حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

کتاب چهارم، برامدن مردم، مقدمه 42

کتاب چهارم، برامدن مردم، مقدمه 42


روحانیت که همزمان با صاحب منصبان سیاسی و فرهنگی و لایه نازک و انگشت شمار روشن فکری بی اعتنا به مذهب و اغلب ناشناس، در اوائل قرن حاضر رسما در عرصه تاریخ معاصر ایران ظاهر شده است، لااقل در نیم قرن اخیر با تدارک تصوراتی در باب تشنج های اجتماعی، از زمان های دور و نظایری بر ماجرای مبهم و غیر مستند تنباکو و توتون و نیز اعلام وجود معممین قهرمان و از جان گذشته و بردار کشیده و جهت دهنده به تلاش های مشروطه در داخل و خارج ایران، کوشیده است تا نوعی مقام پیش تازی و پرچم داری در تحولات مثبت اجتماعی دوران اخیر را تصاحب کند.

«مطابق گفته هانوی، رئیس مجتهدین به مخالفت برخاسته و نادر را نصیحت نمود که خود را فقط به سلطنت دنیوی محدود سازد. اما مرگ ناگهانی این شخص عالی مقام اخطاری به همقطاران او بود که خود را از مخالفت باز دارند. این تغییر رسما در جلسه بزرگی مورد تصویب قرار گرفت. هرچند که اکثریت ایرانیان حاضر از این تغییر قلبا نفرت داشتند، نادر برای آن که از نامطبوعی و ناپسندی این مذهب بکاهد، تصمیم خود را برای افزودن یک فرقه جدید به چهار فرقه سنی به نام فرقه جعفری اعلام داشت». (ژنرال سرپرسی سایکس، تاریخ ایران، جلد دوم، صفحه 365)

با وجود چنین اشاره ای که متضمن نفرت مردم ایران از تحمیل مذهب شیعه به خواست و امر نادر شاه است و سایکس فرقه جدید جعفری می نامد، تاکنون از سوی علمایی که چند قرنی مقدم بر نادر شاه هم، در آن داستان مسخره و معروف، الجایتوی مغول متعصب در تشیع را از قصد انتقال مقابر امام علی و امام حسین به سلطانیه زنجان منصرف کرده بودند، ردیه و اعتراضی بر این گفتار سایکس نه شنیده و نه خوانده ایم، زیرا زهر ظهور مذهب شیعه بنا بر خواست نادر شاه و نه ماجراهای سقیفه و غیره را شیرینی ادعای نصیحت گویی و تذکرات علمای همیشه آماده برای هدایت تاریخ به راه راست جبران می کند.



با این همه وجود چنین تصویری، که از نظر فنی سلامت است، با آن سینی محتوای بطری آب و بشقابی از خوشه های انگور و نمونه هایی از آلات طرب، علاوه بر آن چه پیش تر از البسه تجار و صرافان اصفهان ملاحظه شد حکایت دیگری است که نه فقط کسوت کنونی منحصر به روحانیون نبوده، بل چنان چه در مقالات گذشته هم ارائه و عرضه شد، تشیع به دلیل واضح نبود خط و ابزار نگارش کارآ و مناسب، فاقد مکتوبات و مستندات کهن و مجموع تدارکات آن، درست همانند دیگر فرق اسلامی، مقوله ای نوظهور است.

«حوزه علمیه، عنوانی متأخر برای سازمان ها، نهادها و مراکز آموزش نظام مند علوم دینی در میان شیعه امامیه (برای سایر مذاهب اسلامی - مدرسه). مجموعه نظام ها و گرایش های آموزشی دینی در میان شیعیان از جهات متعدد مقوله بندی می شود، اما رایج ترین و شامل ترین تقسیم، دوره بندی تاریخی است، به ویژه از آن رو که در هر دوره غالبا یکی دو مرکز جمعیتی شیعیان کانون اصلی سنت آموزشی بوده است و مراکز دیگر به مثابه تابع و وابسته آن کانون یا کانون های اصلی عمل می کرده اند؛ ضمن آن که هر دوره تاریخی با شاخص هایی معین، قابل تمایز از سایر دوره هاست. در واقع برخی شاخص ها و ویژگی ها در سنت آموزشی علوم دینی شیعه جنبه عام دارد و برخی دیگر معرف یک حوزه معین است». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 346)

پس تدارک مرکزیتی رسمی به نام حوزه اعلام حضور و بالا بردن تابلویی با عنوان دفتر مرکزی و محیط تربیت کادر برای تشکیلات روحانیت در دوران جدید است که دیرینه ای 92 ساله دارد.

«اساسا مهم ترین عامل در تاسیس و ماندگاری حوزه علمیه در هرجا، وجود عالمان بزرگ و برپایی مجلس درس توسط آنان بوده است؛ چنان که حوزه نجف با خروج شیخ طوسی از بغداد، و پناه جویی وی به مزار امیر مومنان علیه السلام آغاز به کار کرد؛ هر چند شواهدی دال بر وجود حلقه های تعلیمی پیش از شیخ طوسی نیز در دست است. در واقع، جاذبه معنوی مزار امیر مومنان در این ناحیه پیرامونی شهر کوفه، موجب آبادانی و استقرار گروه هایی از شیعیان شده بود، اما حضور شیخ الطائفه محمدبن حسن طوسی، که قطعا در آن روزگار بزرگ ترین دانشمند شیعه به شمار می آمد، سبب شد تا شیعیان از نقاط مختلف به نجف روی آورند». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 348)

تصاویر موجود از دو بارگاه کربلا و نجف که پیش از این نمونه ای از آن ها را ارائه داده ام شرایط و امکانات برقراری حوزه علمیه شیعی در خارج ایران و در عراق را تایید نمی کنند و ُآن مقابر را با معماری بس مختصر و بدون آرایه و زائرانی انگشت شمار نشان می دهند. بنا بر این مورخ فقط می تواند آن چه را برابر اسناد محکم ارائه می شود منظور کند نه صرف اسامی  را که در هستی فرهنگی و تاریخی ایران نوع جاعلانه آن ها از فرط فراوانی قابل احصاء نیست، چندان که مولانای صاحب اندیشه و خردی چون علامه عسکری بزرگ به آسانی و نمونه وار 150 صاحب مقام و صحابه بالا نشین از زمان حیات رسول الله را یکجا از اسناد اسلام حذف می کند.

«مرکزیت یافتن سیاسی شهرها در دوره فرمانروایی حاکمان شیعی نیز بی گمان موجب شکل گیری برخی حوزه ها از جمله حوزه های اصفهان، تهران و قزوین شده است. علاقه جدی سلاطین صفوی و قاجار به حضور علمای بزرگ در مرکز سیاسی قلمرو حکومتی آنان و دعوت رسمی از مجتهدان طراز اول جبل عامل و نجف و کربلا، و سپس اصفهان در عهد قاجار، منشأ شکل گیری و رونق این سه حوزه علمی شد». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 348)

بنیان اندیشی حالا در مرحله ای است که به ترتیب می پرسد از کدام شهرها و کدام حاکمان شیعه و کدام حوزه جبل عامل و قزوین و اصفهان و تهران وبالاخره کدام سلسله قاجار صحبت است، زیرا به زمانی که می گویند هنوز نطفه تاریخی هیچ یک از این اماکن و حاکمان هم بسته نشده بود.

«حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی نیز نخست در سلطان آباد به تاسیس حوزه اهتمام کرد، ولی چون به قم مهاجرت کرد شاگردان مبرزش نیز به او پیوستند و حوزه اراک، در سطح پیشین ادامه نیافت، حوزه سامرا نیز پس از درگذشت میرزا محمد حسن شیرازی و به ویژه پس از بازگشت میرزا محمدتقی شیرازی به کربلا و اقامت در آن شهر دوام نیاورد». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 348)

کار چنین بررسی هایی آسان است. تنها با گردش قلم و بی نمایش تصویر حجره ای طلبه نشین در سامره و اراک و کربلا و نجف، هرکدام را در هر زمان که بخواهند دایر و یا تعطیل می کنند! حاصل این مطالب آن است که دریابیم نخستین حوزه علمی - آموزشی شیعه که سرپرستی شناسا دارد، در 1300 هجری شمسی و در شهر قم دایر شده و قاطبه روحانیت را به تاریخ معاصر معرفی کرده تا نقش شگرف و پر رمز و راز و شجاعانه خود را در صد ساله اخیر به نمایش گذارند. 

«به مرور زمان و پس از تدوین مهم ترین منابع موضوعی حدیثی، و نهادینه شدن نظام فقه تفریعی و استنباطی و فراهم آمدن آثار متعدد در این باب، کتاب های فقهی و کتاب های دربردارنده مباحث اصول فقه عملا محور دروس حوزه ای شد، همچنان که در زمینه ی مباحث نظری نیز کتاب های کلامی محور تدریس قرار گرفت. علوم دیگر نیز به اعتبار سهمی که در معرفت دینی داشتند، در کنار فقه که اصلی ترین موضوع تدریسی حوزه ها بود، تدریس می شدند». (دانش نامه جهان اسلام، جلد 14، ص 349)

چنین نقلی که از منبعی نو تدوین و معتبر منتقل کرده ام، به خوبی  اعلام می کند که تشیع تا زمان گشایش حوزه قم منابع آموزشی نداشته و اصولا در حوزه مذهب شیعه مجموعه تالیفات اختصاصی شناخته نیست و آن چه را به تدریج فراهم آورده مقولات تشریحی در محدوده فقه است و نه در مبانی دین.

«1. سیر تاریخی. دست کم هشت سال پیش از آن که شیخ عبدالکریم حائری در 1300 ش حوزه علمیه قم را تاسیس کند، انتقال مرجعیت شیعه از عراق به ایران و تاسیس حوزه علمی منسجمی در قم یا مشهد را کسانی چون شیخ اسدالله ممقانی در ایران مطرح کرده بودند. در اواخر عصر قاجار و پیش از ورود حائری به قم و اقدامات وی برای ارتقای سطح حوزه علمیه قم، علمای ساکن قم که برخی از آن ها از حیث علمی واحد مرتبه والایی بودند، کوشش هایی در این جهت صورت داده بودند که به نتیجه ی مورد نظر نرسیده بود، از جمله میرزا محمد فیض قمی که در 1333 از سامرا به قم بازگشت و از 1336 مدارس دارالشفا و فیضیه را که از کاربری علمی خارج شده بود بازسازی کرد و طلاب را در آن جا اسکان داد. وی همچنین طلاب را رتبه بندی و برای آن ها مقرری تعیین کرد. این اقدام چنان مهم تلقی شد که به مناسبت آن از سوی متولی حرم حضرت معصومه در عید غدیر 1336 در صحن عتیق چراغانی و جشن باشکوهی برگزار شد». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 359)

حتی اگر تمام این تدارکات ناکام را هم بر تاریخ حضور روحانیت و کوشش های سران مذهب را بر تاریخ تدارکات حوزه در ایران بیافزاییم، باز هم از سده گذشته دورتر نرفته ایم.

«در فاصله وفات حائری تا مهاجرت بروجردی به قم، ریاست اداره  حوزه  علمیه قم بر عهده سه تن از استادان بزرگ این حوزه قرار گرفت: سید محمد حجت کوه کمری، سید محمدتقی خوانساری، و سید صدرالدین صدر. گفتنی است که پس از فوت حائری، با توجه به شرایط دشواری که رژیم پهلوی برای حوزه و روحانیان به وجود آورده بود، خاصه اتفاقاتی که در حوزه علمیه مشهد رخ داده بود، بیم آن می رفت که حوزه  علمیه قم نیز تعطیل شود، در این شرایط بود که این سه تن تصمیم گرفتند با تشریک مساعی حوزه علمیه قم را از این خطر نجات بخشند». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 361)

چنین اشاراتی به صراحت بیان می کند که حوزه علمیه قم تا زمان وفات ایت الله حائری هم، که 15 سال از احداث آن می گذشته هنوز فاقد مدیریت توانا و در معرض تعطیل بوده است، چنان که آن مرکز راه نما خود ناگزیر با همکاری هیئتی از کارشناسان تشیع اداره می شده است.

«با رحلت بروجردی بار دیگر وحدت مدیریت و مرجعیت در حوزه قم از هم گسیخت و زعامت و مدیریت آن برعهده چهار تن استاد برجسته و مطرح قرار گرفت: امام خمینی، سید محمد رضا گلپایگانی، سید کاظم شریعتمداری و سید شهاب الدین مرعشی نجفی. پس از تبعید امام خمینی به ترکیه و سپس انتقال ایشان به نجف، اداره این حوزه برعهده آن سه تن دیگر افتاد. در این مقطع که بحث مرجعیت بار دیگر مطرح شده بود، روزنامه ها گزارش هایی در باب استادان خارج حوزه و تعداد شاگردان آنان منتشر کردند. بر اساس گزارش روزنامه کیهان به تاریخ 12 فروردین 1340، چند روز بعد از درگذشت بروجردی، درس خارج امام خمینی پرشکوه ترین درس بود که بیش از چهارصد تن در آن شرکت می کردند». (دانش نامه جهان اسلام، جلد 14، ص 363)

اینک شرح جریان رشد که در عین حال مبین وجود تشنج و پراکندگی آراء در میان کارگردانان بالا مرتبه حوزه قم است، برای ناظرین تاریخ معاصر ملموس و مفهوم تر می شود و در می یابند که در هر گردش امور در صفحات فوقانی و مرکزیت حوزه، تشتت آراء کار را به قبول هیئت کارگزار و مدیریت جمعی می کشاند. این نگاه سریع به ماجرا های مقدماتی حوزه علمیه مورخ را از بیان علت عروج سریع صاحب منصیان مذهب تا مرکزیت سیاسی - فرهنگی و اقتصادی کشور دچار نوعی سرگردانی می کند.

«در زمان بروجردی به طلاب پس از آن که مشغول درس شرح لمعه می شدند شهریه پرداخت می شد ولی به افراد خوش استعداد زودتر شهریه می دادند. میزان شهریه در زمان وی بدین قرار بود: محصل مجرد دوره ی سطح که به خواندن شرح لمعه و قوانین اشتغال داشت 150 ریال، محصل متاهل دوره ی سطح که به خواندن شرح لمعه و قوانین اشتغال داشت سیصد ریال، محصل مجرد دوره سطح که به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال داشت دویست ریال، محصل متاهل دوره سطح که به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال داشت چهارصد ریال، محصل مجرد دوره ی خارج سیصد ریال، محصل متاهل دوره ی خارج ششصد ریال». (دانشنامه جهان اسلام، جلد 14، ص 365)

اگر امار اندک طلاب را تا سال 1340 هجری شمسی که زمان درگذشت ایت الله بروجردی است به دست اورید آن گاه بر همگان اشکار خواهد شد که حوزه علمیه قم همچون واتیکان مسیحیان نبوده است که شرابه های طلا از سراپای کشیشان مراکز آن سرازیر باشد. (ادامه دارد)

نظرات 197 + ارسال نظر
دادا سه‌شنبه 20 فروردین 1392 ساعت 11:19 ب.ظ

دست مریزاد

به حساس ترین و پنهان ترین و پیچیده ترین لایه تاریخ معاصر رسیدیم که شاه کلید تمامی سوالات چند دهه اخیر است.
خوشا به جسارت و غیرت شما بزرگمرد تاریخ...
خوشا به سعادت من که با یک اینچنین انسانی هم عصرم...
دست مریزاد...

از تعارفات شما ممنونم.

abbas چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 04:20 ق.ظ

اولین بنای یاد بود مدرس پس از شناسایی مزار وی در کاشمر

http://forum.mihanu.ir/thread42332.html


معروف است که میرزای شیرازی هرگز به تهران نیامده.

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 08:08 ق.ظ

سلام
هانوی چه کسی است ؟

abbas چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 09:38 ق.ظ

http://www.youtube.com/watch?v=KJ8J8cnYJv8

سوال چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 09:59 ق.ظ

با توجه به فرمایشات شما در این بخش در زمان کودتای 1299 رضا خان حوزه علمیه قم وجود نداشت و بنابر این روحانیونی مانند مدرس - اصفهانی - آقا ضیا عراقی - محمد خیابانی - کاشانی و امثالهم که عکس و تفضیلات زندگیشان در زمان شروع کودتا قطعی است و برخی با رضا خان همراهی داشتند و برخی مخالفت . دانش آموخته اماکن دیگری بودند و یا دانش نیاموخته و آخوند مکتب ندیده بودند؟

ممکن است یکی دو تا ازآن تصاویر قطعی را به ای میل من بفرستید. ضمنا این مطالب از دانش نامه تازه فراهم شده در ایران برداشته شده است..

پیرمرد ( شریف) چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 10:49 ق.ظ

با سلام خدمت استاد معزز
آرزوی توفیق روز افزون دارم . روشنگری های حضرتعالی پاسخ بسیاری از سوالات و شبهات تاریخ معاصر را در بر دارد.
این یادداشت ها دیگر آب در خوابگه مورچگان نیست. آخرین میخ به تابوت شیادان داخلی و خارجی هم نیست .کار را به نحو احسن شروع نموده و به هدف زده اید. سایر تعابیر نیر کفاف نمی دهد.

آقای هادی. منظور قرن 14 هجری شمسی است که حالا 1392 است.

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 11:23 ق.ظ

یعنی میشه این بازی ها روزی تموم بشه و مسلمون ها همه چی رو بریزن دور و از اول شروع کنن؟!
http://alef.ir/vdcf0mdytw6dc1a.igiw.html?183925

درویش چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 01:07 ب.ظ

سلام استاد
خسته نباشید. استاد از کتاب چهارم ُ بخشی یا قسمتی را چاپ نکرده اید یا آماده برای چاپ . چون متاسفانه امکان استفاده از اینترنت برایم خیلی کم است و از طرفی کتاب خواندن صفای دیگری دارد.
راستی دیگر مصاحبه تلویزیونی ندارید یا من موفق به دیدن نمی شوم ؟ اگر هست زمانش را محبت بفرمایید .
فعلا که ما گرفتار زلزله هستیم . نمی دانم سر سلامت می بریم یا نه از دیروز تا حالا همینطور لرزه پشت لرزه . خدا به خیر کند . در شهرستان دشتی که بسیاری از دوستان و کسانی که می شناختیم دچار زلزله شدند و از بین رفتند . انا لله و انا الیه راجعون

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 02:02 ب.ظ

کارمندان یهودی وزارت اطلاعات را بشناسیم!

گزارش پژوهشی کنگره آمریکا به حضور و فعالیت فراگیر و روبه گسترش وزارت اطلاعات در خارج از ایران اشاره کرده و می افزاید: وزارت اطلاعات، افراد را فارغ از باور و کیش آنها، به کار می گیرد و شهروندان بریتانیایی، عرب تبار و یهودی اسرائیلی در میان مأموران این وزارتخانه هستند.

http://www.rahpouyan.net/index.php?news=3781

aydın چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 02:12 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

با سلام

استاد زیباتر از قبل می شود هر یادداشت شما ولی کو گوش شنوا ؟؟؟!!!

وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

آقای آیدین. کلیپ را دیدم زحمت کشیده اید. لطفا به من زنگ بزنید.

فرهاد چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 02:52 ب.ظ

سلام آقای پورپیرار
آدرس ایمیل تون رو لطف می کنید؟؟

info@karangbooks.com

فرهاد چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 10:01 ب.ظ

سلام
ممنونم
مجموعه عکسی به ایمیل تون فرستادم ، خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.
از خداوند طول عمر و سلامتی شما را خواستارم .

با تشکر عکس ها از نظر اندازه و رزولوشن بسیار سنگین است و باز کردنآن ها در کامپیوتر ذغالی من وقت بسیار می برد. لطفا در اندازه کارت پستال و رزولوشن 72 ارسال کنید.

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 11:43 ب.ظ

چهره واقعی سایت گمانه و شاید هدف اصلی تاسیس آن:
آیا افسانه پوریم و ارتباط آن با سیزده به در واقعیت دارد؟
http://www.gomaneh.com/?p=1241

تقریبا هیچ کدام مطلب را درست نفهمیده بودند.

نیسی پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 01:43 ق.ظ

محمد مرسی نزدیک به بیست سال است که با سازمان امنیت امریکا همکاری می‌کند و این همکاری همچنان ادامه دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به صراحت به مخالفان مرسی اعم از عمرو موسی، محمد البرادعی و ایمن نور فشار می آورد که به مخالفت های خود با مرسی پایان دهند و دولت اخوانی او را به رسمیت بشناسند.

مرسی در ناسا در بخش مطالعات مرتبط با فضاپیماهای کلمبیا و شالنجر مشغول به کار می شود و اطلاعات سری بسیاری را به دست می آورد. این اطلاعات تنها زمانی در اختیار مرسی قرار می گیرد که وی تعهد می دهد با سازمان امنیت امریکا همکاری کند.

یکی از بزرگترین دلایل همکاری مرسی با امریکایی ها کاهش قیمت گاز بلافاصله پس از انتخابش به سمت ریاست جمهوری مصر بود. قیمتی که حتی پایین تر از قیمت دوران مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر به امریکایی ها فروخته می شود. همان گازی که در زمان مبارک به دلیل اختلاف بر سر نرخ آن صادراتش به امریکا قطع شده بود.

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1914683/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D9%85%D8%B1%D8%B3%DB%8C+%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3+%D8%A7%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7+%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان اسد که چندی پیش از سمتش استعفا داد اما مورد قبول اعضای ائتلاف قرار نگرفت، هشدار داده است که سرزمین شام در معرض یک تجزیه بزرگ است و این مساله می تواند دیگر کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

وی هشدار داد که طرحی توطئه آمیز برای ویرانی کشور وجود دارد که می خواهد ضمن تجزیه سوریه از این کشور تنها تلی از خاکستر بر جای بگذارد.

هشدار وی شباهت بسیاری به هشدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دارد که بر تاثیر دومینوی تجزیه کشورش یا سقوط نظام او بر دیگر کشورهای منطقه هشدار داده بود و گفته بود که ناآرامی های موجود در کشورش می تواند بر وضعیت امنیتی کشورهای همسایه سوریه تاثیر بگذارد و باعث شود که این کشورها برای سال ها و شاید هم دهه ها درگیر جنگی خونین و بی ثباتی ممتد شوند.

http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1914728/%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86+%D8%A8%D9%87+%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C+%D9%81%DA%A9%D8%B1+%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF.html

سوال پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 08:19 ق.ظ

شما با نقد دوقرن سکوت شروع کردین و دوازده قرن سکوت را نوشتین و این سکوت را ادامه دادین تا رسید به آخر قاجار و از این چند پست آخر تان بر می اید که شروع تاریخ ایران را از رضا شاه به این طرف قبول دارید (البته اگر در پستهای بعدی خاندان پهلوی هم جعلی از آب در نیاید!) حالا من مانده ام با افرادی که هنوز زنده اند و سنی در حدود 90 سال دارند و محل تولد و خانه پدریشان را می شناسند که در قبل از 1300 ساخته شده و هنوز برپاست،چکار باید کرد و چگونه به آیشان حالی کنم که پدر و پدر بزرگشان وجود خارجی نداشت و جعلی بوده؟!
شما یه زحمت بکشین و نگاهی به تاریخ 18 ساله کسروی بیندازید خیلی از عکسهایی را که لازم دارین اونجا هست .

بی نام پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 08:25 ق.ظ

در کنار آن بطری آب جام شرابی است که موید محتوای آن بطری است.لازم به ذکر است که نگهداری آب در بطری شیشه ای پس از ظهور یخ وصندوق یخی بوده وقبل از آن برای خنک نگهداشتن آب از ظروف سفال بدون لعاب ماننده کوزه وحبانه استفاده می شد.فکر کنم اگر در زیر عکس نوشته می شد برداشت آزاد بهتر بود.در ضمن فراموش نشود که آن آقا ملبس به لباسی شبیهه ملاهای یهودی است.
ملا هم معمولا" کسی بوده که علاوه بر آگاهی از علوم دینی کارهایی از قبیل معالجه و مداوا به کمک ورد ودعا و پیشگویی و پیشبینی طالع بینی و یافتن سرقه و...را انجام می داده که هیچ سنخیتی با اسلام نداشته وندارد و این اعمال مستخرج از کابالای یهود است.چگونگی راه یابی این پوشش به حوزه علمیه هم شاید از موارد برداشت آزاد باشد.

فقط از "یافتن سرفه" سر درنیاوردم.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 11:20 ق.ظ

سلام
استاد مستند جدیدتان هنوز در سایت ناریا آپلود نشده است؟!

یکی دو روز دیگر باید حوصله کنید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 11:26 ق.ظ

استاد به نظرم در سمت چپ بطری تصویر یک لیوان مشروب خوری شیشه ای هم وجود دارد . البته اگر من اشتباه نکرده باشم.

غرض از نصب تصویر اشاره به لباس است نه لیوان که لزوما و صرفا نباید در آن مشروب خورد.

*** پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 12:10 ب.ظ

جناب سوال
اگر درست به یادداشتهای استاد توجه میکردید متوجه میشدید که استاد حکومت مرکزی تحت عنوان قاجاریه را زیر سوال بردند نه وجود مردم در آن دوره.بدیهی است که از 200 سال پیش که مهاجرت ها به منطقه ما شروع شد هر قوم بدنو اطلاع از اقوام دیگر در ایران در حال رشد و تشکیل کلنی بود به صورتی که در طول 200 سال گذشته از حالت عشایری به روستایی و در نهایت به شهر نشینی منجر شد. اقوامی که در حال حاضر زندگی عشایری ندارند و ترکیب روستانشینیشان از شهرنشینی کمتر است طبیعتا زودتر وارد ایران شدند.
خلاصه مطلب اینکه تقریبا از شروع رضا شاه حکومت مرکزی در حال شکل گیری بود و اقوام بواسطه پیشرفت نسبی راهها و ... از اطراف و اقوام نزدیک خود آشنا شدند.

فرهاد پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 02:40 ب.ظ

سلام آقای پورپیرار
مجموعه عکس قبلی با حجم پایین به خدمت ارسال شد .

بنده خدا پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 08:55 ب.ظ

http://etedaal.ir/news/51604/default.aspx

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 09:20 ب.ظ

سکه کمیابی از جنس نقره مربوط به دوران شاه اسماعیل سوم صفوی به موزه آستان قدس رضوی هدیه شده که یک سوی آن شعار مذهب تشیع یعنی «لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله» درج شده است.

http://www.akharinnews.com/%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/item/13881-%D8%B3%D9%80%DA%A9%D9%80%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%B9%DA%A9%D8%B3.html

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 10:09 ب.ظ

استاد در ارتباط با کلیپی که خدمتان معرفی نموده بودم در جواب پرسش یکی از کاربران به نام آقای *** ، این جواب را نوشته بودید:
کلیپ را دیدم کاری یهودانه و به شدت آشفته بود. حالا دیگر یهودیان را نه به پاسخ ارتکاب پوریم، بل باید به سبب تولید جعلیات پوشاننده پوریم، که در زمان ما نیز هنوز و هر روزه ادامه دارد، محاکمه کرد.
به نظر شما این کلیپ چگونه می خواسته پوریم را لاپوشانی کند؟

از طریق تفرق در روایت.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 10:10 ب.ظ

ضمنا نظرتان درباره ی مقاله ی همراه با کلیپ چیست؟

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 22 فروردین 1392 ساعت 10:11 ب.ظ

آیا به قول ایشان قصد دارید درباره ی جنگ جهانی دوم و دروغ هایش مطلبی هم بنویسید؟
ممنون.

بیت کوین جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 02:09 ق.ظ

پول دیجیتال «بیت کوین»: رو به رُشد‌ترین واحد پولی جهان
چندی است که یک واحد پولی جدید به نام «بیت کوین»[Bitcoin] به فهرست پول‌های جهان افزوده شده است. وجه تمایز اصلی این پول جدید مجازی بودن آن است، امتیازی که به «بیت کوین» این قدرت را بخشیده که با پس زدن ساختارهای مالی سنتی موجود، در بسیاری از موارد جایگزینی واقعی برای واحدهای پولی قدرتمندی مانند پوند استرلینگ، دلار و یورو به شمار رود.

جاناتان هریسون، یکی از کسانی که با علاقه به خرید و فروش «بیت کوین» مشغول است، می‌گوید: «واحدهای پولِ رمزی، انقلابی را در عرصه اقتصاد جهانی رقم خواهند زد، این پدیده جدید کنترل دولت‌ها بر عرضه پول، و قدرت ناشی از آن، را از میان خواهد برداشت.»
http://www.radiofarda.com/content/f2-world-bitcoin-virtual-currency-new-standard-banks/24954566.html

abbas جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 06:27 ق.ظ

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=222765

آقای عباس. متشکرم.

abbas جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 06:35 ق.ظ

http://11737.blogfa.com/post-42.aspx

درس بگیرید.

احسان جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 10:26 ق.ظ


حاج سیاح که عمری را در سیر و سیاحت گذرانده و مثلاً ژاپن و هند و آمریکا را دیده و ظاهرا نخستین ایرانی بوده که به شهروندی آمریکا درآمده چرا (مانند ناصرالدینشاه)از این همه مسافرت هیچ عکسی ندارد؟!! پسرش حمید که خاطرات او را نوشته آیا با پدر خود هیچ عکسی نگرفته؟

آخوندزاده که اتفاقا زادگاهش قفقاز پاتق روشنفکران و آزادیخواهان بوده، چرا حتی یک عکس دسته جمعی با آنان نگرفته ؟! او که دیگر متعلق به هزار سال پیش نیست آیا عجیب نیست که فردی چنین برجسته در دوران معاصر حتی یک عکس هم ندارد؟؟

عکس حاج سیاح به همراه میرزا رضا کرمانی قاتل فرضی ناصرالدین شاه بی اتاق خواب هم در کند و زنجیر زندان قزوین چنان که در یادداشت های پیش عرضه شد، به طرز مضحکی قلابی است. در حال حاضر به سادگی می توان گروهانی از صاحب منصبان سیاسی و نظامی و فرهنگی و مذهبی عهد قاجار قلابی را به مرخصی فرستاد.

[ بدون نام ] جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 11:06 ق.ظ


این هم کتاب "یک ایرانی در اروپای قرن 19"

http://books.google.com/books?id=mhALA8AAOa4C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

ظاهرا نویسنده هنگام لیست کردن نام شهرها متوجه نبوده انجام این همه سفر و شهر به شهر کشوری را درنوردیدن در زمان ما نیز ممکن نیست آن وقت حاج سیاح یک لا قبا و بی چیز(به اعتراف خودش) چگونه ویچنزا، ورونا،میلان، تورین،جنوا، موناکو ، مارسی،نیم، آوینیون ،لیون،تولن، بروکسل،زوریخ ، فرایبورگ،لوزان، لوکزامبورگ متز، بازل، پارما ووو.... را گشته و خاطره نوشته ؟!! و دریغ از یک عکس!

طی الارض می کرده.

احسان جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 11:15 ق.ظ

کتابخانه دیجیتال جهان

http://www.wdl.org/en/

دو زن یهودی در تونس http://www.wdl.org/en/item/15/

مانند ایرانیها چادر به سر دارند.

احسان جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 11:21 ق.ظ


http://www.wdl.org/en/item/2974/zoom/#regions=middle-east-and-north-africa
کتاب عروض قرن 17 به زبان ترکی نویسنده ناشناس

از چه راهی کتاب را به قرن 17 متعلق می دانید. حال آن که در آن زمان کاغذ کارخانه ای نبوده است. با این همه فقط در چند سطر از همین کتاب 300 سال پیش هم لغات انتزاعی و پایه عربی است: حاجت، ذلیل، عطف بیان، عسس، مونث، جمعی، غنی، قاره، عجب، صبح، اصطبل، آخور، عابر، ناظر، عمل، مرقد، قبر.

زبانم عربیست،، اصلم به آدم منتسب اس جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 05:25 ب.ظ

استاد بارک الله فی جهودکم

ولی این موضوع خیلی حساس است کاش صبر میکردید وتمام مقالات منوط به این موضوع را یک دفعه بر سایت میگذاشتید

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


کسروی در مقاله "دو کتاب سودمند "در مجله آینده آورده که اولین شخصی که در تاریخ جغرافیایی ایران تالیف داشته بارتولد روسی بوده که هیچ وقت به ایران نیامده بود « در سایت ناریا سرچی کردم که نظر شما را در مورد او ببینم ولی هیچ نیافتم «

یکی جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 06:56 ب.ظ

سلام و خسته نباشید.

این قرآن به خط کوفی را که در روستای نگل استان کردستان نگهداری میشود با اون نقطه و اعراب گذاری را حدس میزنید عمرش چند سال باشد؟

http://www.knewsdaily.org/wenekan/ngl4.jpg
20 سال
30 سال
40 سال
70 سال
یا اونطور که متخصصان یهودی وزارت ارشاد تاریخ میدهند :
بیش از هزار سال !

زنده باد حقیقت که با نام شما هم معنی است....

دارا جمعه 23 فروردین 1392 ساعت 11:07 ب.ظ

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/200136/%D9%88%D9%82%D8%AA%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

در سرزمین ما هم ابلهانی برای رشد، نوع خجالتی سرمایه داری را برگزیده اند که پیش تازان جهانی و سینه سپر کرده آن، به روغن سوزی افتاده اند.

جالب شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 12:12 ق.ظ

اولین نخست وزیر مملکت که جاسوس آمریکا بود!(بازرگان)
اولین رئیس جمهور مملکت هم که جاسوس منافقین بود!(بنی صدر)
نخست وزیر هشت ساله جنگ که اصل فتنه است!(موسوی)
رئیس جمهور سازندگی ساکت فتنه است!(هاشمی)
رئیس جمهور اصلاح طلب هم که حامی فتنه است!(خاتمی)
این آخریه هم که جریان انحرافیه!(احمدی نژاد)
و سوالی که مطرح اینه که این انقلابی رو که نباید بگذاریم دست نا اهلان بیفته اساسا کی دست اهلش بوده که ما نگهش داریم؟!!

[ بدون نام ] شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 12:49 ق.ظ

تعدادی از نمایندگان مجلس عراق خواستار لغو تعطیلی روز شنبه در تقویم رسمی این کشور شده اند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی مجلس عراق، 123 روز معادل یک سوم سال در عراق تعطیل است.

http://www.tabnak.ir/fa/news/313061/%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

abbas شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 06:13 ق.ظ

http://www.fozoolemahaleh.com/2012/06/13/%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B3%D8%AA

پارس می کنند.

سوال شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 09:07 ق.ظ

جناب ***
رضا خان بر علیه احمد شاه کودتا کرد و به قدرت مرکزی دست یافت پس احمد شاه وجود خارجی دارد و با توجه به اینکه ناصر الدین شاه هم اگرچه سفر نکرده و اتاق خواب نداشته ولی وجود خارجی دارد و بهرحال در زمان وی تهران مرکز حکومت ایران و وی مسئول این حکومت بوده است و این یعنی حکومت مرکزی حداقل 200 سال سابقه دارد. آن طوریکه شما نوشته اید مردمی که به ایران کوچ کرده و بدون اطلاع از هم کوچ نشینی می کردند و بعد روستا و شهر ساخته اند تا صاحب حکومتی شده اند باید یکی دو قرن قبل تر به این خطه آمده باشند که تولید مثلشان و افزایش جمعیت آنها قادر به شناخت هم و تشکیل کشور و حکومت مرکزی بشود و این یعنی سابقه جمعیتی (حتی به صورت پراکنده) به حدود 4 قرن قبل می رسد. یعنی این اقوام فارس و لر و عرب و بلوچ و ... لااقل 400 سالیست که اینجا هستند و حتما هر چند صد نفر کوچ نشین هم برای خود سرکرده ای داشته که کتابهای تاریخ ایرانی از آنها بنام شاهان سلسله های مختلف یاد کرده اند.

با ضرب در دو کردن اعداد تاریخ ساخته نمی شود. حتی اگر ورود مهاجرین را از چهارصد سال پیش هم بپذیریم، آن گاه سلسله های طاهریان و صفاریان و غزنویان و سلجوقیان و آل بویه و غیره دروغ می شوند مگر این که چهارصد را هم ضرب در 3 کنید.

مهران حقیقت شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 09:15 ق.ظ

http://www.tabnak.ir/fa/news/312840/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF
--------------------------------------------
کشورهای اسلامی چقدر مسلمان هستند؟

این دو پژوهشگر برای دریافت این موضوع، اقدام به جمع‌بندی اصول اقتصادی در اسلام بر مبنای متن قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص) کرده‌اند. بر پایه پژوهش این دو، اسلام بر خلاف سایر ادیان در مبانی و اصول خود، حتی جزییات ایجاد یک سیستم اقتصادی کامل و منسجم را ارائه کرده است.

هدف اصلی اسلام در اقتصاد از دیدگاه این دو با توجه به مستندات، ایجاد رفاه برای دیگر ابنای بشر و به ویژه مسلمانان و همچنین ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی در همه ابعاد آن است.

نتیجه به دست آمده از این شاخص‌سازی بسیار قابل توجه است. در میان کشور‌ها اسلامی دنیا، هیچ کدام از آن‌ها حتی در بین بیست کشور دارای اقتصاد اسلامی جای نگرفته‌اند! کشورهای ایرلند، دانمارک و لوکزامبورگ به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از لحاظ اقتصاد مبتنی بر اصول اسلامی به خود اختصاص داده‌اند و بهترین کشور اسلامی از لحاظ اداره بر اساس اصول اقتصادی اسلام، مالزی است که رتبه ۳۳ را از آن خود کرده‌ است.
ایران با رتبه ۱۳۹ در بین ۲۰۸ کشور، پس از کشورهایی همچون، کویت، قزاقستان، برونئی، بحرین، امارات متحده عربی و ترکیه قرار داد!

[ بدون نام ] شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 02:53 ب.ظ

استاد شما می فرمایید تمام جعلیات تاریخ برای این است که پوریم را بپوشانند؛ پس چرا هر ساله، جشن های آن چنانی برای بزرگداشت پوریم راه می اندازند؟

از خاخام بپرس برات توضیح می ده.

[ بدون نام ] شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 02:55 ب.ظ

به نظر شما برای مبارزه با صهیونیسم، انکار هولوکاست بهتر است و بیش تر اثر دارد یا اثبات پوریم؟

مبارزه با یهود از طریق اثبات قتل عام پوریم موثرتر است.

[ بدون نام ] شنبه 24 فروردین 1392 ساعت 02:55 ب.ظ

چرا شما از واژه ی صهیونیسم استفاده نمی کنید. آیا منظور شما از یهود و یهودیت هم چون دیگران صهیونیسم است یا کل قضیه منظورتان است؟ با تشکر

در قران یهودیان به دو دسته صهیونیست و غیر صهیونیست تقسیم نشده اند.

[ بدون نام ] یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 12:41 ق.ظ

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920124000195

مسعود سنجری یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 05:58 ق.ظ

مدتی است عده ای با نام یا بدون نام می پرسند " اگر تمام جعلیات تاریخ برای این است که پوریم را بپوشانند؛ پس چرا هر ساله، جشن های آن چنانی برای بزرگداشت پوریم راه می اندازند؟ "
اگر پوریم را مخفی نکنند آنوقت
-چگونه اسکندر را برای آتش زدن تخت جمشید تعریف کنند؟
-چگونه اعراب را برای آتش زدن تیسفون تعریف کنند؟
-چگونه هلاکو را برای آتش زدن بغداد تعریف کنند؟
و و و ...
یعنی فهمیدن این موضوع اینقدر مشکل است؟ حال آنکه مدتهاست که برای جنایاتی که "فلان" مرتکب شده دارند " بهمان" را مجازات می کنند.

abbas یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 08:10 ق.ظ

http://iranian.com/Dec96/Iranica/Russian/Russian.html

متاسفانه باز نشد.

آدرس فدک یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 10:25 ق.ظ

http://alef.ir/vdcjxxev8uqeotz.fsfu.html?184342

*** یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 03:15 ب.ظ

جناب سنجری درک موضوع وقتی مشکل میشود که از یک طرف ادعا می شود برای لاپوشانی پوریم صدها سلسله و پادشاه و شاعر و دانشمند و کلی آثار باستانی جعل کرده اند اما از طرف دیگر فیلمی بنام شبی با پادشاه می سازند و به صراحت به رخداد پوریم ولو در مقیاسی کوچکتر اشاره میشود یا در نقاط مختلف یهودیان جشن پوریم را با سر و صدای فراوان برگزار میکنند.اگر یهود می خواست موضوع را پنهان کند باید اول بخشی از تورات و کتاب استر را مخفی می کرد که به پوریم اشاره دارد.
شاید لازم باشد در موضوع پوریم تجدید نظر شود حداقل بهتر است اجازه بدهیم گروهی ولو اندک از آن حادثه جان سالم به در ببرند.

این گروه اندک در کحا جمع بوده اند و چرا از صورت اندک درنیامده، تکثیر نشده و شهر نساخته اند که جهودان مجبور نباشند 2200 سال بعد هم تهران و کمال الملک و میرزا تقی و ناصرالدین شاه قلابی بتراشند.

علت نامگذاری خیابان جردن یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 03:58 ب.ظ

http://www.seemorgh.com/entertainment/2384/13115.html

بنده خدا یکشنبه 25 فروردین 1392 ساعت 09:35 ب.ظ

سلام. استاد بی صبرانه منتظر مستندهای جدید هستیم. خبری نشد؟

ان شاء الله تا پایان هفته.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد