حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

آگهی

آماده شد :

کتاب چهارم، برآمدن مردم، بخش اول، مقدمات. 340 صفحه، 12500 تومان.

کتاب چهارم، برآمدن مردم، بخش دوم، قرینه ها و امارات، 320 صفحه، 12500 تومان.

اسلام و شمشیر، یادداشت های 46 تا 57، 6000 تومان.

با تلفن 66492049 تماس بگیرید.

نظرات 361 + ارسال نظر
Aydın دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 08:59 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

موفق باشین.

حنیف دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 10:14 ب.ظ

افشاگری کیهان درباره صدام
http://kayhan.ir/fa/news/34486/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%D8%AF
طبق این اسناد صدام مهره آمریکا, انگلیس و اسرائیل بود.
استاد نظر شما چیست؟

جاسم کعبی دوشنبه 22 دی 1393 ساعت 11:58 ب.ظ

استاد بی نهایت ممنونم
نمیدونم جماعت بااین همه ایه و نشانه چرا بیدار نمیشن
یاد ایه قران افتادم
کالانعام......

فخرالدین محمودیان سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 12:25 ق.ظ

با سلام و آرزوی سلامتی خدمت استاد گرانقدر

"برآمدن مردم" فقط همین دو بخش میباشد؟ یا بخش های دیگری هم دارد؟

اگر خدا بخواهد باید که 4 کتاب شود.

این سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 02:55 ق.ظ

به به, زنده باشید. از اینکه دوباره رونقی به این وبلاگ دادید سپاسگزارم.
فقط خواهشا سفارش شهرستان را هم با پست بفرمایید که بفرستند. برای تهیه کتبی بارها تماس گرفتم و جواب شنیدم که در حال حاضر نمی فرستیم

مجتبی سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 09:21 ق.ظ

استاد تبریک عرض می کنیم.

بنیان اندیش سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 10:18 ب.ظ http://pajhoohesh.blogfa.com

سلام استاد عزیز تبریک عرض می کنم و خدا قوت

با موضوع

دکتر «ناحسابی» و زبان پارسی!

در خدمتم.

جالب بود. ممنون.

داماد سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 10:19 ب.ظ

شماره جدید مجله شارلی ابدو فردا و در تیراژ 3 میلیون نسخه منتشر خواهد صفحه ی اول این شماره را تصویر کاریکاتوری از پیامبر اسلام پوشیده است
نهاد های اسلامی فرانسه و اروپا از مسلمانان خواسته اند با این شماره ی مجله شارلی با مدارا برخورد کنند

Aydın سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 10:40 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

در راستای وحدت اسلامی!

http://farsi.alarabiya.net/fa/iran/2015/01/10/راهپیمایی-علیه-سه-خلیفه-اهل-سنت-و-اجرای-مراسم-عمرکشان-در-قم.html

باز نشد.

abbas چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 07:53 ق.ظ

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/.premium-1.636557

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 09:06 ق.ظ

سلام و با عرض تبریک .

ببینید دقیقا همان مطلب مورد اشاره قرآن و کتاب اسلام و شمشیر شما دارد مثل خوره از درون مشرکین کلیسا و کنیسه رو میخوره :
"مخالفت اهل کتاب مشرک شده با ظهور پیام آور خاتم از میان قومی امی "
که این مخالفت و بغض رو با کاریکاتور مثلا توی مجله بی آبروی شارلی ابدو ور آخرین شماره آن بتاریخ 14 ژانویه 2015 پس از ماجرای مشکوک کشت و کشتار در دفتر آن ابنجا میبینید :
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Charlie_Hebdo#/image/File:Charlie_Hebdo_Tout_est_pardonn%C3%A9.jpg

برقرار باد قرآن مبارک

انتساب چهره ی آن کاریکاتور به پیامبر اسلام اشاره آشکاری ندارد و اگر هم کاریکاتوری از پیامبر گمان کنیم که اعلام می کند من چارلی هستم بدین معناست که رسول گرامی حمله به دفتر چارلی را حمله به خود می خواند.

بنده خدا چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 11:00 ق.ظ

http://www.jonoubnews.ir/showpage.aspx?id=147170

مهران حقیقت چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 11:35 ق.ظ

جناب بنیان اندیش

وبلاگ شما را دیدم بخصوص نوشتار و عکسهای اسلام و سیبری.

سوال:

از کجا متوجه شدید که دین این مردم اسلام است و زنان عکس مسلمانند؟

پوشش روسری و چادر رنگی (چارقد) در میان زنان روسیه و .... به همین صورت وجود دارد.

دلیل مسلمان خواندن این زنان چیست جایی که نوشته اید به عکس چند زن مسلمان در این منطقه برخورده اید؟

ممنون

عیسو چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 02:56 ب.ظ

سئوال آنجاست که چرا مسلمانان نسبت به تصویر کارتونی پیامبر این همه نگران و واکنش های تند نشان میدهند ولی نسبت به نفوذ و استعمار فرهنگی و سرزمینیشان منفعل اند؟ مشکل مسلمانان کوته فکریشان و ظاهر بینیشان است مثلا یهودی ستیزهای غربی نگاهشان معطوف به یهودیهای صاحب منصب و مدرن است اما یهودی ستیز مسلمان بیشتر توجه شان به یهودیان سنتی و هیچ کاره است جدای از این کوته فکری هایشان به عقیده من آنها مسلمان به قرآن هم نیستند بلکه اسلام را به تعصبی قومی و قبیله ای تعریف و تبلیغ میکنند و کار آنها به مانعی برای فهمیدن قرآن به عنوان کتابی آسمانی نزد افکار غیر مسلمان بدل شده است طوری اسلام را تبلیغ میکنند که مخاطب گمان میبرد اسلام مذهبی ساخته افکار شخصی به نام محمد بوده و مسلمان بودن یعنی تعصب به شخصیت پیامبر و خلفا و صحابه حتی بیشتر از خود خداوند اگر کاریکاتوری پیامبرانی غیر محمد ولی با اوصافی عالی تر از محمد در قرآن مثلا عیسی کشیده میشد و حتی اگر به خداوند هم اهانت میشد فکر نکنم تا به این حد حساسیت به خرج بدهند حتی شاید بعضی هایشان در مورد عیسی یا موسی خوششان هم بیاید انان هرگز دست از این کوته فکری هایشان برنمیدارند همان طور که مسیحیان و یهودیان برنداشتند انان از اسلام برگشته اند و مسلمان نیستند و وجودشان بیشتر به ضرر اسلام است اگر نمیبودند گمان کنم اسلام بیشتر پیشرفت میکرد.

نوعی نادانی عمدی در موضوع کاریکاتور رسول الله دیده می شود. کاریکاتور تصویری دفورمه از صورت و چهره آدم های مشهور است که غالبا کاریکاتوریست عیوب آن ها را برجسته می کند. حالا مگر کسی از چهره واقعی پیامبر خبر دارد که به صورت کاریکاتور درآورد؟ چرا از خودمان هر نقش بچگانه ای در پوشش اعراب را مربوط به پیامبر می دانیم، اعتراض می کنیم تا به هرچه دشمنان تمایل دارند متهم شویم؟

بنیان اندیش چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 04:20 ب.ظ

آقای حنیف:

تمام استنادات کیهان مربوط به سالهای ۱۹۶۰_۱۹۷۹ یعنی (۱۳۴۰_۱۳۵۸) و قبل از انقلاب ایران می باشد و منظور از مقاله بیشتر به چالش کشیدن اقدامات جاسوسی «آمریکا» است نه توجه به این نکته که صدام عامل و مهره صهیونیست ها بوده که موضوعی به غایت خنده دار است.

این که اسرائیل و آمریکا همیشه در حال بو کشیدن برای شناسایی افراد مستعد برای تغییر حکومت ها هستند طبیعیست . اما واقعیت دیگر این است که حتی «جاسوسان تمام عیار» و «مهره های خود فروخته» ای مثل «محمد رضا شاه» هم تا آخر بر اساس منافع اربابان خود عمل نمی کنند چنان که همه دیدیم شاه در اواخر سلطنتش آشکارا در برابر آمریکا تمرد می کرد و نتیجه آن خالی کردن زیر پایش توسط آمریکا بود .


چنانکه امام خمینی در پاریس با سازمان های اطلاعاتی فرانسه و غرب قطعا رایزنی هایی داشت هر چند همه شان را با زیرکی فریب داد و سر کار گذاشت ، آیا این دلیل می شود که بگوئیم امام خمینی مهره سیا و موساد بود ؟


اما چند نکته :


چند ماه پیش «انتشارات خبرگزاری فارس» که وابسته به همین انتشارات «کیهان» است و از سوی سپاه اسداران ساپورت مالی می شود ، کتابی افشاگرانه از یک خبرنگار آمریکایی به نام «گرت پورتر» ترجمه و چاپ کرد با عنوان «بحران ساختگی» که به سند سازی های جاعلانه اسرائیل و آمریکا در باره برنامه هسته ای ایران و ادعای دروغین ساخت بمب هسته ای توسط ایران می پردازد و آن را افشا می کند و انصافا هم کتاب بسیار پرباری است .


از قضا نویسنده این کتاب بنا به دعوت همان «خبرگزاری فارس» و به مناسبت اتمام و رونمایی از ترجمه کتاب او ، به ایران سفری می کند و کنفرانس مطبوعاتی برگزار.
در این کتاب حقیقتا نکات جالبی وجود دارد ، که اکثرا هیچ گاه نخوانده و نشنیده بودیم ، اما چون هدف خبرگزاری فوق فقط افشاگری در مورد ادعاهای دروغ آمریکا بود و نیز برای استفاده از این کتاب به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات اخیر «وین» خیلی با عجله و تنها در تیراژ بسیار محدود 1000 نسخه کتاب را قبل از شروع مذاکرات «وین» و احتمالا فقط جهت استفاده بازه بسیار محدودی از مقامات کشوری و لشکری و اصحاب رسانه و دیپلمات ها به بازار فرستاد که خوش بختانه بنده پس از اطلاع دقیقا یک هفته پس از انتشار آن را تهیه کردم و خوش بختانه به خاطر پاره ای از ملاحظات و عجله صورت گرفته در چاپ سریع آن ، هنوز دستخوش «سانسور» و ویراستاری «مصلحت آمیز» نشده است و از همین کتاب به چند نکته اشاره می کنم :



طبق این کتاب :




1» درسال ۱۹۸۱ یا ۱۳۶۰ اسرائیل نیروگاه هسته ای اوزیراک عراق را منهدم کرد.



2»طبق موضع رسمی دولت آمریکا در سال ۱۹89 یعنی بوش پدر ، خواهان کنار آمدن با ایران و رفع اختلافات بود و طبق اطلاعیه صادر شده آمریکا اعتقاد داشت موضع خصمانه ایران نسبت به اسرائیل ، کمتر از موضع خصمانه عراق با اسرائیل است (1)



3» طبق بر آورد مراکز اطلاعاتی و امنیتی مختلف آمریکا ، دربازه زمانی بین سال های 1990 تا 1997 ایران و عراق هر دو دشمن منافع آمریکا در منطقه خوانده می شوند . (2)



4» طبق بر آورد مراکز اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل ، در سال های بین 1990 تا 2000 ، عراق اصلی ترین دشمن اسرائیل و «ایران» از نظر درجه بندی اهمیت و اولویت خطرناکی حتی در اولویت «درجه 3» برای اسرائیل بود . (3)



در زیر پانویس هر کدام از بندهای فوق را می خوانید :

***********************************


(1) پس از آن که «شوارتزکوف» فرماندهی مرکزی را به دست گرفت ، در اولین اقدام خود تلاش کرد مسئولان پنتاگون را متقاعد کند ایده ، آمادگی برای مقابله با تهاجم شوروی به ایران را به کلی کنار بگذارند . شوارتزکف عنوان می کرد عراق «محتمل ترین دشمن» در یک طرح جنگ در خاورمیانه است و از همین رو آماده بود تا درخواست تنظیم یک طرح جنگ علیه عراق را ارائه دهد یا اینکه اساسا فرماندهی مرکزی به کلی تعطیل شود !!! . پیش از آن که «دیوار برلین» در اکتبر 1989 فرو بریزد ، «کالین پاول» رئیس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا به «شوارتز کوف» اجازه داد تمرکز فرماندهی مرکزی را از مسئله تهدید شوروی علیه ایران ، به سمت احتمال تهاجم عراق به عربستان سوق دهد .زمانی که فرماندهی مشترک طرح جنگ تازه ای را برای شکست دادن نیروهای عراقی در کویت و عربستان ارائه کرد ، برخی افسران که مدت ها صدام را هم پیمان آمریکا علیه ایران می دانستند ، این طرح را تلاشی برای یافتن جایگزینی برای تهدید شوروی ، ارزیابی کردند .
مولفه دیگر در طرح پنتاگون برای جلوگیری از کاهش شدید بودجه نظامی ، جایگزین کردن توان جنگ همزمان با دو رقیب منطقه ای ، به جای منطق پیشین مبتنی بر توانایی نبرد با شوروی بود . رئیس جمهور «جرج بوش» پدر ، منطق جدید هزینه های نظامی را در بهار سال 1990 تائید و در جریان سخنرانی دوم آگوست 1990 خود از آن رونمایی کرد .
سخنرانی او دقیقا در روزی صورت گرفت که «صدام حسین» به کویت حمله کرد . بوش و مشاوران کلیدی او ، «دیک چنی» وزیر دفاع و « اسکو کرافت» مشاور امنیت ملی فورا تصمیم گرفتند تهاجم نظامی به کویت را دستاویزی برای آغاز جنگ قرار دهند . زمانی که کشورهای عربی از جمله عربستان صعودی که (بر اساس طرح های آمریکا) قرار بود در برابر صدام مورد دفاع قرار گیرند ، در پی راهکاری سیاسی جهت پایان دادن به بحران بودند ، با مقاومت بوش روبرو شدند. بوش معتقد بود به راحتی می توان ارتش صدام را شکست داد و دیگر حمایت های سیاسی از ادامه نقش نظامی آمریکا در جهان را افزایش دهد . پیروزی آسان آمریکا به نیروهای عراقی در عملیات موسوم به «طوفان صحرا» در فوریه 1991 ، قرار بود به عنوان الگوی آمریکا برای نبردهای آینده بر اساس راهبرد دفاع منطقه ای تلقی گردد . دو هفته پس از پایان جنگ ، چنی اعلام کرد عملیات طوفان صحرا « تا حد بسیار زیادی نشان می دهد درگیری هایی که احتمالا در این دوره جدید با آن روبرو خواهیم بود ، چگونه است .» او عنوان کرد پنتاگون و نیروهای مسلح ، از این پس ، «قدرت های منطقه ای دیگر با ارتش های مدرن ، جنگنده های پیشرفته و سامانه های دفاع یکپارچه» را در راهبرد نظامی خود هدف قرار می دهد.




(2) اکتبر 1992 ، پیش از اولین دیدار «کلینتون» با «رابین» ، «ایندایک» (مشاور امور خاورمیانه کلینتون) به وی گفت با فروپاشی شوروی ، دشمنان عرب «تل آویو »تضعیف شده و اکنون همه همسایگان اسرائیل در حال مذاکره با آن هستند . این همان چیزی بود که «ولفو ویتز» و «لی بی» در سند جنجالی راهنمای سیاست دفاعی خود ، مطرح کرده بودند . «ایندایک» به «کلینتون» گفت : «برای استفاده از این موقعیت» تنها کافی است که او « از نفوذ خود به عنوان قدرت مسلط دنیا برای حمایت از حرکت رو به جلوی رابین استفاده کند.» «ایندایک» به «کلینتون» اطمینان داد با این روش او می تواند در چهار سال اول ریاست جمهوری خود ، به صلح دست پیدا کند . کلینتون اعلام کرد می خواهد این کار را انجام دهد . ایندایک فرمول ساده و مشابهی برای «ایران» نیاز داشت . او چنین استدلال می کرد از آن جایی که ایران و عراق هر دو «دشمن منافع ما» هستند ، «باید در کنار فشار برای پیش برد صلح اعراب و اسرائیل، برای مهار ایران و عراق نیز ، تلاش صورت گیرد .»
این بار کلینتون بالحنی متکبرانه و ناشی از پایان جنگ سرد ، پاسخ می دهد .به گفته ایندایک ، کلینتون گفت مهار ایران و عراق ، «سیاستی به اندازه کافی سخت گیرانه» نیست و «ما باید راهی برای تغییر رفتار آن ها یا تغییر نظام سیاسی شان بیابیم.»
کلینتون پس از پیروزی در انتخابات ، ایندایک را به عنوان دستیار ویژه و هم چنین مدیر ارشد خاور نزدیک در جنوب آسیا در شورای امنیت ملی منسوب کرد . با این حال ، اختیارات و نقش ایندایک به مراتب فراتر از آن چیزی بود که سمت رسمی وی نشان می داد . او بر خلاف رویه اعضای شورای امنیت ملی که به عنوان هماهنگ کننده نشست های بین سازمانی عمل می کردند ، سیاست گذار اصلی دولت در حوزه خاورمیانه بود .
یکی از اولین و مهم ترین تصمیمات سیاسی دولت کلینتون ، در جریان یکی از سخنرانی های «ایندایک» در ماه می 1993 اعلام شد ؛ یعنی همان سیاستی که وی در طول رقابت های انتخاباتی به کلینتون گفته بود . وی روی کرد موازنه قوا در رابطه با ایران و عراق را به دو دلیل رد کرد ؛ یک ، «خصومتی که هر دو کشور علیه آمریکا و متحدانش در منطقه ، داشتند» و دو این که ، «آمریکا نیازی به اتکا به یکی برای موازنه دیگری ندارد» . اهمیت عملیاتی آن روی کرد –که «ایندایک» هم به روشنی بیان کرد- این بود که ایران نیز در معرض همن اقدامات تنبیهی است که عراق بوده است . به گفته ایندایک ، از آن جا که ایران تحت «همان نوع رژیم (تحریمی) که علیه عراق اعمال شده» قرار ندارد ، نوعی «عدم توازن ساختاری» بین فشارها بر دو کشور به وجود آمده که « این به نفع ایران است و تبعات بسیار خطرناکی دارد» . بنابراین ، پیام اصلی این سخنرانی ، وادار کردن جامعه جهانی برای پیوستن به آمریکا جهت برخوردی مشابه عراق با ایران بود .



(3) این جار و جنجال های ساخته گی این بود که از نظر سازمان های اطلاعاتی اسرائیل ، ایران صرفا تهدیدی «درجه دو» و حتی «درجه سه» علیه امنیت اسرائیل محسوب می شد . تا اواسط دهه 1990 ، ایران حتی در فهرست اولویت های سازمان اطلاعاتی اسرائیل قرار نداشت . طبق اظهارات «شبتای شاویت» رئیس وقت موساد ، در فهرست اولویت های امنیتی اسرائیل ، مواردی چون «انتفاضه فلسطین» و اهداف و نیات «سوریه» و «عراق» به عنوان «تهدید های جدی» ، و «لیبی» و «مصر» به عنوان تهدید های غیر فوری به چشم می خورد .
فرماندهی نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) نیز متقاعد نشده بود که ایران تهدیدی جدی علیه «تل آویو» محسوب می شود . نظامیان اسرائیلی ، سوریه ، لبنان و عراق را تهدید های جدی تری نسبت به ایران قلمداد می کردند و همچنان بر این باور بودند که منافع استراتژیک مشترک ایران و اسرائیل «علی خصوص با در نظر گرفتن خصومت شدید ایران نسبت به رژیم صدام» بر تضاد منافع آن ها می چربد . این نگرش نسبتا خوش بینانه به ایران نمایانگر تاثیر ایده ای بود که استراتژیست های اسرائیلی آن را «دکترین پیرامونی» می نامیدند که در طول دوران حکومت شاه و دهه 1980 در سیاست اسرائیل حکم فرما بود . بر اساس این دکترین ؛ منازعه ایران با کشورهای عرب سنی مذهب و مخصوصا عراق ، از منازعه این کشور با اسرائیل مهم تر است . دکترین پیرامونی به عنوان خط مشی رسمی دولت در سال 1992 توسط «رابین» کنار گذاشته شد اما در موساد و حلقه های وابسته به حزب لیکود هم چنان تاثیر خود را حفظ کرد .
همکاری اسرائیل با ایران در زمان رژیم شاه بسیار نزدیک و تنگاتنگ بود . در سال 1958 ایران ، اسرائیل و ترکیه ائتلاف همکاری اطلاعاتی سه جانبه ای را به وجود آوردند که شامل هماهنگی ضد اطلاعاتی و هم چنین برنامه های اطلاعاتی بود . اواخر دهه 1970 و پس از امتناع کشورهای عربی از فروش نفت به غرب – به علت کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در جنگ 1973- که به نفع صادرات نفتی ایران تمام شد ، ایران و اسرائیل طرحی 102 میلیون دلاری ، موسوم به پروژه «گل» جهت ساخت سیستم های موشکی پیشرفته را ( که قابلیت پرتاب از زیر دریایی و حتی تجهیز به کلاهک های هسته ای را داشت) اغاز کردند . پس از شکست عراق از آمریکا در سال 1991 نیز ، مقامات بلند پایه سازمان امنیت ملی اسرائیل ، هم چنان عراق را تهدیدی جدی تر (از ایران) می دانستند ؛ مخصوصا با توجه به برنامه هایی که این کشور (عراق) برای ساخت سلاح های شیمیایی و هسته ای داشت .
«یوسی آلپر» در مقام یکی از مشاوران وزارت دفاع اسرائیل (و هم چنین به عنوان یکی از مقامات ارشد موساد که مسئول اجرایی کردن و پیشبرد دکترین پیرامونی بود) ، دسامبر 1989 در یک مصاحبه تلویزیونی بار دیگر تائید کرد عراق در مقام اصلی ترین دشمن اسرائیل ، روز به روز قوی تر شده است .به عقیده وی ، حمایت از ایران در قبال عراق و دیگر دول عربی در راستای منافع اسرائیل است .

از نظر رابین ، فروپاشی شوروی و شکت نظامی عراق ، از ایجاد محیطی امن تر برای اسرائیل خبر می داد زیرا از یک سو عراق ضعیف شده بود و از سوی دیگر ، کشورهای عربی حمایت یک ابر قدرت بزرگ (شوروی) را از دست داده بودند .علاوه بر این ، رابین عملا اعتقاد نداشت که ایران تهدیدی جدی علیه اسرائیل –حتی در میان مدت- محسوب می شود . او در محافل خصوصی عنوان کرده بود ایران طی 10 تا 15 سال آینده به بمب اتم دست پیدا نخواهد کرد و این دو تا سه برابر زمانی بود که او دو سال قبل تر در محافل عمومی از آن سخن گفته بود.

بنیان اندیش چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 04:23 ب.ظ

سلام

جناب مهران حقیقت .

اطلاع دقیقی ندارم و بیشتر به خاطر حجاب ظاهریشان تصور کردم مسلمان هستند . البته زنان روسی بیشتر برای مد و در شهر و البته به صورت نیم بند روسری می بندند ولی نحوه گره زدن و بستن روسری این زنان کاملا منطبق با حجاب رایج اسلامی است .


به هر حال استاد وارد تر به این مسئله هستند و امیدوارم کمک کنند .

موفق باشید.

یکی چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 06:48 ب.ظ

فرمایش شما صحیح منتها بد نیست این کاریکاتورهای دیگر شارلی رو هم ببینید تا اون جمله کامنت اولی رو بهتر گفته باشم
البته چ ی ل ت ر ش ک ن میخواد

http://www.barenakedislam.com/2015/01/07/france-screaming-allau-akbarz-and-we-have-avenged-the-prophet-muslim-terrorists-attack-charlie-hebdo-satire-magazine-murdering-at-least-12-people/

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 07:00 ب.ظ

سلام استاد. میشه راجع به این جنگ نفتی که عربستان و کشورهای عربیی به راه انداخته اند برای چیه؟ چرا عربستان تولید نفت خودش رو پایین نمیاره تا قیمت تمام شده نفت بالا بره؟ مگر خود عربستان از این کاهش قیمت نفت ضرر نمی کنه؟ ممنون

ارزانی نفت به علت کمبود تقاضای ناشی از پایان جنگ عراق و افغانستان است و ربطی به تصمیم عربستان و کویت ندارد. از سوی دیگر جهش تکنولوزی سوخت در اتومبیل های شخصی مصرف. بر مصرف نفت تاثیر بنیانی گذارده است به طوری که با وجود دو برابر شدن تعداد اتومبیل ها نسبت به 15 سال پیش مصرف بنزین از آن زمان کم تر شده است.

[ بدون نام ] چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 07:59 ب.ظ

http://www.khabaronline.ir/%28X%281%29S%283izcemakm0hhvr4zvpk5omou%29%29/detail/395275/culture/book

بنیان اندیش چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام

استاد فرزانه ، همین ساعت و همین الان ، به قول معروف داشتم روح رنجور و گرد گرفته خود را در زلال قرآن صفا می دادم که نا گهان دقیقا آیاتی به اتفاق پیش رویم قرار گرفت که تصور می کنم مناسب با وقایع اخیر و کاریکاتورهای اهانت آمیز نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» نسبت به ساحت «خاتم النبیین» باشد (از عمد نگفتم پیامبر اسلام چون پیامبر اسلام تنها محمد نیست) :


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


الَرَ تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِینٍ ﴿1﴾


رُّبَمَا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْ کَانُواْ مُسْلِمِینَ ﴿2﴾


ذَرْهُمْ یَأْکُلُواْ وَیَتَمَتَّعُواْ وَیُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ ﴿3﴾


وَمَا أَهْلَکْنَا مِن قَرْیَةٍ إِلاَّ وَلَهَا کِتَابٌ مَّعْلُومٌ ﴿4﴾


مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا یَسْتَأْخِرُونَ ﴿5﴾


وَقَالُواْ یَا أَیُّهَا الَّذِی نُزِّلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ ﴿6﴾


لَّوْ مَا تَأْتِینَا بِالْمَلائِکَةِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ ﴿7﴾


مَا نُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَا کَانُواْ إِذًا مُّنظَرِینَ ﴿8﴾


إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿9﴾


وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ فِی شِیَعِ الأَوَّلِینَ ﴿10﴾


وَمَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِؤُونَ ﴿11﴾

صدق الله علی عظیم

حنیف چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 11:32 ب.ظ

سانسور عکس, ورژن 2015
یکی از روزنامه های اسرائیل تصویر شرکت کنندگان در مراسم پاریس را سانسور کرد. تصاویر زنان از این عکس حذف شده اند.
http://farsi.alarabiya.net/fa/international/2015/01/14/%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D9%84-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84%DB%8C.html

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 08:18 ق.ظ

هولوکاست مقدس تر است یا پیامبر اسلام؟

http://www.isna.ir/fa/news/93102010931/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%88%D9%84%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 08:39 ق.ظ

http://fararu.com/fa/news/220114/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B5%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 01:08 ب.ظ

سلام استاد .
تا جایی که من قرآن رو مطالعه کردم این برداشت رو دارم که قرآن انسان رو از کفر و شرک و زنا و دزدی و ربا و فحشا منع کرده. . اینا چیزاییه که عقل سلیم قبول میکنه . اما به نظرم این این تفکر افراطی هست که ما هر چیز زیبا و خوبی رو به بهانه اینکه ممکنه مضر باشه منع کنیم .

عشق ار گنه است و جرم من فریاد / یک عمر الهیا، خطا کردم

ظاهرا برای شما شعر و شاعری معلم تاثیر گذار تری از قرآن بوده است که در آن یک بار هم لغت زیبایی و هنر و عشق نیامده است.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 02:20 ب.ظ

استاد عزیز با سلام
در رابطه با تحلیلی که از انتشار کاریکاتور داشتید، اینکه کارتونیستها و مدیران نشریه آن را پیامبر عزیز معرفی کرده اند در نیت آنها دال بر وهن پیامبر و در تحلیل آن ماجرا تاثیری ندارد؟

کجا اعلام شده که کاریکاتور رسول گرامی است و اصولا مگر می توان از صورت یک ناشناس کاریکاتور ساخت؟ جو گیر حقه های جاری و پیاپی ساخت یهود در کشورهای اسلامی و برای مسلمانان نشوید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 02:28 ب.ظ

http://www.patrickstomlinson.com/wp-content/uploads/2015/01/Hebdo2.png

یکی پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 02:34 ب.ظ

http://www.barenakedislam.com/2015/01/08/the-best-of-charlie-hebdo/

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی 1393 ساعت 03:12 ب.ظ

http://www.dailykos.com/story/2015/01/08/1356317/-Charlie-Hebdo-s-cartoons-of-Mohammed-the-Muslim-Prophet

محمد جمعه 26 دی 1393 ساعت 01:58 ق.ظ

سلام استاد
من یک سوال از شما دارم؟..چرا یک استاد یک محقق باید 2500 کتاب از کتابخانه شخصی خودش را بفروشد؟؟
یا اینکه محتاج پول است ؟ یا اینکه کتابهای مهمی نیستند ؟؟

کتاب مهم دیگر چه صیغه ای است. بشر تا 400 سال پیش میراث مکتوب به صورت کتاب ندارد و محتوای نزدیک به تمامی مکتوبات پس از آن تاریخ نیز جعلیات است. تا زمانی که مراکز فرهنگی غرب اعتراف نکنند که مثلا برای تاریخ سازی در ایران کهن کتیبه جعل کرده اند، طویله اند.

abbas جمعه 26 دی 1393 ساعت 04:01 ق.ظ

http://www.kavehfarrokh.com/persianate-civilizations/people-of-iran-origins/dr-maziar-ashrafians-study-on-the-common-genetic-origin-of-the-people-of-iran/

abbas جمعه 26 دی 1393 ساعت 07:19 ق.ظ

http://www.asia.si.edu/iran-in-photographs/sevruguin-negatives.asp


Antoin Sevruguin and photographic manipulation

[ بدون نام ] جمعه 26 دی 1393 ساعت 07:49 ق.ظ

سلام
استاد؛ کتابها الان در فروشگاه نیل عرضه می شود ؟ و اینکه اسلام و شمشیر شماره 57رو اولین بار در کتاب چاپ می کنید؟(چرا در وبلاگ قرار نمی دهید؟)

استاد آیا مسیحی که اعتقاد به تثلیث ندارد یا یهودی که اعتقاد به ثنویت ندارد ؛ باز هم مشرک هستند یا نه؟

اصولا هرکس به یکتایی خداوند معتقد و معترف باشد دیگر مشرک و یهودی و مسیحی نیست.

[ بدون نام ] جمعه 26 دی 1393 ساعت 01:43 ب.ظ

سلام استاد. تیم ملی فلسطین بازی با تیم ملی ایران را در استرالیا قبول نکرد. استاد این همه سنگ فلسطین را به سینه میزنیم چرا فلسطینی ها از ایران متنفرند. نظرتان چیست؟

ولی در عین حال رهبران جنبش های مختلف فلسطین برای دولت ایران مدیحه سرایی می کنند.

داماد جمعه 26 دی 1393 ساعت 04:42 ب.ظ

آقای پورپیرار
مسئله کشیدن کاریکاتور منسوب به پیامبر (به اذعان خود همان شخصی که آن را کشیده بود) نیست.
مسئله این است که 70 درصد زندانیان کشور فرانسه را مسلمانانی تشکیل می دهند که روی هم رفته بیشتر از 10 درصد جمعیت کل کشور نیستند.

[ بدون نام ] جمعه 26 دی 1393 ساعت 06:26 ب.ظ

استاد به نظر شما خیل مردم دو کشور عراق و افغانستان به کمک ایران به غرب برای تسخیر کشورشان به عنوان خیانت نگاه نخواهند کرد؟! مدتی پیش از دکتر احمدی نژاد سخنرانی شنیدم که عملا کمک به غرب را اعتراف می کند؟

عیسو شنبه 27 دی 1393 ساعت 03:45 ق.ظ

من افرادی را از غربی ها میشناسم که به شدت نژاد پرست و غیر غربی را بی نهایت حقیر فرض میکنند با این وجود مشکلی با مسلمانان ندارند و اصولا اگر در غرب به قدرت برسند و در رفتار سیاسی شان خواسته های برتری جویانه ای هم در جهان اتخاذ کنند باز راه های زیادی برای هم زیستی مسالمت آمیز بین مسلمانان و غربی ها میتوان یافت ولی امروز با این فرانسه و غرب یهودی شده با هیچ زبان و شیوه ای جز زور و اسلحه نمیتوان مدارا کرد حاضرا ملتشان نابود شود ولی فرصتی برای استقلال و پیشرفت به مسلمانان ندهند در جهانی که با تکنولوژی های امروزین موضوع کمبود منابع و ضرورتهای جغرافیایی و طبیعی جای خویش را به داشتن هوش و دانشمندانی بیشتر داده است و قدرت یک ملت در داشتن دوستانی قدرتمند و همراه تعریف میشود و همزمان اهداف ملل بیشتر به سمتی مشترک و همسو با منافع یک دیگر سیر دارد چه ظرورتی دارد که غربی ها با مسلمانان این گونه برخوردی تحقیر آمیز داشته باشند و از واکنش انتقام امیز مسلمانان داخل مرزهای خویش بیم نداشته باشند آیا فرانسه برای داشتن سیطره و رفاه ابرومندانه برای شهروندانش حتما باید در آفریقا به قتل و غارت مردمان آنجا اقدام کند آیا یک خانواده فرانسوی حاضر است بپذیرد قسمی کوچک و غیر لازم از رفاه اجتماعیست باید از غارت و دزدی قتل و عام سکنه مظلوم مردم افریقا تامیین شود یعنی آنها از اینکه از مردمانی محروم با ده ها برابر معاش ضعیف تر از خویش دزدی میکنند و عامل فلاکت و درد و رنج کودکان معصوم یک سرزمین به قیمت تامین امکاناتی تجملاتی نه چندان ضروری مثل غذاهای گوشتی سگهایشان میشوند حالشان بهم نمیخورد و میتوانند وجدانی آسوده داشته باشند؟ همان طور که روزی خداوند انتقام ملت یکتاپرست بنی اسرائیل را از فرعونیان گرفت خداوند یه روزی این فرانسویهای یهودی شده ی ملعون رو به درک واصل میکنه خدا لعنتشان کند که چقدر انسانهای ظالم و ناجوانمردی هستند روزگاری ملل غرب ملتها رو تاراج میکردند اما در عوض یه خدماتی به دنیا داشتند و تاحدی میتوانست قابل توجیه باشد حتی نحوه رفتار سفید ها در آمریکا ولی حالا از چپاول و نابودی زندگیهای دیگران غذای سگ و بازی های المپیک و فوتبال و خوانندگان کوکائینی و همجنسگرا تولید میکنند و اصولا هرچه قدر توانگر تر شوند نژاد ادمی بیشتر به انحطاط میرود.

ABBAS شنبه 27 دی 1393 ساعت 05:34 ق.ظ

http://www.cais-soas.com/CAIS/Images2/Misc/hasanluI02.jpg

[ بدون نام ] شنبه 27 دی 1393 ساعت 10:25 ق.ظ

نوعی نادانی وسیع و مغرضانه در بعضیها موج میزند که استاد را هم با خود همراه می کنند. یکی از این اینها مدعی می شود که چون تیم ملی فوتبال فلسطین از بازی با تیم ایران خودداری کرده، پس فلسطینیها از ایران متنفرند!!!

اول اینکه تیم ملی فلسطین نماینده دولت محمود عباس است که با ایران کارد و پنیرند! و طبیعی است که این تیم به تبعیت از دولت متبوعش از بازی با تیم ایران خودداری کند. همچنان که تیم ایران به تبعیت از موضع دولت ایران از بازی مثلا با تیم اسرائیل خودداری می کند. ایران تنها مدافع مقاومت است و تنها گروه های عرصه مقاومت برای دولت ایران مدیحه سرایی می کنند. بقیه که به خون دولت ایران تشنه اند.

دوم اینکه هیچ کجای دنیا یک تیم چند نفره ورزشی نماینده خواست یک ملت نیست که بگوییم چون یک تیم فلان کرد، پس مردم یک کشور چنان موضعی دارند!!

بلاهت و غرض ورزی هم یک حدی داشته باشد، نتیجه بهتری میدهد

[ بدون نام ] شنبه 27 دی 1393 ساعت 10:41 ق.ظ

سلام
استاد نظر شما در باب کاهش قیمت نفت بسیار تیزبینانه بود آن هم زمانی که عربستان را مسبب اصلی و توطئه گر کاهش قیمت می دانستند! متن زیر مصاحبه ای با یک اقتصاددان است که به نوعی حرف های شما را تایید می کند!
«* شرق
- رنانی: کاهش قیمت نفت به هیچ وجه توطئه عربستان نیست
محسن رنانی اقتصاددان اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه شرق درباره قیمت نفت بیان کرده است: کاهش قیمت نفت را نه توطئه می‌دانم و نه خارج از تحلیل کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی». اما قطعا افزایش تولید نفت عربستان و لیبی در این افت قیمت تاثیرگذار است. اینکه درگیری روسیه و اوکراین توانسته بر بازار نفت اثر بگذارد، البته اثر می‌گذارد، اما اثرش به‌صورت افزایش قیمت ظاهر می‌شود نه کاهش. چون روسیه با تولید بیش از ١٠میلیون بشکه نفت در روز، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان است و هر تنشی که روسیه در آن درگیر باشد باعث افزایش قیمت نفت می‌شود. بنابراین ممکن است این کاهش قیمت سریع ناشی از همزمان شدن افزایش تولید لیبی و عربستان با ورود حجم عظیم نفت شیل به بازار باشد. اما روند کاهش قیمت طبیعی بوده و تقریبا پیش از تصمیم عربستان آغاز شده بود. این اتفاقات فقط آن را تسریع کرد... من مخالف این هستم که عربستان به‌خاطر ضربه‌زدن به روسیه، سوریه و ایران حاضر نشد برای جلوگیری از سقوط قیمت، تولید خود را کاهش دهد. عربستان یک تحلیل بلندمدت ۴۰ساله دارد که قیمت نفت نباید افزایش یابد. برای اینکه من عربستان اصلی‌ترین درآمدم از نفت است و باید تا ٤٠سال دیگر نفت بفروشم و اگر قیمت نفت بالا رود تولید انرژی‌های نو و جایگزین، تسریع شده و نفت از گردونه مصرف جهانی خارج یا حداقل سهم آن کم می‌شود و من دیگر نمی‌توانم نفت بفروشم. بنابراین باید قیمت نفت را در یک حد متعادل نگه دارم تا بتوانم در ٤٠،٣٠سال آینده این کالا را صادر کنم. این تحلیل کلی عربستان در چهار دهه اخیر است. پس عربستان برای تامین منافع بلندمدت خود، به‌دنبال کاهش تولید و افزایش قیمت نفت نیست. بنابراین عربستان این کاهش قیمت را در کوتاه‌مدت تسریع کرده ولی اگر عربستان نیز بر این اتفاق دامن نمی‌زد روند طبیعی کاهش قیمت با سرعتی آهسته ادامه می‌یافت. عربستان معتقد است به جای اینکه قیمت تا سه، چهارسال دیگر به‌دلیل جایگزینی انرژی‌های نو مثلا به ٣٥دلار یا کمتر سقوط کند؛ الان روی ٥٠دلار بماند بهتر است، تا نفت شیل از چرخه تولید خارج شود یا دست‌کم سرعت تولید آن کاهش یابد و عربستان بتواند تا ١٠سال دیگر نفت صادر کند.»

abbas شنبه 27 دی 1393 ساعت 11:10 ق.ظ

استاد سلام۰استاد گروهی ازمسلمانان سیاه پوست آمریکا خدا وقرآن را قبول دارند ۰ولی اعتقاد دارند که خدا در یک انسان سیاه پوست ظاهر شده که اینها را هدایت کند آیا اینها مسلمان حساب می شوند؟ممنون

اگر وحدانیت خداوند را می پذیرند، پس مسلمان اند.

رسول شنبه 27 دی 1393 ساعت 12:18 ب.ظ

حضرت محمد قربونت برم که چقدر غریبی
کاش دولت بجای هزینه میلیاردی برای فرهنگ فرانسه تو دانشگاهها کمی ابرای اسلام تلاش میکردند
مقصر خودمونیم که بجای تمدن اسلامی شدیم غرب زده و این کشورها که دارند از دوران حضرت محمد ص بد تعریف می کنند یادشان رفته همزمان با دوران اسلام که پر از عدل بود در کشورهای اونا مردم مثل حیوون زندگی میکردند
تو همین فرانسه یکی از مجازانها پختن فرد روی زغال به آرامی بود
حالا این وحشی ها از اینکه مثلا تو زمان پیامبر ص چند نفر جانی دار زده شدند علیه اسلام تبلیغ می کنند
اگر در کشور کتابی تطبیقی درباره دوران اسلام و اروپا چاپ میشد همه میفهمیدند کی راست میگه
هی برید فرهنگ فرانسه بخونید کدوم فرهنگ

[ بدون نام ] شنبه 27 دی 1393 ساعت 01:38 ب.ظ

فردی که همه را نادان و غرض ورز فرض میکنی جز خودت. بنده این سوال را(در مورد تیم ملی فلسطین) از استاد کردم و واقعا برام سوال بود نه اینکه غرضی داشته باشم. در سیستم اطلاع رسانی موجود انقدر اطلاعات نادرست و غرض ورزانه تحوبل آدم میدهند که تشخیص درست از نادرست بسی دشوار میشود. عقل کل! بهتر نیست خود را همه چیزدان فرض نکنیم؟

abbas یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 07:28 ق.ظ

https://icfadumbartonoaks.wordpress.com/2012/12/10/thoughts-on-traditional-processing-and-mplp/byzantine-institute-in-hagia-1936/\\\

http://www.cornucopia.net/magazine/articles/the-unlikely-saviour-of-sancta-sophia1/


http://www.whereist.com/tag/byzantine-times/

ABBAS یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 08:35 ق.ظ

https://icfadumbartonoaks.wordpress.com/2013/05/10/the-leading-protagonist-thomas-whittemore/

Photo of Thomas Whittemore with Mustafa Kemal Pasha Atatürk

[ بدون نام ] یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 08:51 ق.ظ

خوب اگر غرضی نداشتید، قبول. من حرفم را پس می گیرم. (ولی واقعا چنان ادعایی بقدری با بلاهت و غرض ورزی همراه بود، که آدم به سختی می توانست جلوی عصبانیت خودش را بگیرد و حرفی نزد.)

ABBAS یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 10:27 ق.ظ

http://byzantine83.rssing.com/chan-13532688/all_p1.html

abbas یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 11:22 ق.ظ

https://icfadumbartonoaks.wordpress.com/2014/02/03/carroll-wales-part-i-doctor-of-saints/

[ بدون نام ] یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 02:15 ب.ظ

سلام استاد عزیز. کارناوالی راه افتاده که گویا مستند مجتبی غفوری نامزد دریافت بارک الله در جشنواره عمار شده است.

به گزارش عمارفیلم، طبق اعلام دبیرخانه پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، هیات های داوران بخش های پویانمایی، مستند و داستانی نامزدهای دریافت فانوس این دوره جشنواره را به شرح زیر اعلام نمودند.
نامزدهای بخش پویانمایی:
گزینه های روی میز، رقص قاصدک ها، مورچه و سلیمان، مهمان ناخونده، بختک، قلمرو طلوع خورشید
نامزدهای بخش مستند تاریخ معاصر ایران و فتنه 88:
خط مقدم، آسد مهدی، پسر را ببین، پدر را تصور کن، بهجت انقلاب، امینه، اسیر در زنجیر دروغ، رو در رو با شیطان، اتاق جنگ، شکوفه های زمستان، بدون مرز، چریک پیر، مثل پروانه عاشق، روزهای خرداد، قرآن های بر نیزه، گرم ترین روز زمستان، ختم فتنه، معصومیت از دست رفته

در سایت این جشنواره که نامی از او نبود.
اما بد نیست از خودش بپرسد چرا پس از خیانت به شما ناگهان در نزد یهود یان این همه عزیز شده و چرا مستند های الهام گرفته از تزهای جناب عالی در بنیان اندیشی جایزه چوب کبریت هم نمیگرفت.

عنوان جایزه باریک الله و چوب کبریت بسیار جالب بود.

با هفته نامه شارلی ابدو و معمار مدرنش آشنا شوید

شارلی ابدو یک زمانی پرچمدار آنارشیزم انقلابی و دشمن هر نوع قدرت و افشا کننده سوء استفاده کنندگان آن بود. هنوز خاطره شماره های اواخر دهه شصت این نشریه در تقبیح برنامه های نظامی هسته ای و مبارزاتش بر ضد رشد کاپیتالیزم در جهان از یادها نرفته است. آن دوران کاریکاتوریست ها و طنزپردازانی چون ریزر، شورون و … این نشریه را به نهادی واقعی طبق سنت و روحیه انقلاب فرانسه تبدیل کرده بودند. تا اینکه آقای فیلیپ وال در اواسط دهه ۹۰ مدیریت آنرا بدست می گیرد. از اینجا به بعد ما رفته رفته با شارلی ابدوی دیگری آشنا می شویم، نشریه ای که کاملا در خدمت CRIF (معادل آیپک لابی صهیونیزم در آمریکا) برنارد هانری لوی فیلسوف و در یک کلمه صهیونیزم در می آید و اسلام هراسی و مبارزه با “اسلامونازیسم”، “اسلامو فاشیزم” و”فاشیسلامیزم” به تعبیر گردانندگان و حامیانش یگانه مشی مبارزاتی این نشریه را تشکیل می دهند. با کاریکاتورهایی که بیش از آنکه مبلغ آزادی بیان باشند راسیزم و نژادپرستی را ترویج می کنند. تئوریسن های به دوران رسیده از طریق این نشریه در میدان اسلام هراسی مثل کارولین فورست اگرچه با همتایان نئوکانسرواتور خود در آمریکا بر سر سقط جنین و ازدواج همجنس گرایان اختلاف دارند ولیکن زمانی که بحث اسلام به میان می آید تفاوتی بین محتوای صحبت های آنها و امثال Norman Podhoretz نویسنده “جنگ چهارم جهانی، مبارزه طولانی با اسلاموفاشیزم” در آمریکا نمی بینید.

البته شارلی ابدو اولین و آخرین ارگان مطبوعاتی در فرانسه نبود که به تسخیر لابی صهیونیسزم درآمد. قبل از آن نشریه Les Lettres Modernes که مرحوم ژان پل سارتر را به عنوان پدر معنوی خود داشت و لقب اندیشه ضد امپریالیستی را یدک می کشید هم به همین سرنوشت دچار شده بود. کلود لانزمن کارگردان فیلم “شوا” با موضوع هولوکاست از مالکیت آن سود سرشاری برد و سپس تبدیلش کرد به دستمال کهنه ای در خدمت اسرائیل. مثال دیگر روزنامه Libération است که از همه نظر تابلو و در صف اول تبلیغ نفرت بر علیه اسلام قرار گرفته است.

اما برگردیم به طی طریق این آقای فیلیپ وال که با خوش خدمتی توانست مدارج ترقی در ارکان قدرت فرانسه را یکی پس از دیگری طی کند. از همان ابتدای کار، آزادی بیان، مرزهای خودش را با کنیسا، تورات، هولوکاست مشخص می کند چون “آنها خیلی رنج کشیده اند”. مدیر شارلی ابدو، پیشاهنگ در مبارزه برای آزادی بیان جزو حلقه اول مدافعین تصویب قانون گسو در فرانسه بود. همان قانونی که زیر سوال بردن و تحقیقات در باره هولوکاست را ممنوع و جرم اعلام کرد. سینه Siné کاریکاتوریست پیش کسوت شارلی ابدو در سال ۲۰۰۸ به جرم شوخی با پسر سرکوزی که اعلام کرده بود برای ازدواج با وارث امپراطوری Darty به مذهب یهود گرویده است، از طرف فیلیپ وال به یهودستیزی محکوم و از نشریه اخراج شد. بعد مشخص شد که مشکل فقط و فقط شوخی با یهودیان نبوده است بلکه همزمان با افشای یکی از بزرگترین پرونده های فساد مالی به اسم پرونده کلیرستریم (Clearstream)، سینه با سانسور نشریه مخالف بود. پرونده ای که پرده از یک سیستم کاملا مهندسی شده در نقل و انتقالات مالی بین بانکی در سالیان دراز بر می داشت و رد پای خیلی از ماهی های بزرگ در آن دیده می شد. وقتی دنیس روبر نویسنده کتابی که افشا کننده پرونده بود به حمایت از سینه می پردازد مطبوعات فرانسه به دو دسته تقسیم می شوند آنهایی که واقعا مستقل بوده، از آزادی بیان حمایت کرده و طرف سینه را می گیرند و دسته دیگر مرکب از برنارد هانری لوی، لیبراسیون، فیگارو و … CRIF که تمام قد به دفاع از فیلیپ وال برمی خیزند. برای رسیدگی به ۶۰ شکایتی که از دنیس روبر شده و از توزیع کتاب جلوگیری کرده بود، دادگاه ۱۰ سال زمان گذاشت تا بالاخره رای به برائت دنیس روبر بدهد و فروش کتاب را آزاد کند. در تمام این سال ها وکیل شرکت چند ملیتی کلیرستریم، شخصی بود به نام ریچارد مالکا که تصادفا وکیل شارلی ابدو هم بود و امروز هم هست.

طنز پردازان دیگری نیز چون الیویه سیران نتوانستند خطی مشی ناصواب نشریه را برتابند. سیران در یک نامه سرگشاده مفصل به طبیعت ضد اسلامی و نژادپرستانه شارلی ابدو اعتراض می کند و از نشریه استعفا می دهد.

آقای فیلیپ وال یک زمانی خودش را جزو جنبش آلترموندیالیست ها می دانست ولی از وقتی که این جنبش، صهیونیزم را مکتبی نژادپرست معرفی کرد، مخالفت خود را اعلام و از جنبش فاصله گرفت. طرفداری وال از حمله ناتو به کوزوو، دانیل کوهن بندیت(۱۹۹۹)، معاهده قانون اساسی اروپا(۲۰۰۵) انتقادات مکرر از چپ افراطی (که خودش با این اتیکت وارد شارلی ابدو شده بود)، مواضع ضد اسلامی و حمایت رسمی اش از آمریکا و اسرائیل، پرتره این نخبه رسانه ای فرانسه و آرشیتکت شارلی ابدو مدرن را ترسیم می کند. آقای وال ۱۷ سال وقت گذاشت تا شارلی ابدو دربست به آرمان های اولیه اش پشت کرده و فلسفه ای جدید و متضاد را سرلوحه خود قرار دهد. ایشان در سال ۲۰۰۹ به ریاست رادیو دولتی فرانس انتر رسید و امروز یکی از شخصیت های تاثیرگذار در منظره سیاسی فرانسه محسوب می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد