حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

هوا خوری، 15


هوا خوری، 15



قصد ارائه فهرست جعلیاتی را ندارم که از روی پیکره های سفالی مکشوفه در مارلیک ساخته اند، اما در همین ابتدا یادآور می شوم که این مکشوفات از قبیل گاو، گوزن، دیگر انواع جانوران، پیکره های زنانه و مردانه و ظروف، همان است که بعضا از سایت های اصلی سرقت شده و حالا در موزه ها چیده شده اند. برخی مایملک موزه متروپل نیویورک، بر اساس آزمایشات فنی، اصلی و باستانی اند، اما تعداد فراوانی از "عتیقه" های مشابه موجود در بازار، جعلی و جدید ساخته اند. اگر بخواهیم فهرستی از این اقلام فراهم آوریم آنگاه با مدخل های فراوانی مواجه خواهیم بود و علاوه بر این، بدون انجام آزمایشات TL روی نمونه ها، نتایج در سطح یک اظهار نظر شخصی باقی می ماند و وجهه  عمومی نمی یابد.

هال، در آکسفورد، اشیایی سفالی منتسب به املش را با TL60 آزمود که در نتیجه همگی جعلیاتی متأخر بودند (به این مطلب بیفزائید: پورادا ص104 و شماره 25؛ موسکارلا ص62 یادداشت 3). شخصا از مجسمه گاوی خبر دارم که همین اواخر از خاک آسیابی سفال های باستانی ساختند تا باعث گمراهی آزمایشات TL شود (در این باب به گیرشمن ص28 و قوامی ص228، شماره های 173تا 179 نیز نگاه کنید). به هر حال، کافیست بدانیم که اغلب آنچه در سیاهه اموال عتیقه چی ها، حراجی ها، کلکسیون ها و موزه ها تحت عنوان سرامیک املشی و مارلیکی درج شده به واقع جعلی اند (نگاه کنید به یادداشت 2 در آخر همین فصل). سال ها پیش به برخی پیکره های مردانه با آلت ختنه شده برخوردم که فروشنده، آنها را سندی بر زندگی قوم یهود در سواحل دریای مازندران معرفی می کرد! برای بررسی چنین اقلامی، خواننده می تواند به بخش "هنر املش" در نشریه گالری اسراییل نگاه کند. اما در حقیقت، چنین پیکره هایی یا کاملا جدید است و یا حداقل، آلت تناسلی را بر تنه ای باستانی چسبانده اند. همچنین است مجموعه بی ارزش "پیکره های سفالین باستان" در توکیو (1980 - کلکسیون تانی مورا) که در آن، جعلیات فراوانی به اسم آثار باستانی از نقاط مختلفی از جمله ایران گردآوری شده است. در آن میان اگر معدود آثاری نیز اصلی باشند بازهم به سبب هویت مخدوش، فاقد ارزش علمی و تحقیقی اند.

مباحث مطروح در باب قدمت گوزن ها و دیگر جانوران مفرغی که از قدیم به املش و مارلیک منتسب شده اند نیز از همین جنس است؛ تقریبا تمامی این ها جعلیاتی امروزی اند و به مانند سفال ها، ارائه فهرستی از موارد مشکوک نتیجه ای جز کسالت خواننده نخواهد داشت. چنین اشیایی را می توان در تمامی مغازه ها، حراجی ها و کلکسیون ها جست و جو کرد اما هیچ یک از آن ها حتی ذره ای به دانش ما در مورد ایران باستان نمی افزاید.


اقلامی از این دست کماکان در بازار داد و ستد می شود و گاهی پیشینه ای محکم مبنی بر تعلق آن به یک خانواده سلطنتی را نیز به همراه دارد. لوو ( ص 37 به بعد) شواهد ظروف به دست آمده از حفاری های مارلیک و کلورز و کلاردشت و حسنلو را بررسی کرد و دریافت که از مجموعه ظروف فلزی که به عنوان آثار مارلیک و یا شمال غرب ایران معرفی شده، تنها ده درصد محصول حفاری بوده و مابقی (نود درصد) از انبار و مغازه عتیقه فروش ها بیرون آمده اند. طبق تخمین او حد اقل نیمی از این نود درصد، محصولاتی جعلی و ساخت امروزند؛ نیم دیگر نیز هویتی مشکوک دارند. تحقیقات اینجانب نیز نتایج او که بعضا درمتون حاضر آورده شده را تأیید می کند. اشارات محدود به مطالب مدون لوو از آن روست که آن نتایج، پس از پایان تدوین این کتاب به دستم رسید. به هر حال، ما فقط این ده درصد را برای مطالعه در دست داریم. آن چه از این مقدار از مارلیک به جا مانده نیز وجود خود را مدیون شجاعت و تدبیر عزت الله نگهبان است.

تمامی ظروف شبه مارلیکی یا تازه ساخت از آن قبیل که در این جا فهرست شده، از لحاظ اجرا، فرم، شمایل نگاری، لایه شناسی و دیگر جزئیات مورد مشاهده قرار گرفته و اشکالات عمده ای در چشم ها، پاها، بال ها و حتی طرح اصلی آن  ها دیده شده است. به دیگر سخن، در قیاس با اشیاء حفاری شده، در این جا انحرافات سبکی واضحی در ویژگی های اصلی و تعین کننده این اشیا به چشم می خورد که بنابراین، چنین اقلامی را مشکوک دانسته و از اشیاء اصلی جدا می دانیم. من معتقدم خصلت جعلی بسیاری از آن چه در فهرست حاضر آمده در اولین نگاه روشن می شود.


جام هایی که ذیلا طی شماره های 14تا 19 معرفی می شود نخستین بار در موزه رات ژنو به نمایش درآمده و در Tresors به چاپ رسیده اند (نمونه 58 نیز از همین طبقه است). آنچه در این نشریه آمده، امتداد مطالبی است که پیش تر در
Sept Mille و Kunstschatze درج می شد و مایملک عتیقه چی ها و مجموعه داران را به عنوان اشیایی باستانی معرفی می کرد. هریک از این آلبوم ها، طرحی از روابط کاری عتیقه فروش و محقق که در قالب نمایشگاه جعلیات موزه ها تجلی می یابد را ترسیم می کند: جعلیاتی منتسب به سایت های باستان شناسی و فرهنگهای ایران باستان. "تب مارلیک" در خلال سال های بین انتشار آلبوم های پاریس و زوریخ (که شامل فهرست اشیاء منتسب به املش بود) تا آلبوم ژنو بین مجموعه داران شیوع یافت. جاعلان و عتیقه فروش ها نیز برای خدمت رسانی به این خیل علاقه مندان دست به کار شدند و عتیقه هایی که "می گویند مارلیکی است" را به آنها معرفی کردند. محققین بزرگواری نیز قدم پیش گذاردند، اشیائی که به تازگی رونمایی شده بودند در ژنو به نمایش درآمدند و در Tresors به چاپ رسیدند.

واقعیت آن است که گروه بزرگی از اشیاء جعلی و اصلی که در نمایشگاه ها و موزه ها به نمایش درآمده و در آلبوم های مربوطه به چاپ رسیدند در تملک عتیقه فروش ها بوده و پوششی از عناوین فریبنده کلکسیون شخصی و مایملک شخصی (به زبان های فرانسه و آلمانی) بر آنها پرداخته اند. جمع محققین و مقامات موزه ها خود می دانند که این اشیاء تنها به قصد فروش و جلب مشتری ارائه شده اند. بدین ترتیب، موزه به بازاری بدل می شود که این اشیاء را در لفافه یک نمایشگاه "علمی" از صنایع باستانی به نمایش می گذارد. یکی از متمم های این چنین نمایشگاهی در موزه رات، اسنادی بود که از نحوه کشف آن ها ارائه شد (ولی هیچ ذکری از نحوه انتقال آن ها به اروپا در میان نبود). پوسترهای بزرگ آویخته بر دیوار، حامل تصاویری از چهره شاد غارتگرانی بود که با لبخند، سایت های باستانی را ویران کرده بودند. هدف از این نمایش شوق انگیز آن بود تا بیننده با کشاورزان ساده دلی آشنا شود که طبق گفته عتیقه فروش و موزه دار هنگام شخم زمین و یا ساخت خانه موفق به کشف آثار باستانی شده بودند (unbekannt صص 13و45 اثر فوندورت).

این موزه ها نه فقط بازار، بل که تشت بزرگی اند که در آن، هم غبار ظهور را از پیکر جعلیات تازه ساخت می شویند و هم  آثار غارت و قاچاق را از تن عتیقه های مسروقه می زدایند.


آثار واقعی هخامنشی از مناطق مختلفی در خاور نزدیک باستانی می آیند و من به فراخور موضوع، در باب جعلیات آنها بحث می کنم. طیف وسیعی از مواد اولیه مثل سنگ، شیشه آتشفشانی، لاجورد، عاج، مفرغ، نقره و طلا برای خلق این محصولات جدید مورد استفاده قرار گرفته و مجسمه های انسانی و جانوری به سبک هخامنشی ساخته شده اند. نخستین نمونه ها، کپی های جدیدی از نقش برجسته های تخت جمشید اند که به جز نمونه های 1و2، من هیچ اطلاعی از منشأ آن ها ندارم اما مطمئنا عمری طولانی دارند. منان (1887 صص 16 و بعد از آن) به حکاکی های جعلی ضعیفی اشاره می کند که تلاشی جز تقلید خط میخی پارسی باستان نبوده است (در رابطه با مهرهای جعلی منتسب به شاهان ساسانی به تصاویر 1و2 در کتاب منان نگاه کنید). من معتقدم که تعداد سنگ نوشته های تقلبی هخامنشی در چند دهه گذشته افزایش یافته است. این امر شاید به این واسطه باشد که به گمان مجموعه داران علاقه مند، در خلال سقوط حکومت سلطنتی ایران، حفاری های وسیعی در تخت جمشید صورت گرفته و جاعلان نیز از این موضوع به نفع خود سود برده اند.

آنچه نباید مغفول بماند، جعل و تقلب هوشمندانه ای است که هنر هخامنشی را با زیرکی و حیله گری "یونانی قرن ششم قبل از میلاد" معرفی می کند تا یک اصل و نسب حقیقی و قابل باور بسازد (فون بوتمر، A Greek and Roman Treasury MMA، 1984، شماره های 17تا 29 و 62تا 69). این مثل رفتار همان موزه داری است که کوزه یوفرونیوس را یک ظرف هخامنشی نامید که روزگار درازی را در یک کلکسیون قدیمی ارمنی گذرانده است.


الف) من کلکسیون نقش برجسته های پاتر در موزه بروکلین را یک جعل معرفی کردم. لرنر (1980) نیز ثابت کرد که گرچه این عتیقه ها هخامنشی دانسته شده اما در واقع آرایه هایی برای تزئین یک خانه در شیراز بوده که در عهد قاجار به قرن نوزدهم ساخته شده اند و بنابراین، آثاری اصلی اما از ایران معاصر هستند.

ب) در 1947 دو نقش برجسته ی زمخت با پس زمینه ای مبهم، به اسم نقش برجسته ی هخامنشی در قاهره به فروش گذارده شد. یکی حامل تصویری از شاه درحال زخم زدن بر یک شیر استاده بر دوپا و دیگری حامل نقشی از جلوس پادشاه و پیکره ای ایستاده در پشت او بود. به نظر می رسد که این اشیا نیز ساخته هایی ابتدایی از عهد قاجارند. ( در مورد این عهد و کپی های هخامنشی ساخته به آن روزگار به لرنر 1980 و لوشه – اشمایزر 1983 صص 286 به بعد و 32و31  نگاه کنید).
 ج) پوپ (1939 ص 192) و گیرشمن (1976ص28) اشاره کرده اند که نقش برجسته های جعلی هخامنشی را دیده اند. آن ها هیچ مرجعی در این مورد ارائه نکرده اند اما می توان اطمینان داشت که قطعا آثاری بسیار بدساخت و جعل واضح بوده اند (مثلا یک پیکره ماری با دوسر!؟)


1- نیمه فوقانی پیکره مذکر از جنس سنگ لاجورد که یک جانور گربه سان را بغل گرفته، موزه هنر کلیولند، 175/60. این پیکره یک کلاه قبه ای شکل مادی بر سر و چشمانی بی حالت دارد. پنجه های حیوانی که بغل گرفته، پشت و سینه پیکره را لمس کرده است. به اعتقاد گیرشمن، از بینی عقابی و چشم های الماسی چنین بر می آید که این پیکره، یک مرد مادی از گونه سنتی آن است (از همان نوع که به تعداد زیاد وجود دارد و کار اظهار نظر را مشکل می کند) و کلاهی کاسه ای به سر دارد (که گویا فرم منحصر به فردی است، از همان نوعی که مشهور است بسیاری از مادی ها به سر می گذارده اند). این اثر بارها به عنوان یک عتیقه اصلی به چاپ رسیده که فهرست کوتاهی از آن ها در موسکارلا* b1977 شماره 143 و 1979 ص 4 شماره 23 درج است. به ترین کاری که می توان انجام داد آن است که برخی اقوال مقتضی – و البته دقیق – را نقل کرد (شفرد 1961صص 23 و 24) که طی آن می گویند: "هنرمند چندان با تجربه نبوده" و به همین سبب "درج نشان قومی را فراموش کرده". بسیاری از محققین از جمله نویسنده جملات نقل شده در سطور قبل، به حقایق مستتر در این موارد دقت نمی کنند. فقدان نشان قومی در این جا، دقیقا، هرچند بسیار مختصر، درجه غیر باستانی و غیر هخامنشی سبک و ویژگی های این اثر امروزی را آشکار می کند. تصاویر 294 و 295 مندرج در گیرشمن  a1964 به ترتیب، یک کله ی جوان از جنس لاجورد که طی حفاری کشف شده و یک پیکره غیرحفاری شیر به بغل را در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته است که می توان یک همراهی عجیب و غیر عمدی شامل یک اثر قدیمی و یک اثر جدید و یا یک زنده و یک مرده نام داد. (ادامه دارد) 

نظرات 151 + ارسال نظر
علیرضاـ۱ چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 08:32 ق.ظ http://www.onroyseke.blogfa.com

کسی میدونه معنی این جمله چی هست؟

در ساحت کاملا اقتصادی دولت گرایی یونانی ها به معنای ستایش معمول اشراف گرایانه از فضایل ادعایی هنر های نظامی و کشاورزی و نیز بی اعتنایی فراگیر به کار و تجارت و از این رو به پول دراوردن و سود جستن و سود کسب کردن است. به این خاطر سقراط که کار را اشکارا مضر و مبتذل میخواند و تحقیر میکرد از پادشاهان سرزمین پارس نقل میکند که اصیل ترین و ناب ترین هنرها از هر جهت کشاورزی و جنگ است. ارسطو هم مینویسد که نباید به هیچ شهروند خوبی اجازه داد که تجارت یا کارهای مکانیکی حقیر انجام دهد چون اینکار مال فرومایگان است .
(موری روتبارد . ترجمه نیلوفر اورعی روزنامه دنیای اقتصاد ص29 تاریخ15/8/91)

از معجزات زبان شیرین فارسی است.

abbas چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 08:40 ق.ظ

http://whatreallyhappened.com/WRHARTICLES/helms.html

علیرضا_1 چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 08:45 ق.ظ http://www.onroyseke.blogfa.com

استاد عزیز

ایا در اروپا منتقدان و گروههایی هستند که مجددا این قضایا را دنبال کنند .؟چون تاریخ های ارائه شده اکثرا مربوط به چند دهه قبل است . بعد از موسکارلا ایا از کسانی دیگر کتابی به مرحله چاپ رسیده ؟

به صراحت موسکارلا خیر. نقص کار موسکارلا در این است که علل را ذکر نمی کند و مانند دیگر مورخان اروپا با مورد پوریم آشنا نیست.

[ بدون نام ] چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 09:40 ق.ظ

سلام
استاد آیا تمام این مطالب نقل قول و عینا از روی یک کتاب آورده شده ؟

این متن گزیده هایی از کتاب موسکارلا است که از ترجمه آن بر می دارم و هنوز به صورت کتاب نیست.

؟ چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 09:41 ق.ظ

استاد آیا در روزهای اخیر با صدای امریکا مصاحبه داشته اید؟

صدای آمریکا ظاهرا تکه هایی از یک مصاحبه من برداشته که از محتوای آن خبر ندارم.

مسلم چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام بعد از مدتها به وبلاگ اومدم وبدین ترتیب میخام یه خسته نباشید به استاد بگم و بگم دست مریزاد استاد خسته نباشد و سایه عالی مستدام.
از خداوند متعال ارزوی طول عمر و سلامتی برای شما خواستارم.

aydin چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 01:39 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

با سلام
آیا این کتاب را که متن ترجمه شده آن را می آورید در آینده نزدیک به صورت کتاب در می آید ؟

ان شاء الله و به این شرط که مجوز بگیرد.

محمد نیسی چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 05:55 ب.ظ

سلام‌علیکم

گفتگوی زنده استاد پورپیرار با محوریت یادداشت 104 درباره پوریم فردا، 5 شنبه، ساعت 19:30 به وقت تهران از شبکه وصال پخش خواهد شد.



فرکانس‌های شبکه Wesal TV

ماهواره HotBird

11566 27500 h 3/4

ماهواره NileSat

11602 27500 h 3/4

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یادداشت 104

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=401

مهران چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 05:56 ب.ظ

با سلام

مجتبی غفوری عزیز

ارادت حقیر به بت شکنان ارادتی قدیم است.

مخلصیم:
مهران
-----------------------------------------------------------

مجتبی غفوری
سه شنبه 16 آبان 1391 ساعت 09:53 AM
با سلام

جناب مهران در کامنتی اشاره شده بود که بنده میثم هستم بدینوسیله این موضوع را تکذیب میکنم و اعلام میکنم بنده همواره با نام و نام خانوادگی خود پیغام میگذارم.

اصیلتاش چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 09:26 ب.ظ

با عرض سلام خدمت استاد گرامی
استاد آزمایش TL چیست ؟
و همچنین در مورد آزمایشات کربن برای تعیین قدمت آثار تا حد امکان ، اگر ممکن است توضیح بفرمایید .
بی نهایت ممنون

در ادامه یادداشت های در جریان خواهم نوشت.

صالح چهارشنبه 17 آبان 1391 ساعت 10:32 ب.ظ

با سلام

«.... هدف از این نمایش شوق انگیز آن بود تا بیننده با کشاورزان ساده دلی آشنا شود که طبق گفته عتیقه فروش و موزه دار هنگام شخم زمین و یا ساخت خانه موفق به کشف آثار باستانی شده بودند (unbekannt ص 13و45 اثر فوندورت) »

گویا نحوه کشف آثار جیرفت هم دست کمی از داستان فوق ندارد که اینبار یوسف مجیدزاده راوی آن است:
«رود هلیل که از غرب تپه می‏گذشت، بعد از هزاره‏ی سوم جایش عوض شد. رود از وسط قبرستانی می‏گذشت که کسی از آن اطلاعی نداشت، ولی یک‌سال در اثر سیل زیاد، یکی از قبرها شکافته می‏شود و ظرفی از آن بیرون می‏افتد. آن‏طور که برای ما گفته‏اند، یک جوان روستایی این ظرف را در آب می‏بیند، با خود می‏برد و می‏گوید: «گنج پیدا کرده‏ام» منطقه هفت‌هشت سالی می‏شد که با خشک‏سالی روبه‌رو بود و مردم دچار فقر مطلق و گرسنگی شده بودند. در نتیجه‏ می‏ریزند دیگر. حتی شنیدم (در روزنامه‏ها نوشته بودند) که فردی مرده بود و کسی حاضر نبود برود او را به خاک بسپارد. همه ریخته بودند و داشتند اشیای یافته شده را با خود می‏بردند... این را همه در آن‏جا می‏دانند که در عرض آن یک‌سال و اندی با وانت به داخل روستا می‏آمدند و خانه به خانه این اشیا را خریداری می‏کردند و کامیون کامیون آن‏ها را از مرز خارج می‏کردند.»(!!!)

http://irajadibzadeh.org/?p=129


استاد گرامی تا چه اندازه ای آثار کشف شده در جیرفت قدمت تاریخی داشته و جعلی نیستند زیرا اسکار وایت معتقد است که اشیاء به دست آمده در جیرفت جعلی و تقلبی می باشند:

«وقتی مجید‌زاده در سال 1382 کتاب جیرفت ؛ کهن‌ترین تمدن شرق را منتشر ساخت، کارشناسی به نام اسکار وایت موسکارلا نقد تند و تیزی بر کتاب او نوشت و بسیاری از آثار معرفی شده در اثر مجیدزاده را جعلی و تقلبی خواند. او که مدعی بود مجید‌زاده دلیلی بر اصالت آثار ارائه نداده است، آثار را با دلایلی چون به من اطلاع داده‌اند ؛ به ‌نظر من و با دقت می‌توان فهمید جعلی خواند. حتی وقتی مجید‌زاده در سال 1383 طی فصل دوم کاوش و در حضور هالی پیتمن، آثاری از خط، روی تکه‌ای از آجر بدست آورد، عده‌ای او را آشکارا جاعل خواندند و خطوط باستانی را دست نوشته خودش پنداشتند و....»

http://www.hamshahrionline.ir/news-53663.aspx

دشواری درک پراکنده محققانی چون موسکارلا و نظایر او در این است که نتوانسته اند تاثیر قتل عام پوریم و عواقب آن را در مطالعات خود وارد کنند. بنیان اندیشان با نمایش بیگانگی سرکردگان دوران تاریخی پس از پوریم، بدون مکث اعلام می کنند که از پس اقدام پوریم تا اواخر دوران قاجارها هیچ دست مایه ای تولید نشده که موسکارلا یکی را اصل و دیگری را جاعلانه بگوید. چنان که عتیقه های متعلق به اجتماعات انسانی ماقبل پوریم از حسنلو تا جیرفت از هر نوع که باشد، اگر یافته ای رسمی و با نظارت هیئت حفاری شناسا باشد، بی شک از دست مایه های مردم حوزه مورد مطالعه است. این که کسانی نمونه ای از گنجینه مثلا جیرفت را باز افرینی جاعلانه کنند، از نظر متخصص به سادگی قابل تشخیص است.

احترام پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 11:55 ق.ظ

صدای امریکا تکه هایی از گفتار آقای پورپیرار را به مناسبت روز کوروش پخش کرد و بعد یه آقایی که متاسفانه اسمش یادم نیست آن مطلب را به اصطلاح نقد کرد و نمیدونم چطوری مسئله کوروش رو به جنگ جنوب و شمال امریکا و ابراهام لینکن وصل نمود. واقعا نمیدونم آدمای باسواد علاقه ای به نقد و مصاحبه در این موارد ندارند یا هزینه این نقد های در پیتی کمتره؟بهرحال منکه خیلی متاسف شدم که طرفداران کوروش یه شخص باسواد ندارن برای چنین مواردی.البته اضافه کنم که مطالب "تاملی در بنیان تاریخ "چنان گسترده هست که گوش کردن به یه مصاحبه بدون داشتن اطلاعات کافی گمراه کننده و باعث سرگیجه افراد نامطلع خواهد بود حتی مصاحبه آقای پورپیرار با شبکه وصال هم اینطوری بود یعنی ایشان مجبور بودند مطالب چند هزار صفحه ای را در چند دقیقه توضیح بدن و من به عینه شاهد بودم تنها کسانی موضوع رو می فهمند که مدتهاست این مطالب رو میخونن.برای افرادی که با مطالب آقای پورپیرار نا آشنا هستند اون مصاحبه هم گنگ و سنگین بود.اما امیدوارم باعث استارت تفکر پرسشی شنوندگان در باره موضوع و پی گیری ان بشود.

اقا یا خانم احترام. نمی دانم صدای امریکا چه بخشی از گفته های مرا پخش کرده است ولی این را می دانم که برای یادداشت ها و مباحث مطروحه در ادبیات بنیان اندیشی و آن چند هزار برگ نوشته درباره تاریخ و فرهنگ بشری مطلقا و به مسزان سطری پاسخ رد کننده وجود ندارد. آن به اصطلاح باسوادان نیز از آن جا که این حقیقت را درک کرده اند، برای حفظ مقام و پرستیژ خود صلاح را درسکوت دیده اند.

m.i پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 12:39 ب.ظ

با سلام وارزوی سلامتی همراه با طول عمر اگر ممکن است کمی از بیهقی که از نثرش تعریف نموده اید بنویسید تا بیشتر اورا بشناسیم07519

خواننده همیشگی پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 01:22 ب.ظ

با سلام، چند روز پیش تماس تلفنی مختصری با شما داشتم به قصد اینکه برای دیداری با شما عازم تهران شوم. عزم خود را جزم کرده ام تا اواسط هفته آینده به دیدار شما بیایم، اگر مشکلی نیست و مشغولیت زیادی ندارید من عازم شوم؟

فقط پیشاپیش روز و ساعت ورود و حضورتان رااعلام کنید.

علی قدیمی پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 06:10 ب.ظ

دچار بی فهرستی شده ایم اگر ممکن باشد فهرست مطالب ده شماره دیگر را یکبار بنویسید . همیشه از آن فهرست اول که در کتابهایتان موجود بود و از آن زمان چه چیزی قرار بود چا÷ شود را تعریف کرده ام و الان در این مبحث برآمدن مردم دچار سرگشتگی شده ایم لطفا چراغی روشن کنید

خواننده همیشگی پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 06:42 ب.ظ

با تشکر، قبل از آمدن خدمت شما با تماس تلفنی با شما هماهنگ خواهم کرد

حسین پنج‌شنبه 18 آبان 1391 ساعت 09:30 ب.ظ

با سلام.
ضمن عرض خسته نباشید به استاد و دیگر دست اندرکاران پخش زنده برنامه پرسش و پاسخ استاد از شبکه وصال تی وی.

متاسفانه کیفیت صدا پایین بود و بسیاری از مطالب بطور کامل شنیده نمیشد و در پایان نیز بعلت کیفیت پایین صدا ،سوالات بدون پاسخ از طرف استاد پایان یافت.

همانگونه که متوجه شدید یک سوال بدون پاسخ همیشه وجود دارد و اون اینکه چگونه در چنین وسعتی امکان وقوع پوریم تصور شود؟.
چگونه و با چه تجهیزاتی و......می توان اینهمه تمدن را نابود کرد.

خب استاد می فرمایند که ما مسئول پاسخگویی به این سوال نیستیم و تنها وجود پوریم را اثبات می کنیم.اما برای شنونده و خصوصا" کسی که با این مباحث مخالف است ،جواب دادن به این سوال بسیار مهم و با اهمیت است.

مورخ موظف است ادعای خود در موضوع وقوع قتل عام پوریم را اثبات کند، نه نحوه اجرای ان را. هرکسی مایل است دست به کار شود تا شاید بتواند نحوه اجرای این آدم کشی وسیع را هم بیابد.

[ بدون نام ] جمعه 19 آبان 1391 ساعت 01:09 ق.ظ

با سلام

ضمن عرض خسته نباشید به استاد گرامی . فقط می ماند که در صورت خالی از سکنه بودن ایران در درازای 2200 سال چگونه حضور یونانی ها در ایران را شرح دهیم؟

یادداشت های مربوطه و به خصوص کتاب اشکانیان را با دقت لازم دوباره بخوانید.

محمد نیسی جمعه 19 آبان 1391 ساعت 01:17 ق.ظ

سلام‌علیکم

استاد عزیز

گویا صدای آمریکا بخشی از گفته‌های شما درباره جعلی بودن استوانه کوروش را پخش کرد و بعد یک مشت مزدبگیر معروف به روشنفکر و استاد و باستان‌شناس شروع و به فحاشی و بیان همان جعلیات دانشگاه‌های شیکاگو و کمبریج با فحوای هیجان‌انگیز کردند.

این دم تکان دادن و یا پارس کردن صدای سگان نگهبان حافظ داده های یهود در باب ایران باستان است تا ان جا که خرابه تخت جمشد را گوهر معماری جهان گفته اند.

محمد نیسی جمعه 19 آبان 1391 ساعت 02:01 ق.ظ

یکی از مهم‌ترین مشکلات مصر به همت اخوان‌المسلمین حل شد :

لغو «برابری زن و مرد» از قانون اساسی جدید مصر

اعضای مجلس موسسان تدوین قانون اساسی جدید مصر با لغو ماده ۶۸ مربوط به «برابری زن و مرد» از قانون اساسی جدید موافقت کردند.

به گزارش فارس به نقل از المصری الیوم، اعضای مجلس موسسان تدوین قانون اساسی در نشست خود با نمایندگان گروه‌های سیاسی بر سر لغو ماده ۶۸ مربوط به برابری زن و مرد به توافق رسیدند.

اعضای مجلس موسسان همچنین درباره سه ماده مورد اختلاف اعم از ماده ۶۷ مربوط به کودکان و ماده ۷۱ ویژه کار اجباری و آزادی عقیده به توافق اولیه رسیدند.

دکتر «فرید اسماعیل» از رهبران حزب آزادی و عدالت و عضو مجلس موسسان گفت که با لغو ماده مربوط به برابری بین زن و مرد توافق شد و ماده ۷۱ نیز به متن «ممنوعیت هر گونه سوء استفاده و کار اجباری و تجاوز حقوق کودکان و زنان» تغییر یافت.

از سوی دیگر «عمرو موسی» نامزد سابق ریاست جمهوری مصر و عضو مجلس موسسان سندی را که شامل اصلاح و تغییرات درباره ۲۰۰ ماده قانون اساسی است و به امضای بیش از ۳۰ عضو مجلس موسسان رسیده است به دکتر «عمرو دراج» دبیرکل مجلس موسسان ارائه کرد.

پیش از این «حسام الغریانی» رئیس مجلس موسسان تدوین قانون اساسی اعلام کرد که کمیته تدوین، پیشنهادات اعضا را تا روز شنبه بررسی می‌کند و روز یکشنبه نیز برای تصویب موارد توافقی رأی‌گیری صورت خواهد گرفت تا باب بررسی مواردی که اعضا درباره آن اختلاف دیدگاه دارند، باز شود و زمینه برای تدوین نهایی پیش‌نویس قانون اساسی جدید مهیا شود.

صالح جمعه 19 آبان 1391 ساعت 11:29 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید

نمونه هایی از آثار بین النهرین که با کشفیات جیرفت یکی می باشد! :

http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=08020118+&cr=12&cl=1

http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=03030211+&cr=11&cl=1

http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=03030124+&cr=33&cl=1

http://www.lessingimages.com/dispimg.asp?i=08021238+&cr=80&cl=1

http://peggyfirestone.com/creativework/inanna/img_sumer2/20-Snake/large/Snake3.htm

استاد گرامی علت یکی بودن آثار کشف شده در جیرفت با سرزمین بین النهرین چه می تواند باشد؟!

هیچ یک از ادرس ها باز نشد. لطفا تصاویر را با ای میل بفرستید.

محمد نیسی جمعه 19 آبان 1391 ساعت 05:27 ب.ظ

تصاویری از برقع‌پوشی زنان یهودی در فلسطین اشغالی

http://www.tabnak.ir/fa/news/283960/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B9-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A7%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1

یکی از نسل سوخته جمعه 19 آبان 1391 ساعت 07:15 ب.ظ

سلام استاد. در مقاله قبلی فرمودید که بنی صدر از دبیرکل سازمان ملل خواسته بوده که حمله عراق به ایران را محکوم کند. فرمودید این یعنی در دنیا کسی این حمله را محکوم نکرده بود. الآن هم دوباره از دبیرکل خواستن که تهدید اسرائیل به زدن ایران را محکوم کند. یعنی الآن هم در دنیا کسی تهدید اسرائیل رو محکوم کرده؟

در مورد جنگ ایران و عراق نه سازمان ملل و هیچ دولت و حکومتی ها عراق را محکوم نکرد و متجاوز نشناخت.

حسین جمعه 19 آبان 1391 ساعت 09:15 ب.ظ

با سلام.

در واقع ارزش و اهمیت پیدا کردن نحوه اجرای پوریم ،کمتر از اثبات خود پوریم نیست.

همانطور که جناب استاد پورپیرار می فرمایند باید" هرکسی مایل است دست به کار شود تا شاید بتواند نحوه اجرای این آدم کشی وسیع را هم بیابد."

و این سوال همیشگی و بنیانی را پاسخ دهند.

[ بدون نام ] جمعه 19 آبان 1391 ساعت 10:41 ب.ظ

بازتاب نوشت نام خاخام بزرگ و رهبر دینی کلیمیان ایران ماشاء الله گلستانی نژاد است. چرا مردمی که اصلا الله را خدا نمی دانند نام خود را ماشاء الله می گذارند؟
http://www.tabnak.ir/fa/news/283784/حکم-سنگسار-برای-وزیرخارجه-سابق-اسرائیل

صالح جمعه 19 آبان 1391 ساعت 11:42 ب.ظ

با سلام

استاد گرامی آدرس های مربوط به بین النهرین راحت با فیلترشکن باز می شوند

http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=08020118+&cr=12&cl=1

http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=03030211+&cr=11&cl=1

http://www.lessing-photo.com/dispimg.asp?i=03030124+&cr=33&cl=1

http://www.lessingimages.com/dispimg.asp?i=08021238+&cr=80&cl=1

http://peggyfirestone.com/creativework/inanna/img_sumer2/20-Snake/large/Snake3.htm

آقای صالح. بالاخره باز شد. نمونه های ارائه شده به توضیح بیش تر مثلا منطقه و هیئت حفاری و زمان آن نیازمند است و بیش از همه باید معلوم شود که حوزه حفاری فقط همین چند نمونه را استخراج کرده یا در حجم انبوه است. گرچه این چند قطعه از نظر ماتریال و دقت و ظرافت تراش و غیره ناپخته تر از یافته های جیرفت است، ولی اگر تعداد نمونه های بین النهرین مختصر باشد بایستی احتمال انتقال و تجارت بین دو محل را نیز در نظر گرفت.

حسام شنبه 20 آبان 1391 ساعت 09:58 ق.ظ


استاد وقتی کشف واقعه ای که جهود 2 هزار سال پنهان کرده فقط از عهده شما بر آمده چگونه توقع دارید نحوه و وسیله انجام این جنایت را ذهن های منجمند ملتهای خواب مانده شرق میانه کشف کنند؟!
همان هم کار خودتان است و بس.

آقای حسام. کشف نحوه اجرای آن قتل عام کلان، مطلب تاریخی نیست. یعنی به هر نحو و روشی که آن کشتار عظیم را اجرا کرده باشند، تاثیری در عواقب تاریخی آن ندارد. بنا بر این صرف وقت برای پی بردن به چگونگی اجرای پوریم چیزی را در اصل مطلب تغییر نمی دهد.

علی شنبه 20 آبان 1391 ساعت 10:30 ق.ظ

جناب استاد غفوری با سلام
امروز در حال گشت و گذار در نت بودم که دیدم اهالی مفلوک و در گل مانده ناریا 2 نوشته ای در باب مستند کبیر "تختگاه هیچ کس " گذاشته اند و در آن گلی از گل های آپادانا را نشان داده اند و مدعی شده اند که گل های منطقه بدین دلیل ناقص است که آنها را با سنگ فرز جدیدا تراشیده اند. هرچند که این مطلب بیشتر شبیه شوخی بود ولی بعد از خواندن این مطلب نگاهی به مستند کبیر تختگاه انداختم و دوباره مبحث آپادانا و موضوع گل ها را نگاه کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که "جنابعالی با نبوغ بسیار زیادی این مستند را تهیه کرده اید طوری که حقیر بعد از اینکه موضوع گل ها را مجدادا در فیلم دیدم به این نتیجه رسیدم که هیچ کس در هیچ جا قادر نیست به این فیلم کوچکترین وصله ای بچسباند و این فیلم به تنهایی قادر است تمام بساط یهودیان را جمع کند." این یادداشتاز این روست که احساس میکنم هنوز ما متوجه نشده ایم شما موفق به انجام چه کار خطیری شده اید کاش می توانستیم اندکی از زحماتتان را جبران کنیم.
در ضمن استاد احساس میکنم مصاحبه های شما سبب شده یهودیا تحریک شوند و جفتک پراکنی های بی ثمر شان راشروع کنند .

[ بدون نام ] شنبه 20 آبان 1391 ساعت 10:58 ق.ظ

salam
ostad aya hamchenan mosahebe ba shabake vesal edame khahad dasht?

بله. اگر خدا بخواهد و شیاطین وسوسه نکنند.

محمد نیسی شنبه 20 آبان 1391 ساعت 03:48 ب.ظ

سلام علیکم

بازتاب های اولیه پخش مستندها و مصاحبه های استاد از شبکه وصال

" سال 1258 خورشیدی/ 1879 میلادی به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی گروه بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین هرمزد رسام، باستان‌شناس بریتانیایی آسوری‌تبار، استوانه گلی‌ای را یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود. "

http://www.khabaronline.ir/Mobile/Detail.aspx?Id=256223

دوست شنبه 20 آبان 1391 ساعت 06:30 ب.ظ

با سلام

استاد واقعا حیف است که سلسله مصاحبات شما با شبکه وصال ضبط نشود و برای آیندگان باقی نماند. تعجب می کنم چرا دوستان بنیان اندیش اینقدر اهمال می کنند و وقتی کیفت صدا از طریق ماهواره اینقدر با ژارازیت و بی کیفیتی همراه است چرا ترتیبی نمی دهند مصاحبه از سمت شما یعنی از طریق نصب میکروفون در گوشی تلفن شما و یا نرم افزارهای کامپیوتری این مصاحبات را با کیفیت مطلوب ضبط نمی کنند؟

عابدی شنبه 20 آبان 1391 ساعت 09:57 ب.ظ

سلام

آقای غفوری، آیا تدبیری برای ضبط و نگه داری سری مصاحبه های استاد شده است. چرا که انتظار می رود، این مصاحبه ها در بخش اینترنت به صورت گسترده تر نیز پخش شود.

در پناه خداوند سلامت باشید.

مجتبی غفوری شنبه 20 آبان 1391 ساعت 11:28 ب.ظ

جناب علی از لطف شما تشکر میکنم بنده بارها و بارها عرض کرده ام تنها یک برگ از نوشته های استاد را با بضاعت اندک به تصویر کشیده ایم و در این راه خداوند یاورمان بوده است.
جناب عابدی خیلی مخلصیم از فردا شب این کارانجام خواهد شد .

محمد نیسی یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 02:05 ق.ظ

سلام‌علیکم

برنامه گفتگوی زنده با استاد پورپیرار امشب ساعت 19:30 با محوریت مبحث کتیبه‌ها پخش خواهد شد

فرکانس‌های شبکه Wesal TV

ماهواره HotBird

11566 27500 h 3/4

ماهواره NileSat

11602 27500 h 3/4

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لینک مبحث کتیبه‌ها:

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=675

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=678

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=679

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=680

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=681

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=682

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=683

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=684

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=685

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=686

http://w3.naria.ir/view/1.aspx?id=687

abbas یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 06:07 ق.ظ

Did Jesus come to bring peace or not?
Matthew 10:34; Luke 2:14; 22:36 and Mark 9:50; John 14:27; 16:33; Acts 10:36
1.No Peace
A.(Matthew 10:34-36) - "Do not think that I came to bring peace on the earth; I did not come to bring peace, but a sword. 35"For I came to set a man against his father, and a daughter against her mother, and a daughter-in-law against her mother-in-law; 36and a man’s enemies will be the members of his household."
B.(Luke 12:51,52) - "Do you suppose that I came to grant peace on earth? I tell you, no, but rather division; 52for from now on five members in one household will be divided, three against two, and two against three..."
C.(Luke 22:36) - "And He said to them, "But now, let him who has a purse take it along, likewise also a bag, and let him who has no sword sell his robe and buy one

abbas یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 09:30 ق.ظ

استاد سلام۰ استاد عجیب است که در انجیل بیشتر از ۲۰۰ بار اسم از شمشیر آمده در صورتی که در قرآن یک بار هم اشارهٔ به شمشیر نشده و حتی می گویند که حضرت عیسی گفته که عبای خود را بفروش و شمشیر بخر

خدا را شکر که عبا و کفش های ما را کلا دو قران هم نمی خرند. جهانیان شانس آورده اند که می گویند مسیحیت دین صلح و ارامش و مهربانی است. به گمانم شمار تلفات جنگ هایی که اهل کتاب پیشین فقط در ۴۰۰ سال اخیر به راه انداخته اند از مرز اعداد در می گذرد.

یکی از نسل سوخته یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 11:45 ق.ظ

استاد سلام. بعد از شروع جنگ سفارت خونه های ایران و عراق تعطیل نشدند. از نظر شما علت این مسئله چیه؟

شاید برای باز گذلردن پنجره مذاکرات احتمالی.

مجتبی غفوری یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 12:57 ب.ظ

سردار باقرزاده پیشنهاد کرد
خیابان «ادوارد براون» به نام شهید «طهرانی‌مقدم» تغییر یابد

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910821000051

الحمد لله که هنوز برخی از گوش ها شنواست.

م.ک یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 05:21 ب.ظ

آیا جناب محمد نیسی همان محمد رضا نیسی قبلی نیست؟آیا اسم رضا برای شیعیان است یا آنوسی ها که الان حذف شده است؟

مهدی - مهدی یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 06:51 ب.ظ

تاریخ علم - 2، ریاضیات، فیبوناچی، مقدمه

کتاب و حکمت
تأملی در بنیان تاریخ علم

http://vindex.blogfa.com

آقای مهدی. برقرار و پایدار بمانید.

شهاب یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 10:52 ب.ظ

پروژه "پالیمپسست ارشمیدس" موضوع خوبی برای مطالعه است.
http://www.archimedespalimpsest.org/

ارشمیدس کیست؟!

حمید یکشنبه 21 آبان 1391 ساعت 11:02 ب.ظ

با سلام خدمت استاد و دوستان
بنده چند بار عرض کرده ام جواب سوال بی پاسخی که در برخورد اولیه مخاطب با آثار استاد پرسیده می شود که چگونه قتل عامی بدان وسعت می تواند صورت بگیرد ؟ تنها یک مساله است وآن نزول عذاب های الهی به شرح مفصل و مکرر که در قرآن آمده می یاشد چون غیر از آن بشر قادر به انجام چنین کاری بدان وسعت و بزرگی نیست
به نظرمن در آینده مطالعات روی آثار استاد محققین را به این نتیجه می رساند که پوریم ازنظر امکان غیر ممکن است و تنها عامل و کلید حل معما عذلب الهی است ولا غیر.
البته این مساله نیاز به بنیان اندیشی بسیار عمیقی در نظریه پوریم دارد

سیر جعل های گوناگون در تاریخ و ادبیات ایران، مثلا نام گذاری گوهر معماری جهان بر خزابه تخت جمشید و بالاخره جلنبری را سلطان صاخب قران و قبله عالم نام دادن و گریم کردنُ کار چه کسانی است؟! به مطالبی رو نکنید که درک آن برای تان سنگین است.

میدیا دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 12:50 ق.ظ

با سلام خدمت استاد گرامی
به نظر شما مطالبی که گاری آلن در کتاب هیچکس جرات ندارد...بیان نموده تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟آیا گروهی که در کتاب با نام (محارم )از آنها یاد می کند شامل فقط بانکداران بین المللی می باشد یا گروههای دیگری هم هستند.احتمالا" بنابه موقعیتی که یهودیان در آمریکا دارند نتوانسته اشاره کند که اکثریت این محارم یهودی هستند زیرا که اسامی ذکر شده اکثرا" یهودی می باشند.آیا این محارم که در پی حکومت جهانی هستند در قرن حاضر شیوه کارشان را تغییر داده اند یا خیر همان شیوه را دنبال می کنند؟ واینکه آیا جنگ ایران و عراق و سایر جنگهای منطقه نیز درراستای اهداف این تشکیلات است؟

ارزش آن کتاب در مقدمه هوشمندانه آن است. اگر دوباره و با دقت بخوانید پاسخ خود را در همان مقدمه خواهید یافت.

abbas دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 07:59 ق.ظ

http://iran.farsfoundation.net/fa/Cleveland-Museum-of-Art.feed?type=rss

abbas دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 08:05 ق.ظ

http://pinterest.com/missparsa/247-bc-224-ad-parthians-dynasty-persian-iranian-hi/

مهدی - مهدی دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 08:45 ق.ظ

آقای شهاب،

ممنون. لینک با ارزشی بود.

با احترام
مهدی

منصور دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 10:11 ق.ظ

جناب حسین، حمید و دیگر دوستانی که هنوز درگیر چگونگی رخداد پوریم هستید:
استادگرامی جناب پورپیرار با ادله و اسناد متقن اثبات کردندکه:
1. این رویداد اتفاق افتاده است.
2. این رویداد توسط یهودیان رخ داده است.
اگر شما براستی درباب چگونگی انجام پوریم در مشقت هستید بسم الله آستین بالا زده و اثبات کنیدکه:
3. این رویداد چگونه انجام شده است.
ناتوانی در ترسیم نقشه انجام پوریم باعث انکار وجود آن نمی شود. همانگونه که ناتوانی در ترسیم چگونگی ساخت اهرام مصر باعث انکار وجود آنها نمی شود.
حتی به زحمتش هم نمی ارزد که وقت و فکر خود را صرف یافتن چگونگی انجام پوریم کنید چون مهم نتایج آن رخداد پلید است که جلو چشم ماست. حتی اگر شما به یقین اثبات کنید که پوریم چگونه رخ داده است باز هم هیچ ارزشی ندارد چون به قول استاد چیزی را از نتایج موجودعوض نخواهد کرد.
و با اندیشه بنیانی فاصله دارد. زیرا سخت مشتاق کسی است که بیاید دوباره برایتان قصه سرایی کند. درست مانند همان کسانی که در تخت جمشید و نقش رستم برای مردم داستان می گویند از قبیل: «هخامنشیان برای پیروزی بر دشمن از شتر استفاده کردند چون اسب از بوی شتر خوشش نمی آید و رم می کند!!!» با صدها از این قصه ها چند کاخ هخامنشی ساخته می شود؟ چند پل، جاده، معبد، مسجد، ورزشگاه، سد، شهر، خانه، بازار، .... ساخته می شود؟

آقای منصور. با این فرض که کنیسه و با توسل به تز دفاع از هستی قوم خود، قتل عام پوریم را به گردن می گرفت، مسلما آسیب کم تری بر بشریت وارد می شد. زیرا در وضعیت کنونی مردم شرق میانه یک بار بر اثر فاجعه مستقیم آن آدم کشی سراسری و بار دیگر بر اثر دروغ های تاریخی و فرهنگی، که جانشین پوریم قرار داده اند، از ناشناختگی هویت خود صدمه دیده اند. بد ترین فرآورده پیروزی یهود بر بومیان شرق میانه، این است که یهودیان توسل به قتل عام علیه دیگران را تجدید شدنی می دانند و از توسل دوباره به آن شیوه ابایی ندارند.

تورک دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 01:04 ب.ظ

در انکارا هر روز دانشجویان به خیابانها میریرند و از اردوغان ازاذی میخواهند. به نظر شما این همه ازادی که در ترکیه وجود دارد برای این کشور خطرناک نیست؟ چون دیروز دانشگاههای انکارا همگی بیرون ریخته بودند و خواستار این بودند که اردوغان با سیاستهای خود دانشگاهها رو به مسجد تبدیل کرده و ازادی رو ار اتها گرفته است. میخواستم ببینم نظر شما چیست؟
سوال دوم اینکه ایا اردوغان در باره اسلام تقیه میکند؟
با تشکر

مسائل ترکیه بیش از آن پیچیده است که در یک کامنت بتوان وارد آن شد.

علیرضاـ۱ دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.onroyseke.blogfa.com

استاد عزیز

ایا موسکارلا در کتاب خود عکس هایی موثری ارایه داده اند ؟
اگر اینطور است در کنار ترجمه ای که زحمت ان را تقبل فرمودید عکسهای مربوط به هر مبحثی را نیز نصب کنید .


اگر امکان دارد بحث بر مبهمات معماری در قاجاریه را نیز گسترش دهد .در چند یادداشت اشاره به وارداتی بودن معماری های قاجاریه کرده اید .
مثلا برای بنده که در شیراز زندگی کردم جای سوال است که چرا سبک و سیاق معماری شیراز قاجاریه به یک باره و بدون هیچ پیشینه ای به سمت خانهای شیروانی و آرایهایی که در مناطق شمال کشور و مناطق پر باران است انجام می پذیرفت و هم اکنون نیز مدتهاست چنین سبکی منسوخ شده و پسینه ای هم ندارد .
با تشکر

نیمی از صفحات کتاب موسکارلا را تصویر عتیقه های قلابی شرق میانه پر کرده است. چنان که پته ها و کارت پستال دوشیزگان روس در میان آینه کاری دیوار ابنیه قاجاری اشراف شیراز فراوان است. ضمن این که پیشانی تمام این گونه بناها مثلثی و هلنیستی است.

یه دوست دوشنبه 22 آبان 1391 ساعت 03:13 ب.ظ

با سلام
تا 7 - 8 سال قبل احساس می کردم که دو رشته تاریخ و باستان شناسی هردو اولا علم اند ثانیا مستقل و مستند و بی طرف اند ......

با افق هائی که جناب پورپیرار روشن نموده با درک و یقین 90 درصدی این عقایدم از بین رفته و به این نتیجه رسیده ام که اصولا این دو زیر شاخه های رشته سیاست اند که با بر چسب علم صرفا برای آن خدمت می کنند . و اگر روزی سیستم های سیاسی در منطقه ای تغییر نماید به دنبال آن این دو رشته باستان شناسی و تاریخ نیز تغییرات اساسی خواند داشت .....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد