همچو آنچه که عامل بیشتر فعالیتهای انسان مدرن گردیده به مانند لذت دانستن ، موفقیتهای شغلی ، مذهب و کسب قدرت و ... همه برای خود رد زیستی خاصی در مغز دارند( چیزی که فروید هم به ان اعتقاد داشت و نوید کشف رد زیستی ان در یک قرن آینده را میداد)که پیشرفت در فناوری نوید حصول ابزارهایی را به آدمی میدهد که این هیجانات را بی آنکه تجربه واقعی را انسانی از سر بگذراند فرد تنها با فشردن دگمه ای هر نوع از آنان را با درجه صدها برابر بیشتر از طرق طبیعی تجربه می نماید( در مورد افزایش تلذذ ناشی از انگیزش جنسی در موشها تا حدی که بیست بار در ساعت موجب به انزال در موشها میشد اقداماتی بود که با آزمایشگاهای ساده پنجاه سال پیش قابل انجام بود مورگان در کتاب روانشناسی فیزیولوژیک ترجمه محمود بهزاد توضیحات جالبی داده)، حال وقتی انسان شاید سی سال آینده موفق به چنیین اقدامی میگردد و میتواند آنچنان تغییری در گرایش های عاطفی یک انسان ایجاد نماید که با نوشیدن یک لیوان آب با طعمی خاص یا اتصال مغزش به کامپوتری بیشترین لذت دوران حیاتش را تجربه نماید و حتی اورا در درون یک زندگی مجازی بی اندازه خوشایند داخل کنند ( همچون فیلم ماتریکس) و با دسترسی به رد زیستی احساس و درک زمان گذر هر ثانیه را برایش میلیونها برابر سازنند، چرا باید ما نسبت به بهشت خداوند تردید یابیم آن هم بهشتی که خود خداوند خبر از رضایت آدمی با درجه ای بسیار بالاتر از تجارب زندگی این دنیایی میدهد. حال اگر خداوند طرق کسب این لذایذ را خوردن و نوشیدن و فعالیتهای به زبان انسان امروز عشقی قرار داده باشد این به ما ربطی ندارد ، همین که خداوند خبر از رضایت و برتری آن نسبت به زندگی دنیایی داده کافیست .هدف ما کسب لذت بیشترین و دوری از الم است چبزی که در بهشت وجود دارد همین و بس.

علی رضا پنج‌شنبه 20 فروردین 1394 ساعت 06:04 ب.ظ

با سلام خدمت استاد عزیز

استاد یهودیان به نژاد پرستی مشهورند. اگر بیشتر مردم فعلی ایران را مهاجران یهودی (مسلمان شده) بدانیم چرا یهودیان اجازه داده اند این بخش از جمعیت یهودی دین و هویت خود را از دست بدهند و حتی در شرایط فعلی رودروی هم قرار بگیرند و در واقع کدام بخش از یهودیان تصمیم گیرنده و برنامه ریز شرایط فعلی در ایران و جهان هستند که تصمیم میگیرند در مواقع لارم حتی بخشی از خود یهودیان را هم قربانی کنند. آیا چنین شرایطی در جاهای دیگر هم رخ داده است. استاد عزیز احتمالا جواب این سوالات با اشاره یا با صراحت در مباحث قبلی داده شده است ولی به دلیل اهمیت موضوع خواهشمندم این سوالها را یکیار دیگر و به صراحت توضیح دهید . ممنون

سوال تان چندان واضح نیست.

حنیف جمعه 21 فروردین 1394 ساعت 06:58 ب.ظ

جناب علیرضا
در یک تحلیل سطحی به نظر می رسد هر جاییکه ردی از تشیع (یهودیان مسلمان) هست درگیری هم هست. ایران که مرکز درگیری ها در داخل و خارج از مرزهای خود می باشد. حوثی ها در یمن. حزب الله در لبنان. علوی ها در سوریه. شیعیان در عراق و منطقه شرقی عربستان و پاکستان و افغانستان. شیعیان هر جا نفوذ کرده اند انواع و اقسام مذاهب من در آوردی دیگری را نیز ایجاد کرده اند. شیعیان در تمام نقاط درست به مانند یهودیان مظلوم نمایی می کنند و همواره تاریخی پر از مظلومیت دارند. در صورت علاقه باید خود این موضوعات را دنبال کنید.

قدرت طلبی انحصار سنی و شیعه ندارد. این پذیرش حقیقت و طرز برخورد با دروغ است که جایگاه و منظور از قدرت را مغلوم می کند.

[ بدون نام ] جمعه 21 فروردین 1394 ساعت 07:04 ب.ظ

سلام
استاد نظرتان در مورد نقد ایشان در مورد پرونده هسته ای چیست؟!

http://alef.ir/vdcdj90xzyt09o6.2a2y.html?266480

[ بدون نام ] جمعه 21 فروردین 1394 ساعت 07:15 ب.ظ

من خیانت اون پسره غفوری را به فال نیک میگیرم همین اتفاق برای من یکی معلوم ساخت که یهودیت تا چه وسعتی در سلطه و مدیریت کشور لانه خوش کرده عمار!! مدیر شبکه راز!! عباسی بیسواد!! قاسمی!! اخوندای پرمدعای به اصطلاح حزب اللهی و .... که این خود باعث شد اعتمادم را از این طبقه علنا کودن اما به ظاهر خوب نیت بردارم . در ضمن تنها کاری که از عهده شان برامده نصب و سرقت بیشرمانه دو تا یادداشت استاد در اون وبسایت آبکیشان است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد