حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

هواخوری ۱۶

هوا خوری ۱۶

از مشکلات وحفره های پر ناشدنی تاریخ ایران، نبود گور سلاطین و حکام در درجات و سرنوشت و سرانجام های گوناگون است که خود برساخته اند، چنان که از داریوش و سپس ناصرالدین شاه مقبره ای همزمان تحویل می دهند و برای دیگران در دوران اخیر، این جا و آن جا، در همدان و نیشابور و شیراز و مشهد، بر چند جرز آجر وسنگ، کاشی چسبانده و این و آن را پس از گذشت قرون متوالی به گور سپرده اند آن هم در حالی که ده ها هزار امام زاده با حواشی مربوطه، گنبد و بارگاه و زیارت خوان و شجره نامه برپاست، تا بدانیم از دو سو نیازمند بازبینی تازه ای از دانسته های موجودیم.

«هرچه در باب اهمیت شدالازار از جهت احتوای آن بر مطالب تاریخی و رجالی و معرقه الکتبی نوشته شود زاید است زیرا که مولف این کتاب با این که مورخ نبوده و به همین جهت اغلاط و مسامحات زیاد بر زبان و قلم او جاری شده باز به علت قدمت زمان و دسترسی داشتن به یک عده کتبی که حالا دیگر اثری از آن ها بر جا نیست و معاصر بودن با پاره ای از اشخاص و وقایعی که در این کتاب به ذکر آن ها پرداخته معلومات گران بهایی به دست داده است که سایر مآخذ تاریخی موجود از آن ها خالی است و این جمله به روشن کردن بسیاری از حوادث تاریخی مربوط به فارس و نواحی مجاور آن و ترجمه ی احوال جمعی از رجال منتسب به آن سرزمین ها کمکی شایان می نماید...

بعد از وفات مولف پسر او عیسی متن عربی کتاب پدر را به خواهش یکی از دوستان خود که از شاگردان پدرش بوده به فارسی ترجمه کرده و نام آن را «ملتمس الاحباء خالصا من الریاء» گذاشته و همین ترجمه است که بین عامه به هزار مزار یا هزار و یک مزار اشتهار یافته است. این ترجمه ی فارسی که بسیار عوامانه پرداخته و خالی از اشتباهات و اغلاط ترجمه ای نیز نیست چندی قبل در شیراز به توسط کتابخانه معرفت به طبع رسیده است». (جنید شیرازی، شدالازار فی حط الاوزار عن زوار المزار، ص ج) 

مطلب قابل اعتنا در اشارات بالا، نمایش کوششی است در تولید کتابی تا فقراتی از فقر آشکار در حکایات تاریخی دست و پا شده از جانب کنیسه و کلیسا برای این سرزمین و از جمله نبود قبور را بپوشاند: نخست اعلام آدرس گورهای بزرگانی غیر قابل شناخت و بی مستندات و سپس بخشیدن عمر دراز به شیراز تا سعدی و حافظ بی سرپناه نمانند، هرچند همگی تصویر هوایی شیراز را در قریب 55 سال پیش شاهد شدیم که جز جالیزهایی برای سبزیجات و چند خانه پراکنده نداشت و نقشه ترسیمی از مساحت شیراز را از نظر گذراندیم که در مجموع کم تر از 2000 متر مربع بود.

«و نام کتاب اصل که عربی است شدالازار فی حط الاوزار نهاده تا موافق اسم کتاب باشد و مترجم این کتاب ملتمس الاحباء خالصا من الریاء نام کتاب فارسی کرد و از جهت رفیقی شفیق که در زیارت چهل مقام شیراز می رفت و التماس کرد که مزارات که پدر تو و شیخ ما نوشته است، از مطالعه آن عاجزیم اگر تو فارسی کنی تا ما و دیگران از آن بهره مند شویم شاید که منظور نظر اهل سعادت گردد و عندالله موجب رحمت و غفران و کرامت و امتنان شود و المأمور معذور لابد است کتاب هارا از مقدمه که اساس کلام و استنجاح مرام از وی محصل گردد انشاءالله تعالی و الله الموفق المعین». (عیسی بن جنید شیرازی، هزار مزار، ص 34)

چنین است گواهی روشنی از دوستان مترجم و شاگردان مولف اصلی کتاب که لامحاله باید از گروه عالمان و بالغان در سخن بوده باشند که در عین حال زبان عرب نمی دانند و ملتمس برگردان کتاب به زبان فارسی اند! چنان که در فوق می خوانیم، فرزند جنید شیرازی، مولف کتاب شد الازار به زبان عرب، تالیف پدر را بنا بر خواهش دوستان با نام ملتمس الاحباء به فارسی بر می گرداند تا مطالب آن برای دیگران قابل برداشت شود. حال باید سئوال کرد که جنید پدر با چه صلاح دید و نظرگاهی در مرکز فارس نشین ها، کتاب اش را به زبانی تالیف کرده که شاگردان اش نیز از خواندن آن عاجز بوده اند؟!

«اما بعد بدانک بعضی از برادران دینی مرا آگاه گردانیدند به یاد کردن اهل گور و رسیدن به سر رباط ها و زیارتگاه های شیراز. خدای او را به محبت صالحان برخوردار گرداناد پس از این آگاهی مرا گفت نام ایشان به حرمت می برند و صیت و آوازه ایشان به عزت می زنند که شیراز برج اولیاست و مکان شهداست و جای پرهیزگاران و محل و مقام عزیزان و پیران است و شهری است که در مسلمانی بنا کرده اند و هرگز به سبب بت پرستی پلید نشده است و مقصد عالمان و عبادتگاه پاکان گشته است و مسکن بزرگان و برگزیدگان است. بدان که شیراز را بر دیگر شهرها فضلی است و علماء شیراز و عباد آن بر بیش ترین علماء و فضلای دیگر افضلی است.
َمترجم کتاب می گوید ای جوینده نکات تحقیق و تصدیق و بیننده درجات توفیق اگر در آن حدیث که حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم در شأن سلمان فارسی، رضی الله عنه فرموده است تفکر و تأمل نمایی بر آن روایت که مشارالیه از قراء شیراز بوده تعظیم اهل شیراز بدانی و توقیر نیک زنان به نیک مردی به جای آری». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 30)

بدین ترتیب اتحادیه جاعلان تاریخ و فرهنگ برای ایرانیان این حکم را فراموش نمی کنند که در هر فرصت  خواننده را به یاد سلمان فارسی بیاندازند. 

«برای مزید اطلاع یادآور می شود که امروز تقریبا کلیه این خاکستان ها جز خاکستان درب سلم از بین رفته و از هر کدام جز چند مزاری باقی نیست. به طور قطع آن چند مزار نیز، در اثر کم اعتنایی و عدم توجه به زودی بی نشان می گردد چنان که امروز از خاکستان شیرویه اثری نیست و نگارنده هر قدر جست و جو کرد که محل آن را بیابد موفق نگردید و چند نفر از معمرین هم که نشانه هایی دادند چون گفتارشان با هم مطابقت نداشت همچنان محل قبرستان در پرده اختفا باقی ماند. از قبرستان خفیف تنها مزاری که باقی مانده همان مزار شیخ کبیر ابوعبدالله خفیف است که به سعی انجمن آثار ملی بقعه و فضایی مناسب برای وی ایجاد شده است». (جنید شیرازی، هزار مزار، مقدمه مصحح، ص 11)

این هم اعلام ابطال کتابی از سوی مصحح آن. اگر بنا بر این اعتراف، سایه ای از قبور دایری در هفت منطقه شیراز هویدا نیست پس چه گونه می توان بر بقایا و وجود و حضور تاریخی و شرح حال بیش از سیصد شیخ و سردار و سلطان و محل مدفن آن ها محققانه شهادت داد؟!

«خاورشناس نامی آلمانی کارل برکلمان در کتاب تاریخ ادبیات عرب می نویسد: «معین (نجم) الدین ابوالقاسم محمود بن محمد جنید العمری الشیرازی متوفی در 791=1389: شدالازار فی حط الاوزار تراجم احوال سادات و علمای شیراز نسخه خطی موزه بریطانیا ضمیمه 677 و پسرش عیسی آن را به نام ملتمس الاحباء به فارسی ترجمه کرده که به نام هزار مزار معروف است، حاج خلیفه ج 4 ص 16 هزار و یک مزار می نویسد». مرحوم فرصت در این که خواسته است شیخ الاسلام صدر الدین جنید بن فضل الله مولف شرح احادیث نبوی و ذیل المعارف فی ترجمه العوارف متوفی در 791 و شیخ جنید ابوالقاسم شیرازی واعظ مولف مزارات شیراز را که گوید تا 800 و اندی زنده بوده دو تن بداند به خطا نرفته است و تردید نیست که دو تن در یک زمان در شیراز می زیسته اند و هر دو جنید نام داشته اند و پس از این خواهد آمد». (جنید شیرازی، هزار مزار، مقدمه مصحح، ص 14)
حالا مرتکب اصلی چنین جنایات فرهنگی شناخته می شود که مانند همیشه گویا از درز و پستویی کتابی بیرون کشیده تا مجموعه بسته بندی دروغ در موضوعات عمومی شرق میانه را محکم تر کند و مطلب زمانی مملو از شگفتی است که مختصر نگاهی به درون کتاب بیاندازیم.
«و روایت کرده اند از ضحاک که گفت هرکس که زیارت کند روز شنبه قبری را پیش از آفتاب برآمدن، آن میت بداند زیارت کردن وی. بدانک رای فقهای مسلمانان و فتوای اهل ایقان آن است که قبر میت را حرمتی است همچون حرمت صاحب قبر. پس اگر میت را علم و آگاهی نباشد به حال آن کس که زیارت وی می کند تعظیم قبر را فایده نباشد». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 47) 
پس از این یادآوری و نصیحت دشوار برداشت است که جنیدها ما را به زیارت خفتگان در هفت خاکستان شیراز می برند.
«نوبت اول: شیخ کبیر و حوالی آن: بدانک تابع بدر منیر شیخ کبیر ابوعبدالله محمد بن خفیف اصل پدران او از شیراز است و مادر وی از نیشابور است و شیخ ابوالحسن دیلمی که مشیخه نوشته است در آن جا می آورد که شیخ کبیر شیخ المشایخ بود یعنی پیر پیران که شیخان پیر صفت مریدان بودند و هم او گفته که شیخ کبیر مقتدای عصر بود و اگرنه او بودی ما طلب فایده استعداد و رفعت و کرامات و درجه نمی کردیم زیرا که منت و لطف و کرم حق سبحانه و تعالی روزی ما گشت تا ما او را دریافتیم و جایگاه وی طلب کردیم و می گوید بدانک سن شیخ و کردار و حال و کارگزاری عصر وی و درایت عقل وی بود و شیخ کبیر خاتم صوفیان پیشینه بود و کارفرمای صوفیان بازمانده. یعنی به فرمان پیران گذشته مریدان را کار می فرمود». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 79)
ظاهرا و از آن که بیانیه بالا هنوز مقام والای شیخ کبیر را به خواننده ننموده، پس ضرورت دیده اند بر معجزات دیگر او دنباله زیر را بیافزایند.

«راوی گوید که شیخ کبیر در این حکایت چون به این سخن رسید که تو در خوابی و رحمت حق تعالی در خانه تو نزول کرده اضطراب کرده و بی هوش شده در کنار من افتاد دیدم که آب چشم شیخ در کف من روان شد و می چشیدم و بسی شیرین بود پس از این حکایت هیچ از شیخ نشنیدم و شیخ ابوالحسن دیلمی کتابی نوشته است در سیرت شیخ کبیر و آن کتاب غیرمشیخه است و در آن کرامات شیخ و کلمات و حکایات شیخ آورده است. مترجم کتاب می گوید بدانک در آخر هر مزاری مولف کتاب روح الله روحه بعد از سیرت و حکایت صورت و احوال صاحب مزار به ترتیب ذکر تاریخ وفات نیز کرده تا فایده آن بیش تر باشد پس بر این ترتیب وفات شیخ کبیر در شب سه شنبه بوده است از بیست و سوم ماه رمضان سنه احدی و سبعین و ثلثمائه الهجریه». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 87)

حالا که جزییات احوال شیخی از قرن چهارم هجری را از زبان شیخ دیگری در قرن هشتم هجری، چنان که با یکدیگر پالوده خورده باشند، شنیدیم می توان به فهرستی مراجعه داد که همسایگان در خاک خفته شیخ کبیر را معرفی می کند که جز نام ندارند.

«شیخ احمد کبیر، شیخ احمد صغیر، شیخ عبدالسلام، شیخ ابوعلی حسین بن محمد بن احمد بازیار، شیخ ابوعمرم اصطخری، شیخ ابوحیان علی بن احمد صوفی، شیخ عماد الدین ابوطاهر عبدالسلام بن محمود بن محمد الحنفی، شیخ معین الدین ابوذر جنید کثکی صدیقی صوفی، شیخ روح الدین عبدالله کثکی صدیقی،مولانا سعید الدین بلیانی کازرونی، شیخ ابوشجاع، شیخ منصور، شیخ صدر الدینمحمد کارتانی، مولانا نجم الدین خباز، مولانا افتخارالدین دامغانی، امام ضیاءالدین مسعود شیرازی، امام ناصرالدین محمود بن مسعود، خواجه عزالدین افضل، شیخ عبدالله علم دار، شیخ فخرالدین احمد بدل، شیخ بهاءالدین احمد بدل، شیخ توران بن عبدالله ترک، شیخ تاج الدین بهرام، سید مرتضی واعظ، مولانا معین الدین، شیخ سراج الدین یعقوب بن محمد فیروزآبادی، مولانا نوالدین خراسانی، شیخ ابوبکر علاف، شیخ حسن کیا، شیخ بهاءالدین محمد، شیخ محمد باکالنجار، شیخ موید بن محمد، مولانا قوام الدین بن عبدالله فقیه نجم، شیخ رکن الدین، شیخ جلال الدین ابولمفاخر مسعود بن مظفر بن محمد شیرازی، شیخ شرف الدین علی بن مسعود الشیرازی، شیخ عضدالدین عبدالکریم بن مسعود، شیخ علی لبان، شیخ جلال الدین محمد سرده».
ملاخظه فرمودید؟ اگر هر یک از این اسامی بی نشان را، فی المثل شیخ عضدالدین عبد الکریم بن مسعود را شیخ عضدالدین مسعود بن عبدالکریم بخوانید، آب از اب نخواهید جنبید و اگر حوصله کنید و بر فهرست هر یک از مجموع خفتگان در خاکدان های شیراز به همین شیوه جنید پنجاه نام دیگر اضافه کنید، مطمئنا دچار تنگی جا نخواهید شد.
«نوبت دوم: گورستان باهلیه و حوالی آن: بدان که باهل منسوب است به محله و مقبره که مشهور است در افواه اما مقبره باهلیه معین در مزارات که نوشته اند ذکر او مخصوص نکرده اند و شهرت آن محله به گورستان باهلیه است و شک نیست که شیخ فاضلی بوده است از متقدمان و تاریخ وی مقدم است بر تاریخ شیخ کبیر. در گوری از گورهای آن گورستان از طرف صبوی بر کناره نشان قبر شیخ باهلی می دهند رحمه الله علیه.
حالا به شرح حال یکی دو خفته در گورستان باهلیه سر بزنیم که جنیدها گرچه خود نمی دانستند باهلیه نام چیست اما ظاهرا از شرح احوال تک تک خفتگان در ان زمین فاقد نمایه و نشان باخبرند.
«استاد سیبویه نحوی رحمت الله علیه: کنیت وی ابوبشر است و آن اعرف است و گفته اند کنیت سیبویه ابوالحسن است و نام او عمرو بن عثمان بن قنبر و مولی ابوالحارث بن کعب است و شیخ ابوطاهر محمد بن یعقوب فیروزآبادی در کتاب لغت آورده است که سیبویه مبارک پسری باشد و سیبویه به فارسی بوی سیب باشد و بدان که سیبویه علم نحو را از خلیل فراگرفت و دیگر از عمروبن یونس و غیر او و لغت از اخفش فراگرفت. بعد از آن کتابی بنوشت که در آفاق نزد ادیبان به اتفاق، عمل بر آن است و می گویند که سیبویه جامع علم ادبیات بود و عربیات محکم کرده پس آن را بسط داد و حاشیه بنوشت بر کلام خلیل و قول و نسبت به خود کرد و روایت کرده اند از محمد بن جعفر تمیمی که سیبویه روزی در اوایل حال در صحبت فقها و اهل حدیث این می خواند که لیس ابا الدرداء بخواند و حماد حاضر بود و بشنید پس ظن کرد و گفت غلط کردی سیبویه چون بشنید غیرت برد و ملازم خلیل شد و علم نحو بر او بخواند. سیبویه از بیضاء شیراز بود متوفی شد در سال صد و هشتادم از هجرت. بر قول قاضی جمال الدین که گفته است در شرح مفصل که قبر سیبویه در شیراز است در مقبره باهلیه نزدیک دروازه کازرون و بر قبر وی نوشته سیبویه ولی ما معین وقوف نیافتیم بر قبر وی. مترجم کتاب رحمه الله علیه می فرماید. در آن ساعت که این سطور نوشتم عزیزی بیامد و نظر کرد و خواند و گفت جماعتی از طلبه می روند و زیارت سیبویه می کنند و مشهور شده است که سینه بر قبر وی می مالند تا نحوی شوند و مجرب است رحمه الله علیه». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 137)
باید این همه گفتار جزء به جزء درباره شیخی از قرن دوم هجری، که منبع دانایی در ادب عرب گفته اند را بپذیریم بی آن که بر سازندگان این سیبویه، که به شیراز صاحب قبر تازه ای در اواخر دوران پهلوی دوم، آن هم نه در محله باهلیه که هیچ کس از چند و چون آن آگهی ندارد سئوال دهیم که این تحفه روزگار در قرن دوم هجری با چه خط و به کمک چه ابزار و بر چه موادی کتاب می نوشته و قطعه ای از مسودات او را از کجا سراغ بگیریم؟! پس به شمارش همسایگان در خاک مانده او بپردازم.
«شیخ ابوعبدالله محمد مقاریضی، شیخ ابوشجاع صاحب مقاریضی، شیخ ابوبکر احمد سلمه، شیخ ابوعبدالله حسین بن اسحق بیطار، شیخ حیدر صوفی، شیخ زین الدین ابوسعد صالح کازرونی، شیخ ابوالحسن علی بن عبدالله رومی، مولانا نجم الدین محمود کازرونی، خواجه احمد خاصه، زاهد عفیف الدین یعقوب، شیخ ابوالعلا، قفصی، شیخ شمس الدین محمد صادق، شیخ فخرالدین احمد صادق، مولانا شمس الدین محمد حکیم، شاه منذر ولی، سیده مادر عبدالله یعنی بی بی دختران، شیخ ابومحمد بن حسن بن حسین بن خشنام، شیخ عبدالله ازرقانی، شیخ قره الدین علی، شیخ جمال الدین محمد بن ابابکر کسائی، فقیه شمس الدین محمد کازرونی، مولانا روح الدین محمد بن ابی بکر بلدی، شیخ ناصرالدین عمر کبری، شیخ کاوس بن عبدالله، شیخ ابومحمد بن عبدالله بن علی، امیر رکن الدین عبدالله احمد واعظ پسر امیر اصیل الدین عبدالله، امیر سیف الدین یوسف بن عبدالله، شیخ زین الدین محمد کسائی، شیخ یوسف جویمی، شیخ زیدان بن عثمان، شیخ زین الدین علی کلاه.
اگر در خاکدان مختصری به شیراز 700 سال پیش این همه شیخ به خاک خفته اند پس چه تعداد غیر شیخ در ُآن مختصر زمین دفن بوده اند و مگر شیرازی که می گویند در زمان کریم خان مجهول از زمین برآمده به عهدی که جنیدها می گویند چه اندازه اهل زندگانی داشته و از آن که این پسر و پدر در سراسر هفت قبرستانی که معرف شده اند تنها جسد شیوخ را برمی شمرند پس محتمل است که مردم عادی شیراز یا در آن زمان نمی مرده، یا صلاحیت یاد کردن نداشته و یا درست گفته اند که برای خوراک پرندگان مصرف می شده اند. حال باید به آن تعارف آداب زیارت اهل قبور مراجعه کرد که گویا اختصاص به شیوخ داشته است.
«نوبت سوم: گورستان سلم و حوالی آن: شیخ سلم بن عبدالله صوفی: از اکابر متقدمان است و از مشاهیر مشایخ صوفیه و در فارس ثابت قدم بود و در معرفت راسخ گشته. دیلمی به اسناد خود روایت می کند از شیخ کبیر که او از زکریا بن سلم روایت می کند و او روایت از شیخ سلم می کند که گفت پیری چند روز با من مصاحب بود و نماز با هم می گزاردیم روزی با من گفت می خواهی که خضر علیه السلام را به ببینی گفتم بلی گفت برخیز و با هیچ کس مگوی با هیچ کس نگفتم و از مسجد بیرون رفتیم و به شهری در شدیم که هیچ سور و دروازه نداشت. دیگر به صحرایی رسیدیم فراخ و روشن و خیمه ای بود پیر گفت چون در این خیمه درآئیم باید که هیچ نگویی پس در آن خیمه درآمدیم. پیری نشسته بود در غایت روشنی و نیکویی. سلام کردیم و جواب داد بعد از آن پرسید که این شخص کیست پیر گفت مردی صالح است گفت این مرد به خانه حاکمان می رود گفت بلی فرمود که از میراث پدر چیزی مانده است به وی پیر همصحبت من گفت بلی. در این سخن بودم که نه پیر دیدم و نه خیمه بعد از آن ده روز در آن جا بماندم و در صحرا می گشتم و هیچ کس ندیدم و بازگشتم به مقام خویش رحمه الله علیه». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 175)
این یکی که از اکابر متقدمان لقب گرفته، ظاهرا در بیابانی به دیدار پیری شتافته با این کرامت که به دنبال دریافت سئوال غیب می شده است.

«مولانا علاءالدین محمدبن سعدالدین محمود الفارسی: عالمی فاضل کامل بود و جامع علوم بود در دین و قضا می کرد در میان خلق چند سال و درس در مسجد جامع عتیق می گفت و تصنیف کرده است در تفسیر کلام الله کتابی بزرگ که در آن اقوال مفسران جمع کرده است و نام آن مختار کتب اخیار نهاده است و نیکو محاوره بود و بیانی لطیف داشت و او را نکته ها و مسئله ها و فن ها بود که ورزیده داشت و استادان بزرگ داشت و او را نظمی روشن و نثری بلیغ بود و گاه گاه جماعت فضلا به صحبت او مشرف می گشتند و فیض می گرفتند وفات او در سال هفتصد و چیزی بود از هجرت و قبر او در بالای مقبره استاد فخرالدین است رحمت الله علیه». (جنید شیرازی، هزار مزار، ص 190)

جالب است بدانیم که وفات جنید پدر نیز در همان هفتصد و چیزی بوده، که لابد است گورستان سلم به زمان مولف دایر و شاید هم جنید خود ناظر به خاک سپردن این یکی بوده است.

«شیخ مومل بن محمد جصاص، شیخ ابوالسائب، شیخ ابومبارک عبدالعزیز بن محمد بن منصور، شیخ ابوطاهر محمد بن ابی نصر شیرازی، شیخ احمد بن یحیی، شیخ بهاءالدین بن عمر شلکو، حاجی ابراهیم خنجی، شیخ سعدالدین محمد بن محمد صالحانی، شیخ شهاب الدین ابوبکر محمد بیضایی، شیخ نجم الدین عبدالرحمن بیضاوی، شیخ موفق الدین، شیخ احمد شهره، استاد فخرالدین احمد بن محمود، استاد بهاءالدین محمد خوارزمی، مولانا علاءالدین محمد بن سعدالدین محمود الفارسی، شیخ مجدالدین محمد سودانی، شیخ نصره الدین علی بن جعفر حسنی، خواجه سعد الدین یحیی صالحانی، شیخ حسین منقی، شیخ ابوالحسن کردویه، شیخ ابوالقاسم سروستانی، شیخ محمد بن عبدالعزیز اسکندری، شیخ ابراهیم بن داود، شیخ حسن تنککی، شیخ جمال الدین فسائی، شیخ ابوعبدالله بابوئی.

این درست است که جنیدها تنها به قبور بزرگان مدفون به شیراز می پردازند، اما بپرسیم با کدام نشانه و با مراجعه به کدام منابع این همه شیخ را صاحب چنین انبان فضائل تشخیص داده اند؟! (ادامه دارد)
نظرات 76 + ارسال نظر
abbas یکشنبه 26 آذر 1391 ساعت 12:18 ب.ظ

http://www.binesh.org/Site/Content.aspx?id=190

[ بدون نام ] یکشنبه 26 آذر 1391 ساعت 12:47 ب.ظ

سلام‌علیکم

یکی بزرگواری کنه نسخه‌ای از فیلم طوفان نوح رو برای دفتر ریاست‌جمهوری ارسال کنه!

رییس جمهوری ایران فردا به قونیه سفر می کند

مراسم بزرگداشت مولانا جلال الدین بلخی با حضور جمعی از نخبگان واندیشمندان از سراسرجهان و بویژه از کشورهای خاور دور و آمریکا برگزار خواهد شد.

http://www.irna.ir/fa/News/80455833/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3_%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D9%87_%D9%82%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%87_%D8%B3%D9%81%D8%B1_%D9%85%DB%8C_%DA%A9%D9%86%D8%AF

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مدیر شرکتی که مالکیت آن متعلق به یکی از نزدیکان سید محمد خاتمی است، در سال 2002 برای بررسی امکان بهره‌برداری از خط لوله نفتی ایلات-اشکلون، سفری سری به اسرائیل انجام داد (مالکیت این خط لوله مشترکاً متعلق به ایران و اسرائیل است که در زمان پهلوی دوم بنا نهاده شد).

این مدیر در هتل اینترکونتنتال تل‌آویو با یک سرمایه‌گذار اسرائیلی دیدار کرد. همچنین به همراه دکتر زند، مشاور رئیس جمهور وقت(سید محمد خاتمی)، با یهوشع مائیری، رئیس جمعیت دوستی اسرائیلی-عربی، نشستی در این باره برگزار کردند.

در این دیدارها توافق گردید که به منظور دور زدن کانال سوئز و کاهش هزینه‌ها و زمان، نفت ایران در بندر ایلات در دریای سرخ تحویل اسرائیل گردد و از طریق این خط لوله به بندر اشکلون و بعد از آن به وسیله نفت‌کش‌های دیگری به کشورهای اروپایی صادر گردد.

البته هدف و انگیزه اصلی این کار اقتصادی نبود، بلکه اقتصاد بهانه‌ای بود تا دولت وقت ایران بتواند پوششی برای برقراری کانال سیاسی با دولت اسراییل ایجاد کند. اما بعد از درز اطلاعاتی درباره این توافق به روزنامه یدیعوت احرنوت و انتشار آن در تاریخ 13 دسامبر 2002، دولت تندروی آریل شارون مجبور شد:

ارتباط خود را با چنین معامله‌ای انکار کند و آن را در حد مذاکرات غیررسمی تجاری تعدادی بازرگان اسرائیلی با برخی بازرگانان و مقاماتی از دولت ایران ارزیابی کند ولی مالکیت ایرانی-اسرائیلی خط لوله ایلات-اشکلون را تأیید کرد.

و ....

http://www.arabic-military.com/t25821-topic

قبلا برای تمام حضرات ارسال شده و این بت و بتکده سازی ها و دروغ بافی ها آگاهانه صورت می گیرد.

ساده دل یکشنبه 26 آذر 1391 ساعت 09:39 ب.ظ


تلاشهای گسترده نشان از اضطراب دشمنان حقیقت
از وقتی مباحث معاصر بنیان اندیشی شروع شده هر سایتی چه بی ارتباط به مسایل مهم چون سایتهای بازی های کودکانه هم به انتشار عکسها و مطالب تاریخی دوران قاجار و مشروطه میپردازند تا تصویر ساختگی در ذهن مردم از تاریخ معاصر را تحکیم کنند

انتشار مطلب زیر نشان از وجود فعال نفوذی ها در کتابخانه مجلس و عوامل سایت آن است:

http://fararu.com/fa/news/135480/%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D9%87
از لینک فوق:

سایت کتابخانه مجلس نوشت: ناصرالدین شاه سه سفر به فرنگ رفت که هدف وی افزون بر آشنایی با اوضاع فرنگستان، تفریح و گردش بود و بعدها گفته شد که این سفرها هزینه گزافی را بر مملکت تحمیل کرد.

اما هر چه بود همین مقدار تجددی که در اوضاع شهری ایران پدید آمد بخش مهمی معطوف به این سفرها بود. در واقع نباید تصور کرد که آن سفرها کاملا بی خاصیت بوده است. شاه ایران در این سفرها با اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی غرب آشنا شد و در تصمیمات او تاثیر خود را داشت.

سفر اول وی در سال 1290، سفر دوم وی در سال 1295 ق و سفر سوم در سال 1306 صورت گرفت. در تمام این سالها سفرنامه نیز نوشته می شد که بعد از مدتی به چاپ می رسید.

تصویری که در اینجا ملاحظه می کنید از نسخه چاپی سفرنامه دوم اوست که برای آشنایی با اوضاع چاپ و طراحی صفحه عنوان تقدیم می کنیم.شایان ذکر است تصاویری از پادشاهان اروپا در این سفرنامه درج شده است. عکس زیر هم مربوط به خود ناصرالدین شاه است.

گویا نقاش هرگز ناصر الدین شاه را ندیده بود.

khalil یکشنبه 26 آذر 1391 ساعت 09:47 ب.ظ

سلام استاد عزیز
اصلاً معلوم نیست این منقولات به چه لهجه فارسی تعلق دارد شاید هم به فارسی دری وری کتاب نوشته اند

استاد 2 مستند( تبریز قدیم و سفر به ماه) را برایتان ارسال کردم امیدوارم فردا به دستتان برسد.البته اگر به ترکی آشنایی داشته باشید مستند به زبان ترکی است .

آقای محمد نیسی
مستند اصلی سفر به ماه را گم کرده ام ولی مستند دیگری در این باره را برای استاد ارسال کردم.انشاالله به دردتان بخورد

علیرضاـ۱ یکشنبه 26 آذر 1391 ساعت 10:19 ب.ظ

خدا وکیلی قسمتهایی از این کتاب رو بخونید .واقعا از ایرانی جماعت ساده تر میشود یافت ؟

مادیان هزاردادستان دارای ویژگی های مهمی است:

مطالعه و بررسی دقیق این مجموعه ما را در شناخت بیشتر قوانین و مقررات حقوقی اجتماعات و تشکل‌های مسیحی دوره ساسانی و نیز آنچه به یهودیان ایران مربوط می‌شود و در تلمود بابلی آمده یاری میکند.
انتشار تنها سند و مدرک موجود از نظام حقوقی دوره ساسانی
تنها متنی که نشان دهنده حساسیت و ریزبینی ایرانیان در دوره ساسانی در مسایل حقوقی و به ویژه حقوق مدنی است منتشر شد. «مادیان هزار دادستان» تنها سند و مدرک کامل موجود در خصوص نظام حقوقی دوره ساسانی است.

این متن گذشته از مباحث بسیار گوناگون در حقوق مدنی، ازجهات دیگر از جمله اشاره به مناصب و عناوین دولتی، شرح وظایف قضات، ضابطین قانون، مجریان قانون، ‌وکلا و غیره نیز دارای اهمیت ویژه است. مطالعه‌ی تاریخ زبان‌ها، بخشی ناگسستنی از دانش زبان شناسی است و نادیده گرفتن این دسته از مطالعات نوعی نقص جبران ناپذیر در پژوهش‌های زبان شناختی تلقی خواهد شد.

در دوره ساسانی به جز برخی از متون فقهی و تفاسیر اوستا که بنابر ضرورت‌های موضوعی مباحث حقوقی نیز در آنها به چشم می‌خورد، چندین مجموعه حقوقی و دستورالعمل‌های گوناگونی وجود داشته که تمام آنها از میان رفته و تنها نام آنها در برخی از متون برجای مانده و و مورد اشاره قرار گرفته‌است. نامه این مجموعه‌ها به گونه‌ای که در پژوهش حاضر دیده می‌شود عبارتند از:

دستورالعمل و شرح وظایف عوامل دولتی
دستورالعمل و شرح وظایف موبدان
مکتوبات ماراسپند رد
مکتوبات وه – پناه مغان اندرز بد
کتاب شکایات و فرجام خواهی
کتاب دادستان – نامه (کتاب داوری‌ها)
یادگار وه شاپور موبدان موبد
و نیز مهم‌ترین و شاخص‌تر آنها یعنی متن مادیان هزار دادستان یا مجموعه هزار داوری حقوقی که تنها یک نسخه خطی آشفته از آن در دست است. بعبارت دیگر باید گفت که متن مادیان هزار دادستان تنها سند و مدرک کامل موجود در خصوص نظام حقوقی دوره ساسانی است.

براساس مندرجات «پیشگفت» نام مجموعه مادیان هزار دادستان و بنابر بخش پایانی «در آغازین» نام گردآورنده آن فرخ مرد بهرامان است که هیچگونه اطلاعی از زندگی خود در اختیار ما نگذاشته است.

نظر نگارنده، سعید عریان، بر این است که این متن احتمالاً می‌تواند در زمان یزدگرد سوم گرآوری شده باشد. علیرغم زمان گرداوری متن در محل گردآوری آن تقریباً اختلاف نظری وجود ندارد زیرا علاوه بر نام شهرها و نواحی که در رابطه با موبدان و دادوران بکار رفته و در ناحیه فارس قرار دارد اشاره به نام دو شهر کوار و خبر در فصل 39 بندهای 19-17 آنهم در رابطه با تعهدات، تردیدی در پذیرش ناحیه فارس به عنوان محل گردآوری این مجموعه باقی نمی‌گذارد.

این مجموعه مباحث مربوط به احوال شخصی، اهلیت،‌ حجر، قیمومیت،‌ ازدواج، طلاق، نفقه، ارث، مالکیت و غیره را در بر می‌گیرد. نکته حائر اهمیت آن است که این متن دربردارنده مجموعه قوانین حقوقی نیست بلکه دربردارنده فتواها و آرا و نیز اسناد حقوقی – فقهی است که بنابر ضرورت،‌در جریان دعاوی و دادرسی‌های حقوقی صادر شده است.

علیرضاـ۱ یکشنبه 26 آذر 1391 ساعت 10:36 ب.ظ

از اون کتاباست که نه نویسنده نه خواننده متوجه نخواهند شد .

چگونه ایرانی شده‌ایم: توهم و هویت

ناصر فکوهی

http://anthropology.ir/node/15738

محمد نیسی دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 02:36 ق.ظ

از طهـران تا تـهرون؛ روستـایی که پایتـخت ایـران شـد ! + عکس تهران قدیم


http://www.sanpatogh.r98.ir/post/438

ساده دل دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 02:59 ق.ظ

یکی بیاد این آدم رو از بیخبری در بیاره
انچنان غرق و شیفته تناقضات شاه عاشق بوده که متوجه نشده این رود از کدوم ابشخور نشات میگیره
تو سایتش از تم گرفته تا مطالبش پر از عکسهای قاجار و داستانهای این رمان بلندیهودساخته است
یکی بهش بگه این داستان فقط واسه قصه های شب یلدا گفته شده اونم پای منقل زیاد جدی گرفتیش


ببری خان و کفتر خان ، گربه‌های که شاه بودند
گربه بالا ، گربه‌ای معمولی نیست او ببری خان است ! گربه محبوب ناصرالدین شاه. ببری خان نامش یک اشتباه به معنای واقعی کلمه است. گربه ای پلنگی و ماده ! پس نه ببر بود و نه خان.
این گربه در اصل متعلق به زبیده خانم [ملقب به امینه اقدس] یکی از زنان حرم‌سرای ناصرالدین شاه بوده. یکی از روزها که ناصرالدین شاه تب داشته گربه دور ناصرالدین شاه می‌چرخیده ، آن‌هم برای جمع و جور کردن بچه‌های تازه به دنیا آمده‌اش اما زبیده خانم از روی چاپلوسی این‌را نشانه بهبود شاه می‌گیرد و از قضای روزگار روز بعد تب ناصرالدین شاه خوب می‌شود و همین ماجرا باعث عزیز شدن ببری خان می‌شود. گربه‌ای که برایش تشریفات سلطنتی به جا می‌آوردند.
http://mumbojumbo.ir/1391/05/05/%D8%A8%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%88/

عاشقی به سبک قاجار
پادشاهان قاجار که به سفر می‌رفتند برای ماه‌ها از حرم‌سرای خود دور بودند.و زنان حرمسرا نشین برای اثبات عشق و عاشقی خود اشک‌های خود که در فراغ یار [شاه] ریخته‌اند در اشکدان جمع می‌کردند تا بعد از بازگشت شاه به نشانه عشق آتشین‌شان به شاه تقدیم کنند.
http://mumbojumbo.ir/1391/02/01/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1/

ساده دل دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 03:07 ق.ظ


با دیدن این سایت موسیقی(دهلچی) یه جورایی بوی انوسی به مشامم رسید از ایکون قجری سایت گرفته تا مطالبش
بهانه ای دیگر برای گسترش و تلقین تاریخ و فرهنگ دروغین(چنانچه ادبیات تاکنون یکی از ابزارهای اصلی عینیت بخشی به تاریخ نداشته برای جاعلان بوده است)
خلاصه هراز چندگاهی این سایت مطالبی مینویسد که لابلایش بطور غیرمستقیم توجه به سمت قاجار و هنر قاجار سوق داده میشود
احساس کردم نوعی تلاش برای جعل و گسترش دادن و شناساندن اسناد موازی برای قاجار از طریق موضوعاتی چون موسیقی درحال صورت دادن است
تلاشهای تاکنونشان که دارد شکست میخورد دست به دامن اسناد جدیدی شدند تا به کمک جنیدها بیایند

http://doholchi.com/1390/12/%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86/
هنگامه اخوان در سال ۱۳۳۴ در.... او خواندن را از ۱۰ سالگی با آموختن آواز دشتی نزد پدرش آغاز کرد.
اولین بار پدر با او در مورد قمرالملوک وزیری صحبت کرد. وی شخصیت قمر را نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان انسانی خیر و نیکوکار می ستود.

رفتیم تحقیق ببینیم این خانم قمرالملوک کیه میتونید با خوندن توضیحات ویکیپدیا پی به شخصیت ایشون ببرید:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%88%DA%A9_%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DB%8C
از لینک فوق:
قمرالملوک در تاکستان قزوین به دنیا آمد. برخی گفته‌اند که او در قزوین به دنیا آمده‌است اما به گفته دختر معنوی او، زبیده جهانگیری، قزوین در آن زمان ملکِ آقای "بحرینی "بوده و بانو "قمر" برای فرار از ازدواج به آنجا پناه برده‌است. هنگام تولد پدر نداشت و در ۱۸ ماهگی مادرش هم مرد و از این زمان تحت سرپرستی مادربزرگش که روضه‌خوان زنانه حرم ناصرالدین شاه بود قرار گرفت. او در جایی گفته‌است: «من مدیون تربیت اولیهٔ خودم هستم. چرا که همان پامنبری کردن‌ها به من جرأت خوانندگی داد.»

بله!و اینگونه شد که به روباه میگویند شاهدت کیست؟ میگویند دمم! همینها هستند که نقش شاهد زنده برای تاریخ و روادید روی نداده را بازی میکنند و با مشهور شدن و باز شدن جاپایشان در محافل مختلف بر روی فرهنگ مردم تاثیر میگذارند
البته من نمیدونم این خانم که مادربزرگش روضه خوان حرم ناصرالدین شاه قلابی و ایرانی! بوده چرا زیورالات فاخری دارد که هیچیک از زنان حرمسرا نداشته(در عکسی منتسب به این زن که بسیار شبیه انگلوساکسونهای دربار انگلیس است هم حیث شمایل صورت هم زیورالات)

abbas دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 07:37 ق.ظ

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=6&day=14&id=3080636

منصور دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 04:38 ب.ظ

سلام استاد نازنین
استاد در هنگام گفتگو با شبکه وصال از طریق اسکایپ اگر طرفین تصویر طرف مقابل را کوچکتر کنند یا اصلا تصویر را ببندند کیفیت صدا باز هم بهتر خواهد شد چون پهنای باند بیشتری در اختیار صدا خواهد بود. لذا وقتی شما شروع به صحبت می کنید نیازی نیست تصویر ویدئوی شما روی صفحه باشد کافی است فقط عکس شما را در صفحه یا گوشه ی آن قرار دهند. در ضمن اگر شمرده شمرده صحبت کنید سخنان تان کمتر منقطع خواهد بود.
همچنین آقا مجتبی لازم نیست صدای بی کیفیت را از تلوزیون ضبط کند و در اینترنت قرار دهد . می تواند همانجا در کنار شما آن را بطور مستقیم ضبط کند چون صدای شما مهم است نه مجری شبکه وصال.
با تشکر

اقای منصور. ممنون از ابراز محبت شما. شب گذشته از بابتی و از جمله وسعت رسوخ یهود در مراکز و مقامات مسلمین به شدت عصبانی بودم و همان در حین اجرای مصاحبه تشخیص می دادم که ان مباحث ظریف و عمیق را درست نمی شکافم. نصایح شما را قدر می دانم و به دوستان نیز منتقل خواهم کرد.

محمد نیسی دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 05:10 ب.ظ

از اقدسیه و یوسف اباد تا نیاوران و امیریه
دلایل نامگذاری محلات قدیمی «طهران'+تصاویر قدیمی

محله اقدسیه : نام قبلی اقدسیه حصار ملا بوده است، تا اینکه ناصرالدین شاه زمین های آنجا را به باغ تبدیل و برای یکی از همسران خود کاخی در آنجا ساخته که به همین دلیل اسم این مکان به اقدسیه معروف شد.

محله یوسف آباد : یوسف آباد در خارج طهران و در شمال غربی دارالخلافه ناصری قرار داشته و دارای باغ هایی بوده که در مالکیت میرزایوسف آشتیانی مستوفی الممالک بوده است

محله محمودیه : در این محل باغی وجود داشته که متعلق به حاج میرزا آقاسی رئیس الوزراء محمدشاه قاجار «به سال های 1261 تا 1264 هجری قمری به مدت 13 سال» بوده است.

محله داودیه : میرزاآقاخان نوری ملقب به اعتمادالدوله پسر میرزااسدالله خان نوری همان شخصی که با کمک انگلیس توطئه علیه امیرکبیر را موجد، و پس از به قتل رسانیدن میرزاتقی خان جای او را به ناحق گرفت، داودیه را بنا نهاد.

محله امیریه : کامران میرزا پسر سوم ناصرالدین شاه، شخصیتی بود که از همان اوان کودکی صاحب مقام و منصب شده بود، ابتدا به نایب السلطنه لقب داده شد، و بعد حکومت طهران به او واگذار و سرانجام به مقام وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا رسید، که به همین جهت لقب «امیرکبیر» هم بر القابش افزوده گشت، در همین زمان بود که در سمت غربی طهران باغ و عمارتی بنا نمود، که به نام امیریه مسمّی گردید.

http://www.qudsonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=90459

آقای نیسی.
۱. شوخی نکنید. ناصرالدین شاه زیر زمین نشین که خود اتاق خلوتی نداشت و کسی به احوالات او اعننا نمی کرد و زنان اش لباس کهنه و بی زیور می پوشیدند از کجا اقدسیه ساخته است؟

۲. یوسف آباد چنان که از نام ان پیداستُ، هنوز هم اعیان نشین یهودیان تهران است و لااقل ۶ کنیسه رو به راه دارد.

۳. باید تاکنون دریافت کرده باشید که قاجار یک سلسله نیست و هنگامی که امیرکبیر و ناصرالدین شاه نداریم از کجا محمد شاه و حاج میرزا اقاسی را پیدا کرده اید.

۳. ایضا به همان شرح چه گونه برای امیرکبیر مفقود الاثر جانشین همه کاره تدارک دیده اید؟ و اگر رضا شاه شهره به دشمنی با قاجار دست به نام و ترکیب یادگارهای نوساخته برای قجرها نمی زند، از باب رواج نگهداشتن کارخانه قاجار سازی است.

[ بدون نام ] دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 06:31 ب.ظ

سلام جمله « اگر رضا شاه دشمن قاجار دست به نام و ترکیب یادگارهای نوساخته برای قجرها نمی زند، از باب رواج کارخانه قاجار سازی است. » یعنی چی؟ میشه بیشتر توضیح بدید

یعنی اگر ر ضا شاه به اسم گذاری های پیشین با نام شخصیت های قاجاری دست نمی زند و تعویض نمی کند....

[ بدون نام ] دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 08:31 ب.ظ

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1768750

در جستجوی گور چنگیزخان دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 11:45 ب.ظ

http://1pezeshk.com/archives/2012/12/the-hunt-for-genghis-khans-tomb.html

ابتدا باید شخص چنگیز را پیدا کرد که سراپا قصه کثیف دل آشوب کنی است.

محمد نیسی سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 01:22 ق.ظ

سلام‌علیکم

استاد عزیز مطمئناً مطالب ارائه شده در لینک سایت نیمه رسنی قدس آنلاین باعث تفرج خاطر و مضحکه نمودن مدعیان سلسه قلابی قاجاریه است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برادر گرامی جناب آقای خلیل

بابت پیگیری‌ها و زخمات‌تان تشکر می‌کنم و حتماً در اولین فرصت نسخه‌ای از فیلم را از استاد دریافت خواهم کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برنارد هنری لوی معروف : امروز بزرگ‌ترین غم من این است که نتوانسته‌ام همانطور که در بن غازی نقش داشتم در شهرهای سوریه مانند حمِص، دَرعا به وظیفه خود عمل کنم. برای من بن غازیِ امروز حمص است.

در سوریه هم باید مداخله نظامی کرد

برنارد هنری لوِی، فیلسوف و کنشگر سیاسی، یکی از چهره‌های شناخته شده در میان روشنفکران متعهد فرانسوی ست. او در دوران جنگ بوسنی از تاخیر در تصمیم گیری سران اروپا بشدت انتقاد و از مداخله نظامی ناتو دفاع کرد. لِوی در جریان تحولات لیبی نیز نقش پر رنگی بازی کرد و اخیرا نیز فیلم مستندی از آن روز‌ها ساخته است.

http://persian.euronews.com/2012/06/01/bernard-henri-levy-the-benghazi-of-today-is-homs/
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ختنه، یهودیان و مسلمانان اروپا را متحد کرد

گروه‌های مسلمان و یهودی در بیانیه‌ای مشترک ختنه را بخشی از تکالیف مذهبی خود دانسته‌اند و خواستار حفظ حق خود برای انجام آن شده‌‌اند.

گروه‌های مسلمان و یهودی اروپا دست به دست هم داده‌‌اند تا از حق ختنه پسران خردسال دفاع کنند. دادگاهی در آلمان گفته است که ختنه به بدن کودک آسیب می‌زند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2012/07/120712_l45_muslim_jewish_german_circumcision.shtml

abbas سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 07:32 ق.ظ

http://jaydari.blogfa.com/9005.aspx

کوچک ترین دلیل برای رد این خیال بافی ها توجه به خط روی ان سنگ قبر است که در زمان مورد ادعا هنوز ساخته نبود.

مهران سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 09:26 ق.ظ


سلام بر استاد و دوستان

ظاهرا تب یافتن رد پای ناصری و اثبات فرنگ رفتنشان بالا گرفته است.
آنوسیان تصویر ناصری را در برج ایفل شکار میکنند:!

بازتاب با انتشار این تصویر نوشت: - طبقه دوم برج ایفل - این عکس ناصرالدین شاه در سال ۱۸۸۹ در همین محل گرفته شده بود . عکس وی در میان پادشاهان و خانواده های اشرافی که در اول قرن بیستم از برج ایفل بازدید کرده بودند، به نمایش گذارده شده بود.

البته هیچ نشانی از برج ایفل در عکس دیده نمیشود!

http://www.aftabnews.ir/vglcosqs02bq4i,..l22a8a5i.html

رد سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ و به مشهد و به عتبات اواری است که سطری از تاریخ عصر قاجار و بخش هایی از تاریخ معاصر زنده از زیر آن خارچ نخواهد شد. علامت این دروغ همین عکس های بی ربطی است که در آن لینک دیده می شود. واقعا که نیاز به دل سوزی دارند. چرت بی چاره ها را پاره کرده ام..

abbas سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 09:52 ق.ظ

http://www.iichs.org/index.asp?id=495&doc_cat=7

اقای عباس. ممنون ولی ابتدا باید شخص ناصرالدین شاه را پیدا کرد.

khalil سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 09:56 ق.ظ

سلام استاد

آیا مستند سید جعفر پیشه وری به دستتان رسید؟؟

آقای khali. بسیار ممنونم. سی دی رسید و ان شاء الله فردا باز خواهم کرد.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 01:50 ب.ظ

امام زاده ی آسفالت شده
http://www.aftabnews.ir/vdccpoqs42bqmp8.ala2.html

محمد نیسی سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 05:16 ب.ظ

سلام‌علیکم

گفتگوی زنده امشب شبکه وصال با استاد پورپیرار در باره مبحث کوهسان قلم

ساکت سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 06:49 ب.ظ

سلام استاد خدا قوت

این پاسپورت را متعلق به زمان قاجار دانسته اند:

http://smsfal.ir/wp-content/uploads/2012/11/125471_980.jpg

جعلیست؟

[ بدون نام ] سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 08:48 ب.ظ

کشف کاسه های سر بدون تن در آرامگاه عیلامی
http://baztab.net/fa/news/19973/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C

محمد نیسی سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 09:42 ب.ظ

سلام‌علیکم استاد عزیز

برنامه امشب از نظر کیفیت تصویر و صدا و همچنین محتوا بسیار عالی و فوق‌العاده بود ولی به نظرم توضیخات بیشتری درباره تصاویر ارائه شده نیاز است.

همچنین در ذهن بیننده با رد کامل امکان نوشتن کتاب، مبنای کسب علم و به تبع آن پیشرفت و توسعه نیز منتفی می‌شود که توضیح درباره نحوه و مدل زندگی بشر تا قبل آنچه دوره پیشرفت‌های علمی خوانده می‌شود، ضروری خواهد بود که قطعاً با مدل مصرفی کنونی تفاوت ریشه‌ای داشته است.

آنچه که از تاریخ جعلی کنونی در ذهن‌ها شکل گرفته این است که در همه دوره‌ها عده‌ای متخصص و دانشمند در حوزه‌های مختلف بودند که امور حیات بشری را به پیش بردند مانند آنچه که امروز در حال وقوع است و بشریت فقط نقش مصرف کننده را دارد.

شهاب غدیری سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 09:50 ب.ظ

یهودیان پوست نوشته های "بحر المیت" را آنلاین کردند:

(با فیلتر شکن باز شود)

dss.collections.imj.org.il/

دارا سه‌شنبه 28 آذر 1391 ساعت 11:29 ب.ظ

باسلام
http://www.baztab.net/fa/news/19973/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C

باز نشد.

محمد نیسی چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 12:35 ق.ظ

Mozilla rallies for opposition against secret Internet treaty

موزیلا نا امن‌ترین نرم‌افزار جستوگر اینترنت

http://rt.com/usa/news/mozilla-internet-web-itu-842/

منصور چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 02:06 ق.ظ

دوستان اگر ممکن است مصاحبه استاد با شبکه وصال در مورد مبحث قلم را در اینترنت آپلود کرده و لینک کنید.
با تشکر

محمد اوجال چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 02:35 ق.ظ

با سلام

جناب پورپیرار، ضمن پوزش از بی ارتباط بودن سوالم به موضوع یادداشت اخیر، نظرتان در خصوص این موضوع که اسامی اغلب مقامات اصلی یا فرعی موسیقی عربی، به اصطلاح "فارسی" اند (مانند: راست، سگاه، نهاوند، چهارگاه، دوگاه) چیست و این مسئله چگونه قابل توجیه است؟

ممنونم

آقای اوجال. استاد غفوری نازنین برای پاسخ دادن به این سئوال صلاحیت و تخصص بیش تری دارند.

abbas چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 06:31 ق.ظ

خوراکدرباره ماتماس با ماجستجو به روز شده در سه‌شنبه، 28 آذر 1391 ساعت 23:51 صفحه نخستسیاستفرهنگاقتصادبین المللجامعهورزشچندرسانه ایپیوندها
کد مطلب: 19973 تاریخ انتشار: 28 آذر 1391 ساعت 16:58 نسخه چاپی ارسال به دوستان بزرگ نمایی کوچک نمایی

کشف کاسه های سر بدون تن در آرامگاه عیلامی
کشف 50 اسکلت انسانی، 16 گل نبشته و حدود 60 پیکرک کوچک و بزرگ گل پخته از جمله دیگر یافته‌های این کاوش بوده است. قدمت آثار کشف شده در این تپه به اواخر دوره عیلام قدیم (حدود 1900 تا 1700 پیش از میلاد) می‌رسد.
کشف 10 کاسه سر بدون تن در آرامگاه کوچک عیلامی یکی از دستاوردهای مهم کاوش‌های بالنجان است. نحوه تدفین این کاسه‌های سر یکی از عجیب‌ترین نحوه‌های تدفین تاریخ ایران به شمار می‌رود. در این تدفین یک کاسه سر در کنار یک ظرف سفالین به خاک سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی؛ کامیار عبدی، باستان‌شناس امروز در یازدهمین همایش باستان شناسی ایران در گزارش "تمرکزگرایی و تفرق‌گرایی در حکومت عیلام در دشت شوشان" از آخرین دستاوردهای کاوش بالنجان خبر داد.

عبدی در این گزارش، خبر از کشف آثار معماری مهمی نظیر 3 آرامگاه با شیوه‌های مختلف تدفین داد که یکی از آرامگاه‌ها به صورت سالم و دست نخورده باقی مانده‌است. در این آرامگاه کوچک عیلامی 10 کاسه سر بدون تن به دست آمده که نحوه تدفین آن‌ها به صورت یک کاسه سر بدون تن و یک ظرف سفالین کنار آن بوده‌است.

کشف 50 اسکلت انسانی، 16 گل نبشته و حدود 60 پیکرک کوچک و بزرگ گل پخته از جمله دیگر یافته‌های این کاوش بوده است. قدمت آثار کشف شده در این تپه به اواخر دوره عیلام قدیم (حدود 1900 تا 1700 پیش از میلاد) می‌رسد.

این کاوش‌ها که آموزشی، پژوهشی و پایستاری (حفاظتی) بوده در تیرماه سال 89 به پشتیبانی مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در بالنجان انجام شده‌است.


آرامگاه خالی با پاکت چیپس و ظرف پلاستیکی نوشابه
کامیار عبدی، در این گزارش همچنین اشاره به وضعیت نامناسب بالنجان پیش از کاوش کرده و گفت: «زمانی که برای نخستین بار در سال 83 از بالنجان بازدید شد، با صحنه وحشتناکی رو به رو شدیم. این تپه پیش از انقلاب برای کشاورزی تسطیح شده بود و عشایر روی این تپه‌ها چادر زده و به گفته برخی از افراد حاضر در آنجا، بسیاری از این عشایر اقدام به حفاری غیرمجاز در این محوطه کرده بودند.»

به گفته او، هرچند کاوش‌های بالنجان در سال 89 آغاز شد اما این زمانی بود که دیگر عشایر از آنجا کوچ کرده بودند. کشف یک آرامگاه خالی اما سندی بود بر انجام حفاری‌های غیرمجاز در این منطقه».

او همچنین گفت که این آرامگاه‌های کشف شده دارای معماری نسبتا سالمی بود اما داخل این آرامگاه از سوی حفاران غیرمجاز خالی شده و متاسفانه تنها یک پاکت چیپس و ظرف پلاستیکی نوشابه از آن به دست‍آمد.

عبدی همچنان گفت که اشیاء یافت شده در این کاوش اکنون وضعیت مشخصی ندارند و در دانشگاه دزفول نگهداری می‌شوند.

به گفته او، مسئولان دانشگاه آزاد دزفول قول داده بودند که نه تنها این اشیاء در موزه‌ای (در ساختمانی جدید) به بهترین شکل حفاظت شود، بلکه هزینه مرمت اشیاء نیز پرداخته شود. از سوی دیگر سازمان میراث فرهنگی طبق روال هر کاوش خواستار تحویل گرفتن این اشیاء بود.

عبدی گفت: «از آنجاییکه فرصت یک ساله‌‌ای به باستان شناسان برای مطالعه روی اشیاء داده می‌شود، ما از این فرصت استفاده کردیم تا موزه از سوی دانشگاه راه اندازی شود. متاسفانه نزدیک دو سال از این ماجرا می‌گذرد ولی هنوز موزه‌‌ای برای نگهداری از این اشیاء آماده نشده و مسئولان دانشگاه به وعده خود برای پرداخت هزینه مرمت اشیاء که اکنون در هفت تپه است، عمل نکرده‌اند.»

آنچه در دوره تمرکزگرایی و تفرق گرایی عیلامی گذشت
عبدی که پیشتر مقاله‌ای درباره "تمرکزگرایی و تفرق‌گرایی در حکومت عیلام در دشت شوشان" نوشته بود، با این سوال که آیا بالنجان می‌توانسته مربوط به یکی از واحدهای سیاسی کوچک دوره انتقالی عیلام قدیم به میانه باشد، بالنجان را کاوش کرده است.

او با بررسی تغییر در الگوی استقراری و بسامد و ماهیت منابع مکتوب چنین مطرح کرد که در حد فاصل دوره عیلام قدیم تا دوره عیلام میانه (حدود 1700 تا 1500 قبل از میلاد) حکومت عیلام در دشت شوشان تمرکزگرایی خود را از دست داده و به واحدهای سیاسی کوچک با قلمرو و حوزه نفوذ محدود تقسیم شده‌است. بر اساس شکل و اندازه محوطه و سفال سطحی چنین به نظر رسید که بالنجان احتمالا می‌توانسته مربوط به یکی از واحدهای سیاسی کوچک باشد.

با این وجود به دلیل از بین رفتن بسیاری از لایه‌های باستان‌شناسی محوطه بسیاری از این سوالات بدون پاسخ مانده است.

عبدی دراین باره می‌گوید: «خوبی باستان شناسی در این است که اگر پاسخ پرسش‌های اولیه حین کاوش داده نشود، هنوز فرصت برای پاسخ به سوالات و ابهامات مربوط به آن محوطه وجود دارد.»


چالش بر سر عیلامیان
در انتهای ارایه گزارش "جعفر مهرکیان"، باستان شناس ایذه با اشاره به صحبت‌های عبدی در مورد کم رنگ بودن مطالعات دوره عیلامی در ایران و تمرکز توجه‌ها به نام کوروش و دوره بعد از این پادشاه، رو به دانشجویان حاضر گفت: «در ایران تا کنون مطالعات بسیاری در این حوزه از سوی بسیاری از باستان‌شناسان همچون دکتر خلیلیان و کابلی و ... انجام شده است. و این نحوه صحبت درباره دوره عیلامی اشتباه است.»

هرچند که به دلیل وقت مسئولان نشست شاهرخ رزم جو و علی موسوی نتوانستند فرصتی به عبدی برای پاسخ به این اعتراض مهرکیان بدهد.

عبدی در گفت و گو با chn گفت که مطرح شدن بحث های کنونی در توجه به کوروش و دوره بعد از او، به معنی کمرنگ کردن کارهایی که پیش از این شده نیست. در پژوهشکده باستان شناسی این معمول است که باستان شناسان برای کاوش های مختلفی مربوط به دوره های مختلف تاریخی اعزام می‌شوند ولی این دلیل نمی‌شود که آن‌ها متخصص آن حوزه شوند

عیلام فقط یک نام توراتی است که در دوران اخیر برای سند سازی جهت استحکام و صحت آن صاحب اقلیم شده است.

abbas چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 06:34 ق.ظ

استاد سلام۰ ای میل آقای دارا را برایتان فرستادم ممنون

آقای دارا؟

abbas چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 08:42 ق.ظ

http://www.thespiritofislam.com/books/6-islam-muhmmad-quran/64-the-history-of-the-quran.html

باز نشد.

abbas چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 10:13 ق.ظ

http://greenilam1.blogspot.ca/2011/11/blog-post_2511.html

این یکی هم باز نشد.

محمد نیسی چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 01:44 ب.ظ

اخباری عجیب و غریب از خبرگزاری سازمان میراث بی‌فرهنگی!


آخرین دستاورد فصل کاوش پارسه
پلان کلی تخت جمشید به دست آمد

او همچنین از تنوع سفال‌هایی که در این محوطه تاریخی به دست آمده خبر داد و گفت که این سفال‌ها در طیف گسترده‌ای به دست آمده‌اند و می‌توانند در دریافت توالی تاریخی در تخت‌جمشید کمک کنند.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=102482&Serv=3&SGr=22

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی در بالنجان

کشف 10 کاسه سر بدون تن در آرامگاه عیلامی

کشف 10 کاسه سر بدون تن در آرامگاه کوچک عیلامی یکی از دستاوردهای مهم کاوش‌های بالنجان است. نحوه تدفین این کاسه‌های سر یکی از عجیب‌ترین نحوه‌های تدفین تاریخ ایران به شمار می‌رود. در این تدفین یک کاسه سر در کنار یک ظرف سفالین به خاک سپرده شده است.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=102456&Serv=3&SGr=22

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


کشف اولین شواهد تهیه پنیر در 7 هزار و پانصد سال پیش

کشف بقایای مولکولی از پنیرساخته شده در 7500 سال پیش درلهستان، محققان را به کشف بی سابقه ای در گزارش های باستان شناسی هدایت کرده است.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=102447&Serv=3&SGr=22

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


باستان‌شناسی کوهستان مغفول مانده، ترکام یک گام به‌جلو

تپه ترکام در جنوب ساری یکی از محوطه‌های باستانی است که از قدمت 5 هزار ساله برخوردار است. این محوطه باستانی که توسط تیغ بلدوزرهای شرکت گاز استان مازندران کشف شده، هم‌اکنون در دست مطالعه و بررسی است. باستان‌شناسان معقتدند سایت ترکام شباهت بسیاری با فرهنگ حصار دامغان دارد.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=102470&Serv=3&SGr=22

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مسجد جامع

در مورد زمان بنای این مسجد روایت های گوناگونی وجود دارد، گروهی آن را متعلق به دوران مامون عباسی می دانند و برخی دیگر از کارشناسان ساخت آن را به دوره سلجوقی نسبت می دهند.


دامغان، میراث هفت هزار ساله تاریخ ایران

دامغان، یکی از شهرستان‎های استان سمنان، در 340 کیلومتری تهران واقع شده و روزگاری پایتخت امپراطوری اشکانی با نام صددروازه بوده‌است. در متون یونانی از این شهر با نام ''هکاتوم پولیس'' یاد می‌شود. این شهرستان با موقعیت ممتاز جغرافیایی از شمال به رشته کوه البرز تکیه و در جنوب ایوانی رو به گستردگی کویر دارد. دامغان با تاریخی 7 هزار ساله و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی توانی بالقوه برای انتخاب بعنوان یکی از مقاصد گردشگری را داراست.

http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=101651&Serv=2&SGr=24

فرید چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 03:38 ب.ظ

وفات رییس جمهوری عراق
http://rajanews.com/detail.asp?id=145738

عکس کمیاب ناصرالدین شاه
http://rajanews.com/detail.asp?id=139890

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 09:11 ب.ظ

پلان کلی تخت جمشید به دست آمد
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=102482&Serv=3&SGr=22

گردونه خورشید؛ از دل تاریخ ایران باستان تا نماد آلمان نازی
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=101962&Serv=3&SGr=22

در پر حرفی های تکراری و هزار بار گفته شده این اقا خبری از پلان کلی تخت جمشید نبود!.

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 09:16 ب.ظ

کارنامه تحصیلی همایونی هم رسید

http://www.beytoote.com/fun/visual/karnameh-education-naseredinshah.html

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 آذر 1391 ساعت 09:33 ب.ظ

آقای نیسی

در خبری که راجع به موزیلا آوردید صحبتی از ناامن بودن موزیلا نبود، بلکه سخن از پیوستن موزیلا به جمع مخالفان پیمان امنیت اینترنتی جدیدی است که به تازگی در دبی و پشت درهای بسته انجام شده و هدف آن اعمال کنترل بیشتر بر اینترنت از سوی دولتهاست.

منصور پنج‌شنبه 30 آذر 1391 ساعت 05:26 ق.ظ

اسلام برده دلار

http://www.rajanews.com/Detail.asp?id=145761

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 30 آذر 1391 ساعت 08:48 ق.ظ

لینک‌های دانلود فایل صوتی مصاحبه‌ی استاد با شبکه‌ی وصال فارسی
تاریخ 26 آذر 1391 (16 دسامبر 2012)

http://s2.picofile.com/file/7590538274/pic1.jpg
http://s3.picofile.com/file/7590414080/Naria_18_Dec_2012_part01.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7590426769/Naria_18_Dec_2012_part02.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7590437953/Naria_18_Dec_2012_part03.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7590448602/Naria_18_Dec_2012_part04.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7590457090/Naria_18_Dec_2012_part05.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7590469137/Naria_18_Dec_2012_part06.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7590476555/Naria_18_Dec_2012_part07.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7590483545/Naria_18_Dec_2012_part08.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7590490107/Naria_18_Dec_2012_part09.rar.html

رمز:
http://purpirar.blogsky.com/

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 30 آذر 1391 ساعت 08:50 ق.ظ

لینک‌های دانلود فایل صوتی مصاحبه‌ی استاد با شبکه‌ی وصال فارسی
تاریخ 28 آذر 1391 (18 دسامبر 2012)

http://s3.picofile.com/file/7589863117/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part01.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7589870963/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part02.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7589877953/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part03.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7589887204/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part04.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7589894622/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part05.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7589902896/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part06.rar.html
http://s2.picofile.com/file/7589911070/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part07.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7589917418/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part08.rar.html
http://s3.picofile.com/file/7589918274/Naria_18_Dec_2012_Wesal_part09.rar.html

تصاویر:
http://s2.picofile.com/file/7590337204/pics.rar.html

رمز:
http://groups.yahoo.com/group/naariaa

زحمت بسیار کشیده اید و رحمت الهی بر شما جاری باد.

khalil پنج‌شنبه 30 آذر 1391 ساعت 11:12 ق.ظ

سلام بر استاد عزیز و بنیان اندیشان

دیشب در کانال من و تو پلاس خبری از پیدا کردن خانه سعدی پخش می شد و بعد از آن سراغ فیلم ناصرالدین شاه و بعد فیلم امیر کبیر حاتمی رفتند تا در استناد دست خالی نمانند.جبهه همه این کانالها مشخص است که بدجوری هم در حال لنگیدن هستند.

تمام تلاش این گونه نوع مورچه ها برای خالی کردن اب از لانه های شان در این اغاز زمستان است.

محمد نیسی جمعه 1 دی 1391 ساعت 03:16 ق.ظ

سلام‌علیکم

باز هم دسته گلی جدید از خبرگزاری ایسنا ! می‌خواهند کم نیاورند و در همه مزخرفات و جعلیات یهود شریک باشند

ناصر پازوکی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: افرادی مانند قوم مایا، با چنین افکار و اعتقاداتی در ایران باستان هم می‌زیستند.

او گفت: اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری، تفکری در میان مسلمانان به‌وجود آمد و مردم فکر می‌کردند آخر زمان است. به همین دلیل، بسیاری از انسان‌ها به کوه‌ها و غارها پناه بردند و فرقه‌ای ایجاد شد که به اصطلاح «اشکفتیه» یعنی شکاف غار و کوه نامیده می‌شد.

http://isna.ir/fa/news/91093018074/%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7

منصور جمعه 1 دی 1391 ساعت 04:22 ق.ظ

دوست عزیز فایل ها اکسترکت نمیشه

محمد نیسی جمعه 1 دی 1391 ساعت 04:55 ق.ظ

http://www.aljawadain.org/galleries/details.php?image_id=226

abbas جمعه 1 دی 1391 ساعت 10:23 ق.ظ

http://chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=97880&Serv=0&SGr=0

[ بدون نام ] جمعه 1 دی 1391 ساعت 12:53 ب.ظ

جناب منصور دوباره امتحان کنید و این بار درست عمل کنید. تمام فایل ها را دانلود کنید و رمز را درست وارد کنید. فایل ها مشکلی ندارند.

منصور جمعه 1 دی 1391 ساعت 03:55 ب.ظ

لینک عباس
ناصرالدین شاهی که زنانش در زیر زمین ازتنگی جا گله داشتند حالا 30 هزار متر زمین به معین التجار فروخته.

دارا جمعه 1 دی 1391 ساعت 11:02 ب.ظ

باسلام و احترام
جناب پورپیرار، سعی و تلاش زیادی نیاز است تا بتوان عقل و شعور مردم را از دست این شارلاتانهای باستان شناس و تاریخنگاران جهود نجات داد. برکات الله در زندگیتان جاری باد. لینک زیر با ف ی ل ت ر شکن باز شود.
http://database-aryana-encyclopaedia.blogspot.com/2011/08/blog-post_27.html

اقای ذارا. یک فیلتر شکن ذغالی دارم که باز نکرد. بیان حق اگر به توصیه قرآن شریف با حوصله و صبر توام شود برتری خواهد یافت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد