حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

حق و صبر

تاملی در بنیان تاریخ ایران

کتاب چهارم، برآمدن مردم، مقدمه ۲۶.

کتاب چهارم، برامدن مردم، مقدمه ۲۶

به گمانم با نصب عکس و مطلب زیر، که مدعی است برای نخستین بار تصویر ناصر الدین شاه در فرنگ را به دید جهانیان می رساند، قاطعانه به سفر نرفتن قبله عالم را به اثبات رسانده ام. این که وسائل ارتباط جمعی اروپا، یعنی همان سرزمین هایی که میزبان شاه قجر بوده اند، انتشار تصویری از آن واقعه پر اهمیت را، سالیانی پس از انجام، به روزنامه ای سپرده باشند که عنوان آن را نیافتم، حامل پیام ساده ای است که بدانیم اصل آن فرضیه، دروغی بی پروا و آزار دهنده است. مورخ عقیده دارد که برملا شدن نادرستی مسافرت های ناصرالدین شاه، بی هیچ شبهه و شک، در آگاه کردن ذهن های سالم و مترصد دریافت حقیقت، به مراتب از اثبات نیمه ساخت بودن تخت جمشید کارساز و بیدارگرتر است.

اینک و به دنبال رجوع فراوان به زمینه های گوناگون تاریخ قاجار با اطمینان کافی و لازم می توانم توجه دهم که جعلیات قاجاری، به خصوص نمایش تصاویر متصل به مظاهر نظامی انقلاب مشروطه، به مراتب از تمامی دیگر اسناد مجعول در موضوع تاریخ ایران پس از پوریم، افزون تر و وقیحانه تر است و سازندگان آن ها چنان عمل کرده اند که گویا از فقدان صاحب نظری خرده گیر در سطوح گوناگون جامعه ایران مطمئن بوده اند. اصرار متن بالا در انتشار اختصاصی و برای نخستین بار این عکس، در عین حال گواه دیگری است که سفرهای قبله عالم به فرنگ مستندات مصور ندارد، زیرا در همین عکس شاهد گرفته شده، باز هم شاه قاجار دیده نمی شود. در نهایت امر این ادعای گزافی نیست اگر بگویم تصاویر مانده از دوران قاجار، تنها در مورد حرم و شکار و پرتره ها قابل اطمینان است.

مثلا به این عکس توجه کنید که دست و پای بر دار کشیده شدگان آزاد است، دست چپ خدمت گذار میانی، فقط تا عبور از پای معدوم امتداد دارد و معلوم نیست در محدوده پای چپ بر دار کشیده چه خبر است و آن سیاهی ثابت بازتاب چیست و محل نصب و تکیه گاه قرقره ی دار کجاست؟!

و این تیرانداز سمت چپ عکس را دریابید که شلیته زنانه پوشیده و درست چسبیده به چکمه های نظامی اش، پاپوش پرچینی حلقه زده و سمت راست عکس چنان درهم ریخته و مغشوش است که تکیه گاه نفرات از پنجره بیرون آمده معلوم نیست و گویی در فضا ایستاده اند. اگر لازم شود که تصاویر قلابی عهد ناصرالدین شاه را به نمایش بگذارم، از ۵۰ نمونه نیز در می گذرد.

ظاهرا این نطاق انقلابی برای تنظیم چنین تصویری، نیازمند کوچ دادن مردم تهران به مسجد جامع اصفهان و جایگاه تازه تراش معروف به محراب اولجایتو بوده است. زیرا مسلما در مساجد تهران تازه پا، چنین محرابی نمی یابیم و سخن رانان تهرانی هم چنین ردای لری را نمی پوشیده اند که در اصل خاخام های لرستانی مشغول به اجرای مراسم شبات هنوز هم به دوش می اندازند.

این تصویر هم نیازی به شرح ندارد و آش آن چنان شور است که محتاج توضیح در پانویس شده است. زمانی که ملاقات ساختگی ستار خان با ارژونیکیدزه،  در شرح صحنه ای از انقلاب مشروطه، به سود سهم بری عناصر چپ ضروری شود، چسباندن سه سر به سه پیکر بی صاحب، کار دشواری نیوده است.

«لازم به یادآوری است که انقلابی گرجی ارژونیکیدزه، ظاهرا برای فرار از پیگرد پلیس تزاری، در پاییز 1909 وارد ایران شد. او، هنگامی که در ایران بود، با گروه های مختلف مشروطه خواه، «دموکرات ها»یی چون سردار محیی و همچنین سوسیالیست هنچاکی یقیکیان و رفقایش در هیئت تحریریه ارگان آنان، زنک، از نزدیک همکاری داشت. هیچ مدرکی در دست نیست، و تاریخ نگاران استالینیست نیز چنین ادعایی نکرده اند، که نشان دهد ارژونیکیدزه هیچ گاه در تبریز بوده یا با جنبش مقاومت آن و رهبرش ستارخان همکاری داشته است». (خسرو شاکری، جبنش مشروطیت و انکشاف سوسیال دموکراسی، ص 230)

چنان که همگی ناچاریم با دیدن این عکس معمولی از زندگی شهری باور کنیم که به ماشین محمد علی شاه بمب انداخته اند و به این بهانه جمعی را به باغ شاه برده و سر بریده اند.

این تصویر هم درست مانند عکسی که از مجلس شورای ملی پس از شلیک توپ های محمد علی شاهی آماده کرده اند، تنها مقوله ای را که اثبات می کند آسیب ندیدن هیچ چیز، مثلا شیشه ها، در این اتومبیل و یا در آن ساختمان است.

این تصویر هم حکایت همان عکس ارژنیتزه ست. این که ترکیب ساختگی چنین شمایلی را از چه مکان برداشته و چه گونه با انقلاب مشروطه مربوط می شود و ساخت آن ها جز ادعای حضور عناصر انقلابی چپ در ماجراهایی که رخ نداده چه ضرورتی داشته،  مراکز اسناد ان به اصطلاح انقلاب چیزی نگفته اند.

«در سنه ی 1290 هجری اعلی حضرت ناصرالدین شاه به فرنگستان سفر نمودند و ممالک اوروپ را سیاحت نمودند. اگرچه سفر فرنگستان نیز مخارج بسیار داشت و ضرر کلی برای دولت ایران وارد آمد اما شاهنشاه و شاهزادگان و بزرگان ایران که در رکاب بودند وضع ممالک اوروپ را مشاهده کردند و خیالات ایشان وسعت گرفت. دور نیست که سفر فرنگستان فواید کلی به جهت ملت و دولت ایران داشته باشد و ترقیات عمده در ایران به ظهور برسد. در سفر فرنگستان عمده کاری که شاهنشاه کردند این بود که قرارنامه با بارون رایتر (رعیت انگلیس) در دادند تا در ایران راه آهن و کارخانه جات بسازد. صورت این قرارنامه در آخر این کتاب مستطاب به شرح خواهد آمد.... ایران مملکتی است که دین زردشتی شیوع داشت و فارسیان که اهالی این مملکت بودند به خداشناسی و عبادت یزدان پاک معروف بوده اند و پادشاهان با اقتدار آن جا به قانون دین سلطنت رعیت پروری می نمودند و در عمارت تخت جمشید در فارس که بنای بس عالی بود و ستون های مرتفع داشت حکمرانی می کردند. در شیراز فارس بود که شیخ سعدی و خواجه حافظ اشعار و غزلیات سرودند که از خواندن آن ها روح انسان مفرح می گردد. مملکت ایران قصه ها و حکایتهای خوش فراوان که همه کس از شنیدن و خواندن آن ها خوشوقت خواهد شد. شخص هر وقت در عالم خیال تاریخ گذشته ی ایران سیر می نماید و پادشاهان قادر و مقتدر آن سامان و پهلوانان و دوشیزگان دلربای پریچهر و شعرای فصیح مهم این مملکت وسیع را به نظر می آورد تمام آن ها از شدت عظمت و غرابت مانند سحر و جادو به نظر جلوه می کند... ولی افسوس که رشته ی این خیال هر چه پایین می آید و تاریخ این مملکت مشهور هر چه نزدیک تر می شود از آن آثار و علامات و بزرگی ها و از قصه های رستم و افراسیاب و نصایح و مواعظ حکما و قصاید و اشعار شعراء و دین و آئین زردشت و حشمت ساسانیان حتی اقتدار سلاطین صفویه و عظمت شاه عباس کبیر هیچ چیز نمی بیند و به هر طرفی می نگرد جز ظلمت و خرابی و فقر و فاقه اهالی چیزی مشاهده نمی شود و حیرت می کند که سلاطین سلسله ی جلیله ی قاجاریه چرا به هیچ وقت درصدد تعمیر و تحصیل عظمت گذشته این مملکت برنیامده و به اسلاف خویش تاسی نکرده اند.

توضیح: مقاله های سیم و چهارم که به متن معاهده های ایران با انگلیس و روس اختصاص یافته است چون ترجمه ها سندیت ندارد و رسمی نیست به چاپ نرسید». (کلمنت مارکام انگلیسی، تاریخ ایران در دوره قاجار، ص 167)

حتی اگر این تصاویر قلابی نتواند به خیال بافی های همه جانبه در موضوع انقلاب مشروطه پایان دهد، توجه به این نکته کارساز است که کلمنت مارکام هم با بهانه ترجمه نامناسب از ارائه متون قراردادهای بسته شده در روزگار قاجار طفره رفته است. زیرا بی هیچ  تردید مجموعه قراردادهای ریز و درشتی که به امضای دربار قاجار رسانده اند، از گلستان و ترکمان چای و رژی و غیره، مطلقا اصل قابل اثباتی ندارند و در زمره موهومات اند. (ادامه دارد)

نظرات 81 + ارسال نظر
قرآن پژوه جمعه 5 خرداد 1391 ساعت 08:37 ب.ظ http://tafseer.parsiblog.com/

به کوری دو چشم آن حقیری که از فرط حقارت بد دهان است. به هر دیوار این دنیا نوشتیم : نقی زیباترین نام جهان است.

شهادت امام علی النقی تسلیت باد.

aydin جمعه 5 خرداد 1391 ساعت 09:04 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

«اصرار متن بالا در انتشار اختصاصی و برای نخستین بار این عکس، در عین حال گواه دیگری است که سفرهای قبله عالم به فرنگ مستندات مصور ندارد، زیرا در همین عکس شاهد گرفته شده، باز هم شاه قاجار دیده نمی شود»

آیا در تصویر ٬ نفر اول سمت راست آن خانم از دید بازدید کننده نمی تواند شخص شاه باشد ؟
گرچه شاه بودن این شخص نیز نمی تواند دلیلی بر سفر قبله عالم به فرنگ باشد .

در مورد ردایی که لر ها به دوش خود می اندازند و یهودیان نیز چنین رداهایی را حتی در اسرائیل استفاده می کنند تشابه بسیار جالبی وجود دارد . در کتاب فرزندان استر نیز عکس های زیادی در تایید این سخنان وجود دارد .

در ضمن آقای خلیل پوزش بنده را بپذیرید و این را به حساب رعشه شدید اینترنت و فیلترینگ عظیم بگذارید .

میدیا جمعه 5 خرداد 1391 ساعت 09:38 ب.ظ

با سلام
ممنون استاد بابت مطلب جدید.بر اساس نوشته های جنابعالی قاجارها فقط برای مقدمه چینی ساخت کشوری به نام ایران به تاریخ ایران وارد شده اند و شروع کشورسازی با سلسله پهلوی آغاز می شود.در یک برنامه که از تلویزیون بی بی سی دیدم که درباره انقلاب به اصطلاح مشروطه بود مطلب جالبی شنیدم و آن اینکه در مطبوعات آن دوران (که قاعدتا" مطبوعاتی وجود نداشته )میرزا ملکم خان مقاله ای در باره حکومت اسلامی چاپ کرده است .احساس می کنم تئوری تولید یک حکومت مذهبی شیعه در این مملکت از آغاز وجود داشته ولی آن موقع زمان مناسب برای این کار نبوده و در سال 57 آن را عملی نموده اند.ودر یک برنامه تازه از همان تلویزیون معلوم شد که تنها کشوری که در جنگ ایران و عراق به ایران اسلحه فروخته اسرائیل بوده آن هم در حدود 400میلیون دلار .برای من جال بود چون این را نمی دانستم .

کافی است اندکی دیگر حوصله کنید.

ساده دل جمعه 5 خرداد 1391 ساعت 09:49 ب.ظ


سلام

از مقاله جدید سپاسگزارم


در تصویر آخر گویی محل الصاق هیکل نریمانف با دیوار را با ذغال یا مداد طراحی سیاه کرده اند که مقداری از آن به دلایلی مثل ترس از بین رفتن ظرافت یا ..سفیده مانده است

با توجه به اینکه تاکید توضیحات ارایه کنندگان تصویر بر تصویر نریمانف است الحاقی بودن تصویر وی بر تصویر اصلی بی ارتباط به نظر نمیرسد

آقای ساده دل. قصد من در این یادداشت های جدید، چنان که در ابتدا اشاره کردم، وارد کردن خواننده به عرصه نقد و رد و اثبات داده های هر مدخل است.

مسعود سنجری جمعه 5 خرداد 1391 ساعت 11:19 ب.ظ

برادر بزرگ استاد پورپیرار گرامی
سلام علیکم

استاد در محله ما -یعنی اهواز قدیم (عامری)- قبرستانی وجود دارد که امروز با نام علی ابن مهزیار می شناسند. یکی از پیرمردان محل برای من تعریف می کرد در ایام جوانیش برای تفریح و سرگرمی سنگ قبرهای متوفیان را مخفیانه جابجا می کردند و از اینکه می دیدند که خانواده های آنها بر سر قبر کس دیگری می گریند و سینه می درند مشعوف و سرخوش می شدند اما اکنون با هر یادآوری آن دچار عذاب وجدان و احساس گناه می شوند.

این بحث تاریخ سازی برای ایران و منطقه هم هر چند با دوافع متفاوت اما در عمل شبیه آن عمل غیرمسئولانه است که بخاطر آن باید تا ابد بر گوری که در آن متوفایی نیست می گریستیم یا بر غم دیگری بر سر و روی خود می زدیم. آنهم اگر این روشنگری شما نمی بود. خدای بزرگ شما را حفظ کند.

والسلام علیکم
فی امان الله

آقای سنجری. متشکرم و رفع آن سوء اثر نیز فقط توبه است.

abbas شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 12:01 ق.ظ

http://runykey.blogfa.com/post-832.aspx

abbas شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 03:34 ق.ظ

http://www.ibnanews.com/vdcg.t93rak9znpr4a.htmlاستاد سلام.استاد به اسلح هٔ اشخاس نگاه کنید ممنون

همه جور جنسی دارند حتی چوب دستی.

abbas شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 06:25 ق.ظ

http://farhangepadeshahi.blogspot.ca/2012/03/blog-post_23.html#!/2012/03/blog-post_23.html

آقای عباس. متاسفانه این یکی هم باز نشد.

کپل شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 09:45 ق.ظ

از همه میخام این جمله استاد را ده بار بخونند، واقعا ترکوندند:

«این تصویر هم درست مانند عکسی که از مجلس شورای ملی پس از شلیک توپ های محمد علی شاهی آماده کرده اند، تنها مقوله ای را که اثبات می کند آسیب ندیدن هیچ چیز در این اتومبیل و یا در آن ساختمان است.»

کپل خان اینقدر خندیدم دلم درد گرفت اول صبحی. واقعا اون تصاویر فقط اثبات می کنن که ساختمان مجلس و ماشین ممدعلی شاه هیچ وقت هیچ آسیبی ندیدن!!

Khalil شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 09:57 ق.ظ

سلام استاد
در تصویر دومی نفر چپی معدوم ،حالات پا و فرم دستان و بازوها از نظر آناتمیک درست نیست.

آقای قرآن پژوه
پس معلوم شد مسئول این همه خضعبلات نویسی دیوارها شما هستید ...

آقای Khalil. در مورد دار زدن بسته بودن دست و پای مجرم ضروری است که در این تصاویر انجام نشده است.

کنگره ملی شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 02:58 ب.ظ

نخستین کنگره ملی تاریخ دانان ایران!!!

استاد مثل اینکه جای شما خیلی خالیه!

http://www.ishistory.ir/?a=content.id&id=638

هه هه هه هه

اگر دور هم جمع شوند و قصه های قبلی را تکرار کنند، بنیان اندیشی عالی ترین فرصت تاریخی را به دست آورده است.

خسرو شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 04:35 ب.ظ

باسلام خدمت استاد و دوستان
پیشنهاد میدم تمام تاریخ ایران از نو نوشته شود و از تاریخ خوزستان شروع کنیم احتمالا قدمتش بیشتر باشه البته این زحمت باید استاد بکشه ماهم در حد توان و بضاعتمون آماده ایم

بسم الله. این گوی و این هم میدان.

[ بدون نام ] شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 07:30 ب.ظ

احمدی نژاد :جهان نیازمند نظم جدید است

http://www.tabnak.ir/fa/news/247384/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%8A%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%86%D8%B8%D9%85-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

محمد شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 08:39 ب.ظ

مثل همیشه بی نظیر بود. خسته نباشید استاد.

[ بدون نام ] شنبه 6 خرداد 1391 ساعت 09:55 ب.ظ

جشن پوریم یا تعطیلات سالانه بهاره یهودیان
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1611671

abbas یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 05:02 ق.ظ

http://istta.ir/mainscroll.aspx?ID=183

[ بدون نام ] یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 06:40 ق.ظ

به نظرم حقیقت و خصوصیت اخلاقی (توحش) قوم یهود را باید در برگزاری همین مراسم جشن پوریم مشاهده کرد ! آخه به این وحشی گری هم میگن جشن؟!
لطفا دوباره این عکسها را مشاهده کنید تا ببینید خداوند چه جانورانی خلق کرده.

جناب عارف محب الله تحویل بگیر این قوم برتر و برگزیده یهوه ات را و ببین که چه وحشی گری و حیوان بازی را به یاد و پاس فاجعه پوریم در دنیا به راه انداخته اند.

این هم توحش مطلق:
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1611671

مهدی - مهدی یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 06:48 ق.ظ

سلام،

جالب است که در تصاویر مشهد مقدس که آقای عباس لینک داده اند، در تصاویر قدیمی تر که برج ناقوس/ساعت دیده می شود، اثری از گنبد نیست.

با احترام
مهدی

Khalil یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 08:34 ق.ظ

سلام استاد

آقای abbas عکسها خیلی جالب بودند.

استاد به لینک ارسالی آقای abbas توجه کنید در عکس دومی (1275ق) برخلاف عکس اول (1309 ق) برج یا ناقوس مانند به خاطر نبود ساعت دیده نمی شود. فکر کنم مردمان آن دوره چنین حرم مطهری برایشان جا نیافتاده بود اگر دقت کنید به جز عکس اول در بقیه تصاویر مردم در تعطیلات به سر می برند و نفرات معدودی در حرم قدم می زنند حتی موقع اذان.
-----------------------------------------------------------
تصاویر قدیمی حرم امام رضا:

http://khabaronline.ir/images/2010/12/jn11-037.jpg

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=523&with_photo_id=5443409&order=date_desc&user=995595
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=520&with_photo_id=5443427&order=date_desc&user=995595

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=518&with_photo_id=5443433&order=date_desc&user=995595

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=517&with_photo_id=5443441&order=date_desc&user=995595

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=516&with_photo_id=5443448&order=date_desc&user=995595

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=515&with_photo_id=5443453&order=date_desc&user=995595

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=513&with_photo_id=5443459&order=date_desc&user=995595

http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=512&with_photo_id=5443465&order=date_desc&user=995595

مشتاقان تصاویر بالا را با این یکی مقایسه کنید:
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=533&with_photo_id=5443296&order=date_desc&user=995595

با تشکر

[ بدون نام ] یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 09:20 ق.ظ

جناب اقای پورپیرار
شما فقط بر اساس وجدان موظفید بعنوان دارنده وبلاگ کامنت هائی را که فحاشی میکنند نصب ننمائید.در صورتی که اشکال و شبهه ایجاد میکنند برای پی بردن به عمق مسئله انرا نصب نمائید . این یک درخواست نیست بلکه وظیفه شماست برای این که فقط طبق مصالح فردی چیزی را نصب ننمائید .البته اگر غرور فردی آدمی منکوب نگردیده باشد .

abbas یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 10:29 ق.ظ

http://www.javanemrooz.com/news/page-18163.aspx

استاد طنابی که آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری را با آن اعدام کردن






سوال یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 10:30 ق.ظ

یکی منو روشن کنه من که نفهمیدم جشن پوریم 15 یا 16 اسفنده طبق گفته ویکی یا روز 13 فرودین یا ...............؟؟؟؟؟؟؟؟ بعدش چرا این سایته خبریه الان عکسا رو گداشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

naria یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 01:15 ب.ظ

با سلام خدمت استاد و دوستان
لطفا در صورت امکان نشانی وبگاه ترجمه عربی کتب یا هر یک از مقالات استاد و فیلمها را درج نمایید

لطفا پیامی برای ای میل استاد عابدی بگذارید.

محمد اوجال یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 04:36 ب.ظ http://www.javanemrooz.com/news/page-18163.aspx

سلام

به سلامتی طنابی که با آن جناب شیخ فضل الله نوری به دار آویخته شده، پیدا و توطئه های پورپیرار نقش بر آب شد!!!....

جناب پورپیرار، حقیقتا این جماعت دچار عجب استیصالی شده اند!

امیر یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 04:52 ب.ظ

Old Persian photo album from the Fogg Museum at
Harvard

http://pds.lib.harvard.edu/pds/view/6665026?op=c&n=1&s=2&rotation=0&imagesize=1200&jp2Res=.125&jp2x=-1&jp2y=-1&bbx1=0&bby1=0&bbx2=130&bby2=89&printThumbnails=no

[ بدون نام ] یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 05:20 ب.ظ

پوریم نظر بدید.این هم نتیجه کار استاد.

http://alef.ir/vdcb5zb8zrhbs5p.uiur.html?157227

مسعود یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 07:01 ب.ظ

رونمایی معاهده لغو عهدنامه ترکمنچای

http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=5231:%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%87%D8%AF%D9%87-%D9%84%D8%BA%D9%88-%D8%B9%D9%87%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D9%85%D9%86%DA%86%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%82%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D8%A2%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AC&Itemid=8


مسعود یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 07:10 ب.ظ

بازدید ناصرالدین شاه از مجسمه خودش

http://afshinarami.blogfa.com/post-135.aspx

به به...

مسعود سنجری یکشنبه 7 خرداد 1391 ساعت 10:35 ب.ظ

آدرس وبلاگ عربی حق و صبر:

http://haghvasabr2.blogsky.com/

abbas دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 03:21 ق.ظ

http://www.sarzaminkhabar.ir/Picture.aspx?ID=112&State=AzarbayjanSharghi

abbas دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 03:26 ق.ظ

http://www.forum.98ia.com/t400881.html

abbas دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 03:34 ق.ظ

استاد سلام۰ این هم سر بریدهٔ میرزاکوچک خان
http://www.toppatogh.com/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF/

abbas دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 07:12 ق.ظ

http://www.ahestan.ir/?p=10002
استاد عکس دیگری از سر بریده شدهٔ میرزاکوچک خان

abbas دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 07:20 ق.ظ

http://www.parscloob.com/10570-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9-%D8%AE%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF/

abbas دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 07:33 ق.ظ

http://liravi.mihanblog.com/post/category/5
استاد سلام۰ کتیبه واشیاء پیدا شده در جیرفت

آقای abbas. با تشکر فراوان.

یه دوست دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 08:34 ق.ظ http://loresoon.blogfa.com/post/929

یهودی های* خرم آباد(۱)

کتاب یادگار عمر ،خاطراتی از خرم آباد قدیم

دکتر حمید عیدی



از قدیم الایام تعدادی یهودی در شهر خرم اباد مقیم بودند و زندگی می کردند و محله به خصوصی داشتند. محله یهودی ها در وسط شهر قرار داشت . از طرف شرق به حکیم آباد و از شمال به بازار بروجردی ها و از جنوب به محله درب دلاکان و از غرب به بازار اصلی شهر خرم آباد اتصال داشت . در این محله تقریبا در حدود ۲۰ حیاط وجود داشت . حیاط ها عمومی بودند و در هر حیاطی چندین خانواده یهودی ساکن بودند و زندگی می کردند و در آن موقع جمعیت انان از ۲۰۰ نفر تجاوز نمی کرد . یهودی ها همه کارو کسب داشتند و آدم بیکار در میان انها نبود . اتفاقا کارها و مشاغل عمده شهر در اختیار انها بود و انان نیز معاملات عمده انجام می دادند به دلیل اینکه افرادی ثروتمند و پول دار داشتند ، اغلب معاملات و خربد و فروش اشیا نادر و کم نظیر و در عین حال پرفایده را انجام می دادند از قبیل خرید و فروش داروهای طبیعی ، رنگ و جوهر ، پوست حیوانات وحشی مانند پوست دِله ، قاقم ، سنجاب ، خز و روباه ، آنان این پوست را می خریدند و به شهرهای دیگر می بردند و می فروختند . بعضی از یهودی ها مغازه پارچه فروشی داشتند و در واقع بزاز بودند پارچه های خوب و زیبا را از شهرهای دیگر وارد می کردند و می فروختند .

جالب توجه این است که مردم خرم آباد و لرستان برای خرید جنس و مایحتاج خویش به یهودی ها بیشتر رغبت از خود نشان می دادند و در واقع یهودی ها جذبه خاصی در فروش متاع خویش داشتند گر چه احتمال تقلب و وگران فروشی در معاملات انها وجود داشت . در هر حال در میان یهودی ها افرادی بااستعداد و خوش ذوق و هنرمند وجود داشت که ابتکارات خاصی داشتند و در اینجا می توان نصیر یهودی را نام برد وی ذوق و استعداد فوق العاده ای داشت و کارهای زیادی انجام می داد . کار اصلی او زرگری بود اما در بنایی ، نجاری ، نقاشی ، اهنگری ، اسلحه سازی هم مهارت داشت در خاتمه این قسمت باید بگویم کبوتر باز ماهری هم بود و علاوه بر نگهداری انواع و اقسام کبوتر ، دیگر طیور را نیز می خرید و در خانه نگهداری می کرد می کرد به طوری که کبوتر بازهای محلی به وجودش احتیاج داشتند و در موارد ضروری به او مراجعه می کردند.

تعدادی از یهودی های خرم اباد در کار طبابت اگاهی و تجربه داشتند و به کار طبابت و درمان بیماران می پرداختند . مدتها کار درمان بیماران به عهده یهودی ها بود . شخصی به نام حکیم یعقوب که در اصطلاح محلی او را به نام حکیم یاقو می نامیدند در طبابت مهارت و تجربه فراوانی داشت و بیماران را علاج و مداوا می کرد و مردم به او اعتماد داشتند .وی مردی خوش تیپ و خوش اخلاق بود . از بیماران خویش به خوبی پذیرایی می کرد ، خوش لباس و نظیف بود . حکیم یاقو اغلب بیماران را با داروهای طبیعی علاج می کرد . در هر حال حکیم یاقو مورد احترام مردم بود . گاهی حکیم یاقو برای درمان بیماران به منزل اشخاص می آمد . باید توجه داشت که حکیم یاقو بسیار مناعت طبع داشت و در مورد اجرت طبابت خویش چندان انتظاری نداشت و هر چه به او می دادند می پذیرفت و نیز دو نفر زن یهودی به نام های ناز و داکُل در خصوص بیماری های چشمی تجربه و اگاهی و مهارت داشتند و بیماران مبتلا به بیماری های چشمی را درمان و علاج می کردند. قبل از ظهر و بعد از ظهر خانه های این دو خانم مملو از بیماران چشم بود و انان سرگرم علاج و درمان بودند . گاهی هم به منزل اشخاص می امدند و درمان میکردند. یهودیان مقیم خرم آباد مراسم خاص ملی مذهبی داشتند ...مراسم عقد و ازداوج انها بسیار جالب بود و با آداب و رسوم خاصی انجام می شد گاهی یهودی های خرم آباد خودشان با خودشان وصلت و ازدواج می کردند و گاهی با یهودی های بروجرد و همدان وصلت و ازدواج می کردند. آنها مراسم مرده و غسل و کفن و دفن را به طرز مخصوصی انجام می دادند . مرده را در منزل غسل می دادند و بعد ان را به خارج شهر می بردند و در قبرستانی که مخصوص خودشان بود دفن می کردند .



از جمله مراسم خاص انها این بود که روزهای شنبه به طور کلی تعطیل می کردند و هیچ کاری انجام نمی دادند و در منزل و کوچه های محله می نشستند و از قبل غذا به اندازه کافی می پختند و تهیه می کردند و به وسیله مسلمان ها غذا را گرم می کردند و می خوردند و مسلمان ها سماور برای آنان اماده و چای دم می کردند و به انان می دادند و نسبت به این رسم بسیار جدی بودند . با این همه در مقابل مسلمان ها بسیار ناتوان بودند و برخی افراد شرور انها را آزار می دادند.

یهودی ها علاقه فراوانی به ماهی داشتند شاید اغلب غذای انان ماهی بود . قابل توجه این که یهودی ها خودشان به شکار ماهی می رفتند . در کنار رودخانه های اطراف خرم آباد ساعت ها می نشستند و ماهی شکار می کردند . یهودی ها در محله مخصوص خودشان عبادتگاهی داشتند به نام کنیسه که روزهای شنبه در آن اجتماع می کردند و به کار عبادت می پرداختند .

اینک در خاتمه به ذکر اسامی تعدای از یهودی های مقیم خرم آباد می پردازیم از افراد مشهور : عزیز ، یوسف ، الیاهو ، یاقو و یعقوب ، ملا عبدالله ، ملا اسماعیل ، نورالله ، فتح الله ، حشمت ، هارون ، شمعون ، شماش ، موسی ، نصیر ، لطیف ، رحمان ، فرج الله ، الیاس ، ممو ، سیا ، مرده خای ، خواجه ، بخشی ، یزقل ، آقا ، مئیر ، سلیمان ، خرم.

از زنان : داکُل ، ناز ، سارا ، صفورا ، نوری ، جواهر ، پری ، لیلا ، لعیا ، سیما ، زیور ، قزی ، رشتی ، آهو ، سلی ، خانم ، یوخی زن حکیم یاقو ، زرنگ.

یهودی های معروف خرم آباد

افراد معروف آنان که هر کدام به نوعی دارای کسب و کار و شغل و حرفه ای بودند :

اکلو: یُزقل کاشی زاده به ملا اکلو معروف بود و رسیدگی به وضع ملی و مذهبی یهوی ها به عهده ایشان بود و خیلی هم مورد احترام قرار می گرفت .
یوسف مردی قوی هیکل و قیافه ای جذاب داشت و لباس نیکو می پوشید . وی در واقع رئیس یهودی ها بود.
حاج بخشی هارون زاده که مسلمان شد شغل او بزازی بود.
عزیز فرزند یوسف بود . او نیز مانند پدر در میان یهودی ها دارای موقعیت خاصی بود . وی با پدرش یوسف به شغل تجارت اشتغال داشت .
حاج فرج الله جواهری فرزند ملا اسماعیل مسلمان گردید.
یعقوب شماش پارچه فروش بود.
حاج یعقوب معروف طبیب بود و خیلی مورد علاقه مردم.
خواجه معروف به عذرا تاجر بود.
فتح الله بزاز بود.
استاد نصیر طلاساز بلکه همه کاره.
الیاهو تاجر و پارچه فروش بود .
عزیز ، بزاز و پارچه فروش بود.
موسی پسر ملا یعقوب.
خواجه که در این اواخر خیلی مهم شده بود و وقتی یهودی ها مهاجرت کردند وکالت انان را به عهده داشت .
مئیر دارو فروش بود.
یوسف مال و ثروت فراوانی داشت و مالک یک دانگ از همه کاروانسرای میرزا سید رضا بود.
ملارحمان پارچه فروش بود.
ملاعبدالله روحانی یهودی بود . کارش این بود که مسائل دینی به آنان یاد می داد گوسفند و گاو و مرغ را برای انان ذبح می کرد . چون ذبح یهودی ها با مسلمانان فرق دارد.
حکیم باشی یک فرد یهودی معروف بوده است و کارش طبابت بوده است . نویسنده وی را ندیده است .
ملااسماعیل پدر حاج فرج الله جواهری و طلا و جواهر فروش بود.
صحبت ، بزاز و پارچه فروش بود.
ملا رحم خدا که ملا رمی نامیده می شد . بیشتر در دهات اطراف خرم آباد می رفت و اجناس خود را به فروش می رسانید.
یهودا پارچه فروش بود.
الیاهو تاجر و پارچه فروش و کارش عمده فروشی بود .
نورالله و فتح الله بزاز بودند.
حاج نصیر این شخص در میان یهودی های خرم آباد تقریبا همه کاره بود.

آقای یه دوست. یادداشت ارزشمندی بود. کوشش در به دست آوردن پیشینه و جهش ها و مخفی کاری های یهودی، در ردیف کاری که شما انجام داده اید، می تواند سراسر ایران را بپوشاند.

ساده دل دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 06:46 ب.ظ



سلام بر استاد عزیز و همراهان بنیان اندیش

با توجه به اینکه در بحث تاریخ معاصر مساله حوزه علمیه و روحانیت شیعه وشخصیتهایی چون میرزای شیرازی از ایتمهای کلیدی به حساب میایند , به نظرم آمد که اطلاعاتی پراکنده از شخص زیر که گفته میشود از خانواده میرزای شیرازی است و عقاید خاصی دارد در اینجا قرار دهم
زیرا که با توجه به یادداشت های جدید استاد و مشخص شدن تکلیف یک سری از ماجراهای منتسب به میرزای شیرازی نامعلوم الحال! انتساب به وی میتواند رمزهایی جدیدی را بگشاید یا حداقل پرده از چهره انوسی این نوادگان دروغین بردارد

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2%DB%8C
از لینک فوق:
آیت‌الله سید مجتبی حسینی شیرازی (زادهٔ ۱۳۲۶ قمری در کربلا). یکى از علماى شیعه است. وی برادر سید محمد حسینی شیرازی و سید صادق حسینی شیرازی و از خانوادهٔ میرزای شیرازی است. او در نجف، قم ومشهد تحصیل کرد. او به انگلستان پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مهاجرت کردد.
هم اکنون در لندن زندگی میکند
وی عقایدی بسیار ضد تسنن و ضد وحدت دارد
و یکی از دلایل وی برای مخالفتهای شدیدش با آیت الله خامنه ای همین موضوع است

از طریق لینک زیر میتوانید بیشتر با شخصیت این فرد آشنایی پیدا کنید:

فیلم لعن و نفرین آیت الله مجتبى شیرازی به آیت الله خامنه ای
www.youtube.com/watch?v=BmUN3u3klFQ

تلمیذ دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 10:22 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید

1- اولا در آن تصویر حرمسرا در پست قبلی کنیز و غلام سیاه و دختر و زن و بچه همه قاطی نشسته اند.به نظر من آن یک عکس خانوادگی از دوران قاجار است و معلوم نیست که واقعا متعلق به خانواده سلطنتی باشد؟!
2- استاد حتماً از رضاخان هم خواهید نوشت که با وجود این که معاصر ما بوده است ولی هیچ به اصطلاح مورخی تا کنون نتوانسته اصل و نسب او را معرفی کند چه برسد به قاجارها؟!
3- آیا از خانواده های قاجار کسی را می شناسید؟!حرفهای آنها می تواند سندیت داشته باشد؟!

راز کودکان دفن شده در دیوارهای ارگ دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 11:49 ب.ظ

راز کودکان دفن شده در دیوارهای ارگ بم چیست؟

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/05/120528_l21_bam_children_cultural_heritage.shtml

استاد شاید کشف راز این کودکان بتواند کمکی باشد در تائید نظریه شما در حال حاضر که همه دوست دارند سکوت کنند.

حمید سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 12:29 ق.ظ

استاد سوال بنیان اندیشانه ای را بارها مطرح کرده ام و شما جواب درست و حسابی نداده اید:
اگر یهودیان در پی اختفای پوریم هستند چرا آن را علنا جشن می گیرند؟

شنبه آخر وقت که مراسم عمومی تمام شده بود، جواب سئوال ات را از خاخام بخواه.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 02:00 ق.ظ

راز کودکان دفن شده در دیوارهای ارگ بم چیست؟
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/05/120528_l21_bam_children_cultural_heritage.shtml

ساکت سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 02:17 ق.ظ

سلام

جناب ساده دل چیز خاصی نیست یک جنگ زرگریه. یهود از این فیلمها زیاد بازی کرده ولی دیگه این حنای مجادله دو یهودی با هم و تکفیر و نفرین همدیگر رنگی نداره . متاسفم با وجود این همه ادله و بحث های کوهسان عده ای همچنان در بند اشخاص ریز دانه هستند . رجوع کنید به کامنت استاد در تاریخ ۳ خرداد۹۱ ساعت 11:23 AM



آقای محمد. قرآن تنها متنی است که ماجرای طوفان و تنبیه را واقع شده در میان یک قوم می گوید و تورات و انجیل آن حادثه عجیب را رخ داده ای در سراسر جهان می دانند. اگر مراکز سیاسی و فرهنگی و دانشمندان و مراکز رسمی حوزه های جهان اسلام از شمال افریقا تا اندونزی، صحت ابلاغ قرآنی طوفان نسبت به دیگر منابع را در برابر جهانیان علم نمی کنند، پس بدون تعارف بدانید که آنوسی ها تا انتهای تاریک تونل مسئولیت های اسلامی را اشغال کرده اند.

------------------------------

موفق باشید.

مسعود سنجری سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 06:50 ق.ظ

آقای حمید

وقتی استاد با ذکر دلایل متعدد نوساز بودن تشکیل کشور ایران و جدید الورود بودن اهالی آنرا اثبات نموده اند آنگاه باید دلایل خالی از سکنه بودن آنرا در چه پدیده و رخدادی دانست؟ لذا واضح است که ترویج اینهمه تواریخ و روایات دروغین از تاریخ این سرزمین برای سرپوش نهادن بر علت اصلی خالی از سکنه بودن آن تا این اواخر است و از طرف دیگر تعریف ریشه و امتداد دروغین برای ترکیب ساکنین جدید است. پس این برگزاری جشن پوریم برای یهودیان توانسته در حد بزرگداشت یک پیروزی ملی بشکل علنی باشد. مگر اینکه روایتی متفاوت از این همه روایات جعلی در باره تاریخ منطقه راه خود را در بین عقول و منطق مردم باز کند.

abbas سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 06:59 ق.ظ

http://mahweb.ir/post-42466.html

abbas سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 07:43 ق.ظ

استاد سلام۰استاد آیا این افراد هندی ویا ایرانی .هستند؟.
http://www.bahaneh.net/hall/topic_show.php?t=35245

آقای abbas. کدام افراد؟!

ساده دل سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 07:32 ب.ظ



جناب ساکت
از بذل توجهتون متشکرم
شاید دچار سوءتفاهم شدید

آن کلیپ و فحاش های شخص مزبور و به قول شما این جنگهای زرگری اصلا مد نظرم نبود
قصدم از ضمیمه کردن این کلیپ به توضیحات دیگر صرفا بخاطر این بود که فکر میکردم میتواند در روشن شدن شخصیت وی و پرده برداشتن از ماهیتش کمک کننده باشد

چیزی که برایم جالب بود انتساب به شخصیتی چالش برانگیز مثل میرزای شیرازی است

وگرنه به قول آن ضرب المثل معروف , نه قوم خوبه نه کاشون لعنت به هردوتاشون! حالا چه با جنگ زرگری چه فحاشی لجبازانه

فرق شخصیت متعصب فرقه گرا که دستگاه تکثیر و مروج دروغها و اباطیل و جعلیات یهود است با شخصی مغرض که از میان آنوسی ها برخاسته شاید از لحاظ عملکرد چندان نمایان نباشد ولی برای من میتواند روشن کننده بسیاری از نقاط تاریک روابطی باشد که تاکنون فکرم را به خود مشغول کرده
برای خیلی ها که به سر این اشخاص قسم میخورند و با بحثهای کلان هم زیر بار نمیروند باید موبه مو تمامی اعمال ریاکارانه یا ردگم کنی ها به سبک یهود که حق و باطل براستی در هم امیخته میشود, موشکافی شود و نقشه راهی که کشیده اند به دقت پیش چشمشان ترسیم شود
به سبب آشنایی نزدیک با این فرهنگ خاص و احساس نیاز به مقدمات اختصاصی برای اینگونه افراد ترجیح میدهم همچنان به قول شما در بند اشخاص ریزدانه باشم

abbas سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 10:40 ب.ظ

استاد افرادی که عمامهٔ سیاه بر سر دارند

اقای عباس. کامنت شما لینک نداشت. عمامه و قبا تا زمان قاجار مخصوص صنف صراف بود. عکس های کافی هم دارد.

aydin سه‌شنبه 9 خرداد 1391 ساعت 10:53 ب.ظ http://biryol-az.blogsky.com

در این مدت چند سالی که یادداشت های شما و کامنت های دوستان و دشمنان را دنبال می کنم تا کنون از طرف هیچ کس سوالی را مطرح شده ندیده ام که دارای جواب منطقی نباشد . این بزرگترین گواه حقانیت بنیان اندیشی برای همه است . در این وادی هرکه قدم می گذارد فقط می تواند منطق و وجدان آگاه خود را قاضی امور قرار دهد . دلیل این موضوع محوریت قرار گرفتن قرآن به عنوان تنها کتاب آسمانی سالم مانده از دست تحریف و تغییر است .

با تشکر از استاد و دوستان وفادار

آقای حمید چهارشنبه 10 خرداد 1391 ساعت 09:35 ق.ظ

آقای حمید
پوریم برای یهودیان یک جشن است ، جشن تجدید حیات و تولد دوباره یهود و نجات آنان از نابودی. برای همین نه تنها این تجدید حیات را مخفی نکردند ، بلکه اونو جشن هم میگیرن.

آنچه یهود سعی داشته مخفی کنه آثار نسل کشی پوریم است نه خود واقعه. استاد هم این آثار را برملا کردند و می کنند.
متوجه تفاوت شدید انشا الله؟

Khalil چهارشنبه 10 خرداد 1391 ساعت 05:11 ب.ظ

http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/70/First_Majlis_MPs.jpg

آقای خلیل. عجیب است که لااقل 90 درصد آدرس های ارسالی به این وبلاگ مثل آدرس بالا باز نمی شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد