حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

داستان حیات 6

عمده تغییر انتقال قطب شمال و جنوب قدیم زمین به نوار مرکزی و نزدیک به خط استوای جدید، ذوب سریع میلیاردها میلیارد تن آب ذخیره در هزاران هزار کوه یخ و اقلیم پهناور قطبی بود که ارتفاع امروزین برخی از آن ها به سه هزار متر می رسد، رخدادی که به سرعت  سطح آب در آن چاله بزرگ را بالاتر کشاند.



این جا به جایی، طبیعتا و از زاویه دیگر ناحیه استوایی قدیم را به قطب های امروزین فرستاد که تخمیر مقدار غیر قابل محاسبه ای از چوب جنگل های گرمسیری قدیم، سیبری و تایگا را به بزرگ ترین گنجینه زیر زمینی ذغال سنگ و مخزن کلان ترین معدن تحصیل شده و دست نخورده ذخایر گاز جهان تبدیل کرده است. به علاوه یافت شدن بقایای گاه کاملا سالم مانده جانوران گرمسیری در نواحی قطبی از گرفتار شدن و انجماد سریع آن ها در چنان سرمای ناگهانی و شدیدی خبر می دهد که گاه حتی فرصت فاسد شدن نیز نداشته اند. شبکه مستند تلویزیون جمهوری در ساعت هفت و نیم روز پنج شنبه چند هفته قبل فیلمی از یافت شدن بقایای فاسد نشده بچه فیلی در قطب شمال نشان داد که بسیار آگاهی دهنده و شاهد روشنی در صحت برداشت های این بررسی بود. پیش از این هم در اوائل دهه نود میلادی یک هیئت روسی در قطب شمال جسد فیلی را کاملا و چندان سالم مانده یافتند که سرپرست هیئت مدعی شد از گوشت آن استیک ساخته و خورده است.  



بدین ترتیب و مقدم بر ورود به مبحث جدید و با عرضه تصویر بالا باید نخست مختصری از زندگی جانوری در نواحی گرمسیری کهن و بالاخص خصوصیات دایناسورهای منقرض شده را بررسی کنیم. این عکس فسیل استخوان ساق پای یک دایناسور به بلندای بیش از دو متر است که تخمین وزن حیوان را تا حدود 80 تن بالا می برد. اداره و دوام چنین وزنی روزانه به 20 تن غذا نیازمند است که مطلقا از طریق گوشت خواری تامین نمی شود.



و این تابلوی باز سازی سفالین دایناسورهایی است که بخش یا تکه ای از فسیل استخوان های شان به دست آمده است که شمار عمده ای از آنان گردن زرافه ای دارند که گیاه و برگ خواری آنان را توضیح می دهد.



مسلم است که چنین گردنی امکان تحرک عادی در میان درختان را باطل و تعقیب گربه سانان تیز پا را برای شکار غیر ممکن می کند وانگهی دایناسورها پنجه و دندان های مناسب و خنجری برای نگه داشتن و دریدن شکار ندارند.                                                               

                                             

 


گروه منقار دار دایناسورها هم جز از فضولات و دانه ها و میوه های جنگلی امکان تغذیه دیگری ندارند و بدین ترتیب دایناسورها را می توان و باید حیواناتی گیاه خوار شناخت که در محیط گرمسیزی و جنگل های انبوه به وفور و با تنوع بسیار در دسترس داشته اند.



اینک برگ دیگری از داستان حیات را خواندیم که فرصت را برای ورود به حاصل این برآوردها فراهم تر می کند. (ادامه دارد)

نظرات 20 + ارسال نظر
فرشاد جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 11:23 ب.ظ

با عرض سلام، استاد در بین دایناسورها زنجیره غذایی و رقابت بر سر مواد غذایی برقرار نبوده؟

گردن بسیار دراز گروه عمده ای از دایناسورها نشان از برگ خواری آنان و بلندای درختان دوران کهن دارد که وفور آن ها احتمال رقابت و تنازع غذایی را به حد اقل می رساند.

هبوط جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 11:46 ب.ظ

عطش و تشنگی بسیار برای پی بردن به اساس این مدخل بقدری برایم زیاد است که روزانه چندین و چند مرتبه از وبلاگ شما استاد عزیز دیدن می کنم.
با توفیق روز افزون برای شما

خواننده همیشگی جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 11:59 ب.ظ

استاد یعنی محل اصلی سکونت دایناسورها کجا بوده؟ یه خرده گیج شدم!

در استوای قدیم.

[ بدون نام ] شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 12:24 ق.ظ

سلام بر استاد پورپیرار عزیز
ایران، امروزه صریح تر از هر زمانی دیگر، توان خود را برای به قدرت رساندن تشیع و یا ابقای قدرت شیعیان صرف میکند... آیا این دخالت ایران در وضعیت داخلی کشورهای عربی بر عمیق تر شدن نفرت مردمان آن کشوررها از ایران نمی افزاید و آتش جنگ را به داخل مرزهای ایران نمی کشاند و آن هم در وضعیتی که حاکمان امروز ایران دلی در گرو وحدت ملی نیروهای مؤثر ندارند.؟
لطفا راهنماییم کنید.

یکی شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 01:00 ق.ظ

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Tyrannosaurus_Rex_Holotype.jpg

نظر شما درباره این تیرانوسور که جهودها مدعی اند درنده ترین دایناسور گوشتخواره چیه ؟!

گوشت خواری برخی از انواع دایناسورها به شرط امکان تحرک لازم برای تعقیب شکار محتمل است

abbas شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 07:05 ق.ظ

http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/6261226/Baby-woolly-mammoth-provides-secrets-of-survival-in-Ice-Age.html

abbas شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 10:18 ق.ظ

http://www.khabaronline.ir/detail/381433

دشمن پانترک و پان فارس شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 11:29 ق.ظ

سلام استاد
ببخشید من سوالی از شما داشتم شما می گویید مخالف پانها هستید
اما شما چرا درباره فارسان دهها فیلم و مستند درست کردید
اما در باره ترکی فقط گفتید این زبان فاقد لغات متمدنانه است و دیگر هیچ
شما چرا بین دو گروه نژاد پرست فرق می گذارید
این برخلاف بنیان اندیشی نیست
آیا از پانترکها می ترسید یا به نفع شماست

Saeed شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 11:32 ق.ظ

بی‌صبرانه منتظر انتهای این سلسله یادداشت‌ها هستیم...

khalil شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 11:35 ق.ظ

ممنون استاد.ما هم مانند سریالها در تعقیب مطالب شما هستیم.خدا یار و پناهتان باد.شما فوق العاده هستید

رامین ع شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 03:20 ب.ظ

سلام
سال نو تان مبارک

جاسم کعبی شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 05:31 ب.ظ

استاد خسته نباشید
خدا قوت

عیسو شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 07:28 ب.ظ

استاد فرارسیدن سال" دولت و ملت همدلی و همزبانی "را تبریک عرض میکنم .
اگر این درایتها مخصوصا این نام گزاری های هر ساله نمیبود الان کشورمان مثل یوگسلاوی تکه پاره میشد به این میگویند نبوغ و درایت خوش شانسیم که چنیین رهبران فکوری را داریم اسم سال آینده را من میتونم حدس بزنم " سال تعاون و همکاری با ایالات متحده امریکا( مرگ بر امریکا) در مبارزه با تروریست های تکفیری"

*** شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 08:03 ب.ظ

استا دعزیز سلام
آیا برداشت من درست است؟
مکانها و خشکیهاییی که در مسیر خط استوای فعلی هستند و بالاخص صحراههای فعلی قبلا زیر تل عظیمی از یخ بودند چون قبل از عبور جسم عظیمی که از کنار زمین گذشت به نوعی در محور قطبی زمین قرار داشتند و با عبور ان جسم عظیم و چرخش زمین و پراکنده شدن قاره ها و تغییر محور قطبی و قرار گرفتن در شرایط فعلی به مرور یخها آب شد و چاله ایجاد شده را پر کرد و از طرفی خشکی ای که در قطب شمال و جنوب فعلی با چرخش سریع زمین در این دو نقزه قرار گرفت به سرعت یخ زد و حیواناتی که در ان بودند سریعا منجمد شدند.
درسته؟

بله ولی هنوز باید حوصله کنید.

[ بدون نام ] شنبه 1 فروردین 1394 ساعت 11:57 ب.ظ

http://etedaal.ir/fa/news/103941
سیطره بیشتر بانکها بر مردم

abbas یکشنبه 2 فروردین 1394 ساعت 05:06 ق.ظ

http://blogs.scientificamerican.com/tetrapod-zoology/files/2014/09/Greg-Paul-brachiosaurs-600-px-tiny-Aug-2014.jpg

یکی یکشنبه 2 فروردین 1394 ساعت 10:56 ق.ظ

در مورد نوار شنزارهای بجا مانده از فطبهای قدیم با تصور صحرای آفریقا بعنوان مرکز قطب مثلا" شمال کهن آنوقت مرکز قطب جنوب کهن منطقه ای میشود در نزدیکیهای دو هزار کیلومتری غرب شیلی . یعنی در اقیانوس آرام. و این یعنی اینکه شاید قطب جنوب قدیم را دنباله دار با خودش برده باشه ...

بایذ اعماق همان چاله عظیم را جست و جو کنید.

web93 یکشنبه 2 فروردین 1394 ساعت 10:28 ب.ظ http://www.web93.ir/

ممنون مطلب خوبی بود

y دوشنبه 3 فروردین 1394 ساعت 12:51 ق.ظ

جناب استاد این موضوع چرخش قطب ها و حوادث ما بعد آن بصورت یک فرضیه سالهاست مطرح است و مدت هاست به عنوان یک فرضیه رد شده است چون این پدیده تاثیراتی بر جای می گذارد که امروز آنها را در زمین نمی بینیم بالاخص تاثیرات مغناطیسی روی کره زمین نوع چرخش کره زمین و ...
The cataclysmic pole shift hypothesis suggests that there have been geologically rapid shifts in the relative positions of the modern-day geographic locations of the poles and the axis of rotation of the Earth, creating calamities such as floods and tectonic events.
البته در این مورد نظریه های مختلفی وجود دارد عده ای معتقدند این چرخش بسیار سریع بوده و عده ای دیگر میگویند این چرخش آهسته اتفاق افتاده ...
برای بررسی فرضیه چرخش قطب ها به این صفحه مراجعه کنید:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pole_shift_hypothesis

یا این عبارت را سرچ کنید :
Pole shift hypothesis
ولی در نهایت این فرضیه مدت هاست با دلایل بسیار منسوخ و رد شده است.
امیدورام به دید نقد مطلبتان نگاه نکنید فقط خواستم اشاره دهم که اولا این فرضیه سالهاست مطرح است و ثانیا به دلایل متعدد درستی آن زیر سوال رفته.

لابد هنوز از وجود لاشه های سالم مانده ماموت ها در قطب شمال خبری نبوده و ضمنا پایه فرضیه ای که آدرس می دهید بر عوارض عبور دنباله دار تکیه ندارد و اتفاقا وجود پاسخ های مغناطیسی در سراسر سطح زمین حجتی برای این نظر تازه است و بالاخره باید که حوصله کنید.

opal پنج‌شنبه 9 مهر 1394 ساعت 05:05 ب.ظ

در مورد کامنت آخری که جناب y نوشته اند :
دوست گرامی تغییر محل سرزمینی که در قطب قرار داره با تغییر قطبین مغناطیسی زمین دو بحث کاملا متفاوت و مجزا هستند . تغییر جای قطب ان و اس کاملا اثبات شده میتوانید به ثبت امتداد ممنت مغناطیسی در زمانهای متفاوت در مواد مذاب منجمد شده مراجعه کنید . ولی این تغییر هیچ ربطی به اشتقاق قاره ها نداره چون جدا شدن قاره ها سبب تغییر محل قطبین مغناطیسی نمیشه و بالعکس.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد